printlogo


کد خبر: 128710تاریخ: 1393/8/27 00:00
وضعیت نامطلوب هوای پایتخت صدای همه را درآورد!
دولت عامل اصلی آلودگی هوا

عامل اصلی آلودگی هوا دولت است و قوه‌‌قضائیه به عنوان ناظر بر حسن اجرای قوانین باید شمشیرش روی گردن هر کسی که خلاف قانون جلوگیری از آلودگی هوا عمل می‌کند، باشد.  محمدیار ارشدی، کارشناس حقوق محیط‌زیست با بیان این مطلب گفت: من زیاد خوشبین نیستم که دولت خودش بتواند کارهایی را در جهت برطرف کردن آلودگی هوا انجام دهد بدون اینکه قوه‌قضائیه بخواهد به آن نقشی که قانون اساسی به آن داده است عامل باشد. وی به فارس افزود: من بارها گفته‌ام آلوده‌کننده هوا دولت است، زیرا بیشتر صنایع ما دولتی است و بخش خصوصی فراگیری نداریم. دولت از سویی هوا را آلوده می‌کند و از سویی ما توقع داریم که کارهایی کند که آلودگی هوا از بین برود یا خیلی کم شود. اینکه این دو کار را از دولت توقع داشته باشیم پارادوکس است. ارشدی بیان داشت: ما در اصل 50 قانون اساسی داریم که همه فعالیت‌های آلوده‌کننده ممنوع است اما نظارت بر حسن اجرای قوانین در کشور با قوه‌قضائیه است و متاسفانه دادستان کل کشور خیلی در موضوع صنایع آلوده‌کننده ورود نداشته است. از سویی اجرا با قوه‌مجریه است اما مجری همیشه کارها را درست انجام نمی‌دهد و نظارت بر حسن اجرای آن با قوه‌قضائیه است. این کارشناس حقوقی محیط‌زیست افزود: خب! انتقال این صنایع خرج دارد و دولت این کار را انجام نمی‌دهد و پولش را صرف کارهای دیگر می‌کند و اینجا باید قوه‌قضائیه در سمت نظارت بر حسن اجرای قانون شمشیرش روی گردن کسی باشد که خلاف قانون عمل می‌کند ولو دولت باشد. ارشدی اذعان کرد: متولی اصلی حافظت از محیط‌زیست در کشور سازمان محیط زیست است و این سازمان تابع شورایعالی حافظت از محیط‌زیستی است که بیشتر وزرا آن را تشکیل می‌دهند. نمی‌شود دولت علیه دولت باشد بنابراین تبانی همیشه در آنجا رخ می‌دهد. این حقوقدان ادامه داد: بنابراین من پیشنهاد داده بودم سازمان محیط‌زیست باید برود زیر نظر قوه‌قضائیه و یادم است خود رئیس‌سازمان محیط‌زیست مصاحبه کرده بود و گفته بود ما یک سازمان نظارتی هستیم و اگر یک سازمان نظارتی هستند باید زیر نظر قوه‌قضائیه بروند و اگر اینگونه نشود می‌بینیم که سال به سال می‌گذرد و شرایط بهتر نمی‌شود که هیچ بدتر هم خواهد شد.
آلودگی هوا قاتل 4هزار تهرانی
سالانه 4هزار نفر در پایتخت بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به آلودگی هوای پایتخت اظهار داشت: شکی نیست که آلودگی محیط‌زیست سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. وی به فارس افزود: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در تهران، سالانه 4هزار نفر به دلیل آلودگی محیط‌زیست به طور غیرمستقیم جان خود را از دست می‌دهند. وی با بیان اینکه البته ما در‌این‌باره آمار دقیقی در دست نداریم، بیان داشت: درباره آلودگی بنزین که رئیس سازمان محیط زیست جریانی را در جامعه و بویژه تهران راه انداخته باید گفت بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده است البته این موضوع را کمیسیون اصل 90 نیز بررسی کرده است. شهریاری درباره اظهارنظر ابتکار مبنی بر اینکه خودروها همگی یورو 4 شده‌اند و پرونده یورو 4 بسته شده است، بیان داشت: آرزو بر جوانان عیب نیست و شعار دادن هم اشکالی ندارد.
هوای تهران بازهم ناسالم اعلام شد
این در حالی است که هوای پایتخت در روز دوشنبه با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2‌میکرون روی عدد 129 در شرایط ناسالم قرار گرفت. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره افزود: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت تمام  آلاینده‌ها به غیر از آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در روز دوشنبه افزوده شده و به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده  ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا در این روز  در  شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. به گفته وی، ایستگاه‌های اقدسیه، ستاد بحران، شهرری، پارک رازی، پارک سلامت، پارک شکوفه، پارک قائم، دانشگاه تهران، سوهانک و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شرایط ناسالم قرار دارند.
 


Page Generated in 0/0063 sec