printlogo


کد خبر: 128704تاریخ: 1393/8/27 00:00
همزمان با نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران اعلام شد
کاهش نرخ رشد جمعیت به 3 دهم درصد
خاک خوردن 7ماهه طرح جمعیت و تعالی خانواده در مجلس

گروه اجتماعی: رشد جمعیت در برخی استان‌ها در حد 3 دهم درصد است و در استان‌های تهران و البرز نیز 4/1 درصد است. این آمارها از میانگین کشوری پایین‌تر است و احتمال صفر و منفی شدن این روند‌ها در آینده وجود دارد. خلیل علی‌محمدزاده، رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده در نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران، اظهار داشت: در سال 68 میانگین تعداد فرزندان هر خانواده حداقل 4/6 فرزند بود و اکنون به 8/1 رسیده است، یعنی بیش از 3 برابر کاهش داشته است. وی افزود: در میانه دهه 80 مدیران خانواده گفته‌اند کاری که ما طی 10 سال یا بیشتر انجام داده‌ایم دنیا بین 50 تا 100 سال هم نمی‌توانست انجام دهد و این به معنای آن است که الگوهای جهانی را با دقت به مرحله اجرا درآورده‌ایم.
احتمال منفی شدن نرخ رشد جمعیت
وی ادامه داد: وقتی بحث جمعیت را مطرح می‌کنیم، عده‌ای به کیفیت اشاره می‌کنند و معتقدند ابتدا باید زیرساخت‌ها مهیا شود، در حالی که اگر چنین باشد در 1425 به رشد جمعیت 3/0 و بعد از آن منفی خواهیم رسید که این عین برآورد ثبت احوال کشور است. علی‌محمدزاده تصریح کرد: در حال حاضر رشد جمعیت در برخی استان‌های کشور در حد 3/0 درصد است و استان‌های تهران و البرز نیز 4/1 درصد است. این آمارها از میانگین کشوری پایین‌تر است و احتمال صفر و منفی شدن این روند‌ها در آینده وجود دارد.
دستکاری در آمار جمعیت کشور
این در حالی است که به گفته  رئیس مرکز پژوهش علوم انسانی و اسلامی صدرا برخی افراد در آمار جمعیت کشور دستکاری کرده‌اند. حجت‌الاسلام رضا غلامی در برنامه‌های نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران با بیان اینکه باید بحث‌های آزاد و بدون تحجر و افراط و بدون محکوم کردن یکدیگر ادامه یابد، اظهار داشت: باید جلسات اغنایی درباره جمعیت افزایش یابد، چرا که برخی افراد قصد دارند تنها صدای آنها در جمعیت به گوش همه برسد. در حقیقت باید صدای دیگران نیز در این زمینه به گوش رسد و مردم حق دارند بدانند چه اتفاقی افتاده است. رئیس مرکز پژوهش علوم انسانی و اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: برخی افراد در آمار جمعیت کشور دستکاری کردند بنابراین نیازمند چندین مرکز رصد امینِ در اختیار کشور هستیم.
پیرشدن جمعیت کشور، چالش ملی و امنیتی
همچنین عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تهران موضوع پیر شدن جمعیت کشو را یک چالش ملی و امنیتی معرفی کرده است. محمد خوش‌چهره در نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران با اشاره به اینکه بحث جمعیت بحث استراتژیک است و تنها مربوط به یک بخش نیست، اظهار داشت: ملاحظات بخشی در تصمیمات استراتژیک جایی نداشته و یک اشتباه محسوب می‌شود، چرا که موضوع جمعیت کاملاً پایه‌ای برای برنامه‌ریزی‌هاست. خوش‌چهره با تأکید بر اینکه پیرشدن جمعیت یک چالش ملی و امنیتی است، افزود: 398 نفر از ثروتمندان آمریکا نیمی از ثروت این کشور در اختیارشان است بنابراین موضوع جمعیت در اقتصاد نیز مهم است؛ برای بحث جمعیت در جهان فراملی تصمیم گرفته می‌شود. جمعیت پدیده‌ای استراتژیک است و به‌عنوان چالش ملی برای کشور محسوب می‌شود.
خاک خوردن 7ماهه طرح جمعیت و تعالی خانواده
طرح جمعیت و تعالی خانواده ۷ ماه است در مجلس خاک می‌خورد و کار جدی روی آن نشده است. این موضوعی است که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به آن اشاره کرده است. مرضیه جوادی در نخستین همایش ملی چشم‌اندازهای جمعیتی ایران با بیان اینکه طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده پیشنهاد و در دوم اردیبهشت امسال تقدیم هیات رئیسه برای ارائه در صحن شد، تصریح کرد: متاسفانه این طرح تاکنون که در انتهای آبان هستیم هنوز وارد صحن نشده است.  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: یک طرح 2 فوریتی اعضای کمیسیون فرهنگی آماده کردند که به دلیل داشتن بار مالی نمی‌توانند آن را در صحن ارائه کنند که به نظر می‌رسد مسیر مجمع را در پیش می‌گیرد اما برای اینکه پیشگیری از کاهش نرخ باروری را داشته باشیم و از مباحثی چون توبکتومی و وازکتومی جلوگیری کنیم طرح افزایش نرخ باروری به صحن مجلس فرستاده شد.
مقابله شبکه ۳۰۰ هزار نفری با افزایش جمعیت
به گفته معاون بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا، جریانی که توانست کنترل جمعیت را در کشور صورت دهد شبکه ۳۰۰ هزار نفری دارد که بشدت درگیر موضوع کنترل جمعیت است و درآمد بالایی هم دارد، بنابراین این شبکه بشدت مقابل افزایش جمعیت قرار دارد.حجت‌الاسلام محرابی در جریان این همایش تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش جمعیت موضوع گره‌گشایی ذهنی بویژه برای نخبگان را مطرح کرده‌اند که این موضوع بسیار اهمیت دارد و اگر این اتفاق صورت گیرد مردم رهروی نخبگان در این حوزه می‌شوند. وی با بیان اینکه در این زمینه شعار «ایران، جوان بمان» را مطرح کردیم، افزود: جریانی که توانست کنترل جمعیت را در کشور صورت دهد شبکه 300 هزار نفری دارد که بشدت درگیر موضوع کنترل جمعیت است و درآمد بالایی هم دارد بنابراین این شبکه بشدت مقابل افزایش جمعیت قرار دارد.
سزارین،‌ عامل افزایش دیابت
علی‌محمدزاده، سزارین‌ را از عوامل افزایش دیابت ایرانیان دانسته است. خلیل علی‌محمدزاده در این همایش بیان داشت: 56 درصد زایمان‌ها سزارین است در حالی که سزارین بار بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، منابع سلامت را هدر می‌دهد و حتی شیوع دیابت را افزایش می‌دهد. از آن طرف نیز اختلالات اوتیسم را بیشتر می‌کند. این در حالی است که محمدجواد محمودی، مسؤول کمیته مطالعات سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی در این همایش گفته است: برخلاف آمارهای رسمی و همچنین برخلاف اظهار نظر کارشناسان و موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی، افراد غیرمسؤول به مراجع بین‌المللی نه‌تنها آماری متفاوت با آمارهای رسمی کشور یعنی باروری 89/1 فرزند به ازای هر زن را در سال 90 ارائه کردند بلکه آینده باروری در ایران را تثبیت شده فرض کردند.


Page Generated in 0/0054 sec