printlogo


کد خبر: 128734تاریخ: 1393/8/27 00:00
چهارگوشه

پارلمان بریتانیا تخلیه شد
تهدید به بمب‌گذاری در ساختمان پارلمان لندن، منجر به تخلیه بخشی از ساختمان آن شد. ساختمان دفاتر نمایندگان مجلس انگلیس بالای ایستگاه متروی «وبسمینیستر» لندن قرار دارد؛ افسران پلیس حاضر در صحنه گفتند این ایستگاه مترو در طول مدت بازرسی‌های پلیس بسته و دیواری از خودرو و موتوسیکلت‌های پلیس مانع ورود مردم به خیابان شد. تهدیدات امنیتی انگلیس بعد از بازگشت انگلیسی‌های عضو داعش به کشورشان از تابستان گذشته افزایش یافته است. ماه گذشته نیز مقامات انگلیسی از بیم حملات تروریستی، سربازان مسلحی را برای اقدامات پیشگیرانه در مرکز توریستی لندن مستقر کردند.

حمله هکری به وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا در اقدامی بی‌سابقه در پی نقصی که احتمالا به واسطه آسیب ناشی از ‌یک حمله سایبری در سامانه‌های این سازمان رخ داده، سامانه ارسال ایمیل‌های غیرطبقه‌بندی‌شده را موقتا غیرفعال کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد این وزارتخانه نوشته است که همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله هکرها به سیستم‌های کاخ سفید، «فعالیت‌های نگران‌کننده‌ای» هم در سامانه‌های وزارت خارجه آمریکا شناسایی شده است. رسانه‌های آمریکایی در حملات پیشین، هکرهای روسی و چینی را متهم کردند اما این امر هرگز به طور رسمی
تایید نشد.

استعفای وزیر کشور پرتغال
در پی افشای رسوایی صدور ویزاهای خاص برای سرمایه‌گذاران خارجی در پرتغال و بازداشت شماری از مقامات عالی‌رتبه این کشور در ارتباط با این رسوایی، وزیر کشور پرتغال روز یکشنبه از سمت خود استعفا کرد. استعفای وزیر کشور پرتغال از سمت خود در حالی صورت می‌گیرد که وی به رغم استعفا ارتکاب هرگونه تخلفی را انکار کرده است. موضوع صدور ویزاهای طلایی در اکتبر 2012 و در بحبوحه بدهی‌های پرتغال به سرمایه‌گذاران خارجی بویژه سرمایه‌گذاران چینی پیشنهاد شد.

عزل چند فرمانده ارشد عراقی
26 تن از فرماندهان نظامی عراق به دستور نخست‌وزیر عراق برکنار یا بازنشسته شدند. سرتیپ ستاد بابکر زیباری، رئیس ستاد ارتش عراق از جمله فرماندهانی است که نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، وی را به موجب حکمی برکنار و سرلشکر ستاد «خورشید رشید» را جانشین وی کرد. همزمان، نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا، دیروز با اشاره به تغییرات ایجاد شده در فرماندهان نظامی عراقی اعلام کرد: امیدواریم که تغییر فرماندهان گامی برای اصلاح تشکیلات نظامی باشد.

افزایش عملیات‌ مخفی اف‌بی‌آی
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اسناد و مصاحبه با عوامل سابق اف‌بی‌آی نشان‌ می‌دهد، دولت فدرال به نحو چشمگیری عملیات‌های سری را در سال‌های اخیر افزایش داده است و افسرانی از دست‌کم 40 آژانس در پوشش معترضان سیاسی، پزشک، وزیر، افراد تحت پوشش خدمات درمانی و بازرگان درباره موضوعات تحقیق می‌کنند. مقام‌های مطلع از این مساله می‌گویند، در دادگاه عالی تیم‌های کوچکی از افسران سری به‌عنوان دانشجو در تظاهرات گسترده مقابل دادگاه به معترضان می‌پیوندند و فعالان مظنون را شناسایی می‌کنند.

آزادسازی حومه کوبانی
مدافعان کرد سوریه  همزمان با ادامه پیشروی در میادین مبارزه علیه تروریست‌های تکفیری داعش، چندین روستا را در اطراف شهر مرزی کوبانی سوریه آزاد کرده‌اند. این هفته منابع محلی گزارش داده‌اند نیروهای کرد موفق شدند تا ستیزه‌جویان داعش را از سنگرگاه‌هایشان در بخش‌های شرق و جنوب این شهر که در عربی عین العرب شناخته می‌شود، بیرون برانند. نیروهای محلی کرد همچنین یکی از مسیرهای مهم تدارکاتی تروریست‌های تکفیری در منطقه را مسدود کردند.گفته می‌شود درگیری‌های سنگین در نزدیکی مناطق آزاد شده بویژه میان کوبانی و روستای حلنج همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ائتلاف تحت هدایت آمریکا هفت حمله هوایی را علیه مواضع داعش در داخل و اطراف کوبانی اجرا کرد. ادریس نعسان، از مقام‌های محلی کوبانی، اوایل هفته جاری گفت مبارزان کرد با  پشتیبانی مبارزان پیشمرگ عراقی که ۳۱ اکتبر به کوبانی آمدند، تپه استراتژیک میستانور و جاده‌ای که از کنار آن عبور می‌کند را باز پس گرفتند. گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه ۹ نوامبر اعلام کرد از زمان آغاز حملات داعش به کوبانی در اواسط سپتامبر بیش از یکهزار نفر کشته شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، بیش از ۲۰۰ هزار تن از ساکنان کوبانی با عبور از مرز، به ترکیه گریخته‌اند.


Page Generated in 0/0057 sec