printlogo


کد خبر: 128720تاریخ: 1393/8/27 00:00
قزلی: مسؤولان فرهنگی تنها به ارائه آمار در حوزه کتاب بسنده می‌کنند

نشست «باشگاه پرفروش‌ها» در بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان یکشنبه (25 آبان) برگزار شد. در این نشست ابتدا  مهدی قزلی گفت: موضوع کتابخوانی به شرایط و اسباب و دلایلی وابسته است که کم و بیش درباره آن صحبت شده و می‌شود. یکی از دلایل کتابخوانی و آثار پرفروش نویسندگان آثار هستند، کتاب‌هایی که مردم بی‌تردید یا باتردید سراغ‌شان می‌روند و آن را تهیه می‌کنند و این مساله هم برای ناشر جنبه اقتصادی دارد و هم آماری برای رسانه‌ها به شمار می‌رود. به گزارش نسیم، وی افزود: ما 2 نوع نویسنده داریم یکی نویسندگان فاخر و دیگری نویسندگان عامه‌پسند؛ البته در این جلسه قصد داریم مرز بین این نویسندگان را برداریم؛ چرا که هر دوی این قشر از نویسندگان باعث کتابخوان شدن مردم می‌شوند. مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اظهار داشت: حرکت‌های فرهنگی و امثال ما که در این زمینه مسؤولیت داریم صرفا به ارائه آمار بسنده می‌کنیم که باید این مساله بررسی شود؛ این در حالی است که از کسانی که نقش اصلی را در این حرکت فرهنگی دارند، یادی نمی‌شود. قزلی با بیان اینکه دولت باید توجه ویژه‌ای به نویسندگان داشته باشد و با آنها وارد گفت‌وگو شود، تصریح کرد: نویسندگان از سختی‌نویسی دوری کنند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند. البته نویسندگان عامه‌پسند نیز که به دلیل پرمخاطب بودن آثارشان مسؤولیت بیشتری دارند، باید دقت بیشتری را داشته باشند و دغدغه‌های دینی و اجتماعی مردم مساله‌ای نیست که به آن توجه نشود. محمدعلی بهمنی در ادامه مراسم گفت: فکر می‌کنم تعداد کتابخوان‌های کشور کم است و این مساله به واژه ممیزی برمی‌گردد؛ کسانی که در این زمینه مسؤولیت دارند از کسانی دعوت کنند که در نشر آثار دقت داشته باشند. وی افزود: ما عنوان کارشناس را باید به جای ممیز استفاده کنیم البته وزارت ارشاد نیز بررسان را به عنوان ممیز استخدام می‌کند نه کارشناس، ولی دریافت مردم از ممیز این است که این فرد آثارشان را قیچی می‌کند اما کارشناس نقاط ضعف و قوت را بیان می‌کند. بهمنی با بیان اینکه وزارت ارشاد باید از کارشناسان استفاده کند و نشان دهد که ممیزان، کارشناس هستند، اظهار داشت: قطعا این مساله بخشی از مسائل ما را حل می‌کند و باعث می‌شود ما به ممیزی فکر کنیم. وی افزود: برخی کتاب‌ها به عنوان هدیه خریداری و به عنوان آثار پرفروش نیز مطرح می‌شود در حالی که این کتاب‌ها تنها برای هدیه دادن خریداری می‌شود و یک فرد در چندین مراسم این کتاب را دریافت می‌کند و قطعاً اسم این اثر پرفروش نیست و حتی کتابی را تبلیغ می‌کنند ولی زمانی که آن را تهیه می‌کنیم می‌بینیم که پشتوانه ادبی ندارد و واقعیت این است که فکر می‌کنیم همه را گول می‌زنیم.
مستور: وقتی 50 درصد یک اثر فروخته می‌شود، دچار توهم می‌شویم
در ادامه مصطفی مستور گفت: یکی از دلایل پرفروش بودن کتاب نویسنده موفق است و موفقیت هم منزلت اجتماعی به همراه دارد و منزلت اجتماعی همانند ثروت و قدرت کمیاب است. وی گفت: پرفروش یا پرمخاطب بودن بدان معناست که یک اتفاق مبارکی رخ داده و کار موفقی منتشر شده و صاحب اثر می‌تواند به خود ببالد. مستور با بیان اینکه بحث فروش یا عدم فروش باید آسیب‌شناسی شود، اظهار داشت: برخی نویسندگان گمان می‌کنند مانند سایر هنرمندان باید درباره همه موضوعات اجتماعی نظر داده و حرف کارشناسی بزنند که به عقیده من این مساله یک بیماری محسوب می‌شود که گریبانگیر جامعه ما قبل از تقسیم کار شده است.  این نویسنده کشورمان تصریح کرد: زمانی که 50 درصد از یک اثر فروخته می‌شود دچار توهم شده و فکر می‌کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم، در حالی که نویسنده باید به خود وفادار باشد تا به کسی دروغ نگوید.
نظری: هر روز خیانت در هویت و منطقه فرهنگی‌مان بیشتر می‌شود
در ادامه فاضل نظری گفت: شکل زندگی و تک‌تک رفتارهایمان نوار قلب جامعه ما است و تعداد خیانت‌ها در هویت و منطقه فرهنگی ما بیشتر می‌شود و افراد نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند. وی با بیان اینکه بسیاری از منتقدان کارمندان صدیق ادبیات هستند، اظهار داشت: درحالی که بشدت از ادبیات فاصله گرفته‌اند و گمان می‌کنند آن چیزی که فکر می‌کنند باید باشد، فکر نمی‌کنم حتی خودشان نیز بتوانند به آن برسند. این شاعر کشورمان تصریح کرد: تولید، انتشار، توزیع و روش‌های عرضه فرآیند دارد و دیگر نیازی نیست دوباره آنها را کشف کنیم و می‌توان با تکرار برخی روش‌ها در این مسائل سرمایه‌گذاری کرد. نظری افزود: در جامعه یک گروه مرجع که تایید آنها برای جامعه ملاک باشد، وجود ندارد و باید بپذیریم که در بسیاری از مسائل عقب مانده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ در تعریف واقعی یعنی آن چیزی که بایدها و نبایدها را از آن می‌گیریم و فرهنگ به معنی عام ما را نگران می‌کند.
محقق: پرفروش‌های ادبیات ارتش فرهنگی محسوب می‌شود
جواد محقق به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: اینکه چماق دست‌مان باشد و هر اثر پرفروش را به عوام‌پسندانه بودن متهم کنیم، منصفانه نیست؛ چرا که مردم ما سلایق مختلفی دارند و باید به آنها احترام بگذاریم. وی اظهار داشت:  پرفروش‌ها به لحاظ روانشناسی اجتماعی آثار مهمی هستند که قابلیت تجزیه و تحلیل دارند؛ ولی متاسفانه اکثر منتقدان که اکثر آثار پرفروش را نخوانده‌اند به آنها برچسب عامه‌پسند می‌زنند. این نویسنده کشورمان با بیان اینکه پرفروش‌ها یک ارتش فرهنگی به شمار می‌روند، تصریح کرد: درباره این دسته از آثار ظلم شده است که باید بیشتر به آنها توجه شود.


Page Generated in 0/0056 sec