printlogo


کد خبر: 128757تاریخ: 1393/8/27 00:00
تقویم تاریخ

رحلت عالم مجاهد و فقیه جلیل آیت‏‌الله شیخ‌مرتضی آشتیانی (1325ش)
آیت‏‌الله شیخ مرتضی آشتیانی متخلص به شعله، فرزند میرزا محمدحسن مجتهدآشتیانی در سال 1243ش (1281ق) در بیت رفیع مرجعیت و اجتهاد، در تهران به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن مقدمات و سطوح و نیز پس از استفاده از محضر والد بزرگوارش، راهی نجف اشرف شد و از درس خارج استادانی همچون میرزا حبیب‌‌الله رشتی و آخوند ملامحمدکاظم خراسانی بهره‏مند شد تا به مدارج عالیه اجتهاد و فقاهت رسید. آیت‏‌الله مرتضی آشتیانی سپس به ایران مراجعت کرد و در تهران به تدریس و اقامه جماعت مشغول شد. او در نهضت تحریم تنباکو در کنار پدرش برای پیشبرد اهداف نهضت فعالیت کرد و بعد از پدرش، در تهران مرجعیت روحانی یافت. آیت‏‌الله مرتضی آشتیانی در جریان انقلاب مشروطه نیز یکی از رهبران روحانی در تهران بود که به همین خاطر، عین‏الدوله، از رجال قاجار، او را از تولیت مدرسه مروی برکنار کرد. ایشان همراه با سایر علمای تهران برای پیشبرد امر مشروطه به حرم حضرت عبدالعظیم مهاجرت کرد و تحصن گزید. وی تا آخر کار، مشروطه‌خواه باقی‌ماند ولی پس از فتح تهران توسط مشروطه‏طلبان و قبل از کودتای رضاخان در 1299ش، به مشهد کوچید و وظایف دینی خود را دنبال کرد. آیت‏‌الله آشتیانی در جریان کشف حجاب، به همراه دیگر بزرگان شهر نامه اعتراض خود را به رضاخان پهلوی فرستاد که متعاقب آن، دستگیری علمای مشهد و قیام خونین مسجد گوهرشاد شکل گرفت. ایشان در کنار امور سیاسی و اجتماعی به لحاظ اخلاص به اهل بیت، زبانزد خاص و عام بود به‌طوری که تمام موالید و وفیات اهل‏بیت را برپا کرده و با وجود کهولت سن از مردم پذیرایی و گاه خود مدیحه‌خوانی می‏‌کرد. ایشان دارای مکاشفات و رؤیاهای صادقه نیز بوده است. آیت‏‌الله مرتضی آشتیانی سرانجام در 27 آبان 1325ش برابر با 23 ذی‌الحجه 1365ق در 82 سالگی دارفانی را وداع گفت و در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. میرزا محمود آشتیانی، حکیم و فقیه معاصر و اسماعیل آشتیانی، نقاش بزرگ، از فرزندان او هستند.
آزادی گروگان‌های زن و سیاهپوست آمریکایی به فرمان امام خمینی(ره) (1358ش)
دو هفته پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام، به امر امام خمینی، گروگان‏های زن و سیاهپوست آمریکایی، در 27 آبان 1358 آزاد شدند. حضرت امام خمینی(ره) با این اعتقاد که زنان و سیاهپوستان آمریکایی، در اصل در ردیف مستضعفان جامعه آمریکایی هستند و ناخواسته به چنین مأموریت‏هایی اعزام می‏شوند، دستور آزادی آنان را صادر فرمودند. حضرت امام در پیام خود مورخ 26 آبان 1358، از دانشجویان خواستند این افراد که جاسوسی آنان ثبت نشده باشد به وزارت امور خارجه تحویل داده و فوراً از ایران خارج کنند.
انعقاد قرارداد استعماری حفر کانال «پاناما» بین آمریکا و پاناما (1903م)
در حالی که آمریکا پس از استقلال پاناما، امتیاز حفر کانال پاناما را از آن خود کرده بود، براساس قراردادی که در 18 نوامبر 1903 با دولت تازه تأسیس این کشور امضا کرد شرایطی را به دولت پاناما تحمیل کرد که نفع فراوانی برای خود و ضررهای متعددی برای پاناما به همراه داشت. حق بهره‏برداری دائمی از کانال و کنترل بیش از یکهزار و 200 کیلومترمربع در طرفین این کانال از طرف آمریکایى‏ها، از موارد عمده این شرایط بودند. با این وصف از سال 1918م که آمریکا برای نخستین بار، نیروی نظامی خود را به این منطقه اعزام کرد، اختلافاتی بین آمریکا و پاناما روی داد. در سال‏های دهه 1960م تشنج در روابط آمریکا و پاناما بر سر مساله کانال بالا گرفت و روابط سیاسی دو کشور نیز مدتی قطع شد. در نهایت در سپتامبر 1977م پس از مذاکرات طولانی بین مقامات دو کشور، قرارداد دیگری بین دو کشور منعقد شد که به موجب آن، آمریکا تا روز اول ژانویه سال 2000 م به کلی منطقه کانال پاناما را تخلیه کرده و اداره امور کانال را به پانامایی‏ها واگذار کند.


Page Generated in 0/0078 sec