پلمب مخزن سوخت کامیونهای ترکیه
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای از هماهنگی نهایی با گمرک جمهوری اسلامی ایران برای پلمب مخزن سوخت کامیونهای ترکیهای در مرز کشور خبر داد و گفت: برای تعدیل و عادلانه کردن شرایط چارهای جز پلمب مخازن سوخت ناوگان ترکیه نداریم. داوود کشاورزیان در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: در حال حاضر چند راهکار برای حل مشکل به وجود آمده با ترکیه درباره تردد کامیونهای دو کشور در دست بررسی است. واقعیت این است که مسیر ایران بهترین مسیر برای ترکیه است برای آنکه بتواند خود را به آسیای میانه یا افغانستان برساند. وی در پاسخ به این پرسش که ترکیه در حال حذف مسیر ترانزیتی ایران و استفاده از کشورهای دیگر حاشیه دریای خزر برای تردد کامیونهای خود است، تصریح کرد: اینکه تصور کنیم ترکیه بتواند ایران را حذف کند شدنی نبوده و به لحاظ اقتصادی به نفع آنها هم نیست. وی گفت: ایران به ناوگان ترکیه سوخت ارزان 10 تا 12 سنتی میدهد اما آنها چنین فرصتی را برای ناوگان جادهای ایران فراهم نمیکنند به همین دلیل شرایط به نفع ناوگان ایرانی نیست. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پاسخ به این پرسش که هماکنون چه راهکارهایی برای حل این مشکل در حال بررسی است، گفت: با توجه به اینکه ترکیه به ناوگان ایرانی سوخت نمیدهد ما هم میتوانیم در مقابل به کامیونهای ترکیهای سوخت ندهیم. یعنی مخازن سوخت کامیونهای ترکیهای را در ایران پلمب کنیم. کشاورزیان با بیان اینکه معتقدیم پلمب مخزن سوخت ناوگان ترکیه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت، افزود: این کار باعث ایستایی در مرز و بروز فساد میشود. ضمن آنکه قبلا هم پلمب مخازن کامیونهای ترکیهای تجربه ناموفقی بود. بههر حال تلاش ما این بود که کار به این مرحله کشیده نشود اما اگر در نهایت راهی برای تعدیل شرایط به نفع ناوگان ایرانی و یک شرایط عادلانهای برقرار نشود، ناچاریم به فکر پلمب مخازن سوخت کامیونهای ترکیه باشیم. وی با بیان اینکه نیازی به جلب موافقت طرف ترکیهای نیست، تصریح کرد: در داخل کشور در حال مذاکره با گمرک برای فراهم کردن مقدمات پلمب مخازن سوخت ناوگان ترکیه هستیم.
ورود ۶۰درصد فاضلاب شهری به محیطزیست
دفن سنتی فاضلاب با استفاده از چاههای جذبی هماکنون بیشترین سهم را در جمعآوری فاضلاب بخش خانگی کشور دارد. تقریبا 9/99 درصد فاضلاب انسانی را آب تشکیل میشود و حدود 1/0 درصد مواد جامد در آن وجود دارد. به گزارش تسنیم، به گفته رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، تنها 58/40 درصد از جمعیت شهرنشین ایران تحت پوشش شبکه جمعآوری فاضلاب هستند. از اینرو فاضلاب ۶۰ درصد جمعیت شهری ایران بدون تصفیه وارد محیطزیست میشود. ورود گسترده فاضلاب خام انسانی به رودخانههای مهم کشور در حالی است که این منابع آبی اگر با توجه به تأکید مسؤولان در بخش آب شرب مورد استفاده قرار نگیرد، با استفاده در کشتهای بهاره و پاییزه به گونهای دیگر از سفره مردم سر در میآورد. رودخانه کارون که یکی از مهمترین رودخانههای ایران از نظر تأثیرات زیستمحیطی و تأمین آب کشاورزی محسوب میشود، سالانه میزبان هزاران لیتر فاضلاب خام انسانی است که اگر در مسیر طولانی این رودخانه، آب آلوده به فاضلاب به مصرف کشاورزی نرسد در نهایت به خلیجفارس میریزد. وزارت نیرو که متولی اصلی حفاظت از منابع آبی کشور است، درگیر و دار جذب سرمایه برای احداث تأسیسات جمعآوری و تصفیه فاضلاب است تا هر سال از حجم گسترده ورود فاضلاب به محیطزیست کاسته شود.