printlogo


کد خبر: 128998تاریخ: 1393/9/2 00:00
تخلفاتی که همچنان در پروژه عظیم مهر رخ می‌دهد
تحویل ناقص مسکن مهر به مردم

گروه اقتصادی:‌ درحالی پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر از کمبود منابع مالی رنج می‌برند که برخی تعاونی‌های مسکن بدون انجام مراحل مربوط به فروش اقساطی، واحدهای این طرح را به متقاضیان واگذار کرده و این متقاضیان نیز حاضر به پرداخت اقساط خود نیستند. ورود تعاونی‌های مسکن به طرح مهر از همان ابتدا حاشیه‌هایی را به همراه داشت که مهم‌ترین آن واکنش منفی انبوه‌سازان به اقدام دولت وقت در سپردن ساخت‌وساز پروژه‌های مسکن مهر به تعاونی‌ها بود. اگرچه حضور تعاونی‌ها باعث کاهش قیمت‌ تمام‌شده ساخت مسکن مهر شد و رکورد 230 هزار تومان برای احداث یک مترمربع به ثبت رسید اما در چند سال اخیر دیگر خبری از دستاوردهای تعاونی‌ها نیست. در عوض گرفتاری‌هایی که برخی تعاونی‌های مسکن برای مردم و دولت به‌وجود آورده‌اند تقریبا تمام اقدامات مثبت گذشته آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است. یکی از این مشکلات مربوط به تحویل واحدهای مسکن مهر بدون امکانات به مردم در دولت یازدهم بوده است. مساله‌ای که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر چندی پیش درباره آن به تسنیم گفته بود: ‌متاسفانه برخی تعاونی‌ها با تحویل مسکن بدون امکانات برای دولت و مردم مشکل ایجاد کرده‌اند. مهرآبادی یادآور شد: متاسفانه تعاونی‌های مسکن در برخی جاها حرف گوش نمی‌دهند و با فشار اعضا واحدهای بدون امکانات را تحویل می‌دهند و برای دولت و مردم مشکل ایجاد می‌کنند. این در حالی است که برخی تعاونی‌های مسکن پا را فراتر گذاشته و اقدام به تحویل شبانه واحدهای مسکن مهر به اعضای خود کرده‌اند، آن هم بدون اینکه این واحدها مراحل مربوط به فروش اقساطی را طی کرده باشند. این مساله باعث شده تا عملا هیچ مکانیسمی برای بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر وجود نداشته باشد و متقاضیان نیز برای فروش اقساطی این واحدها مراجعه نکنند. وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی مسکن کشور به‌دنبال حل این مشکل است که البته تاکنون نتوانسته چاره‌ای برای آن بیندیشد. یکی از پیشنهاداتی که برای الزام متقاضیان جهت بازپرداخت اقساط مسکن مهر مطرح شده قطع انشعاب آب و برق واحدهای تحویل‌شده مسکن مهر است. مسؤولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید فشار بیشتری را به تعاونی‌ها بیاورد تا آنها دیگر واحدهای مسکن مهر را شبانه و بدون دریافت دفترچه اقساط واگذار نکنند. گفته می‌شود مدیران کل تعاونی‌ها به این نکته اذعان دارند که زور آنها به تعاونی‌ها برای عدم تحویل واحدهای مسکن مهر بدون فروش اقساطی نمی‌رسد و وزارت تعاون باید با مدیران عامل و هیات مدیره تعاونی‌های متخلف به‌طور جد برخورد کند.
تحت هیچ فشاری برای تزریق نقدینگی نیستم
رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه هیچ فشاری در دولت و بین وزرای اقتصادی کابینه برای تزریق نقدینگی به این بانک وارد نمی‌شود، گفت: با آقای آخوندی هیچ مشکلی نداریم. ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با تسنیم، درباره شایعات مربوط به اختلاف‌نظر وی با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حوزه تأمین مالی منابع مسکن مهر، اظهار داشت: ما الحمدلله تفاهم کامل در دولت داریم. وی افزود: چون نمی‌توانیم نسبت به اهداف اصلی مشترک اقتصادی بی‌تفاوت باشیم، همه اعضای اقتصادی دولت بویژه آقای آخوندی هم به این اهداف پایبند هستند. این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین گفت: همیشه جلساتی را برای کارشناسی و پیداکردن راهکارهایی برای حل بهتر مسائل داریم که به‌محض پیدا کردن یک راه مناسب برای اجرای آن اقدام می‌کنیم. رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه «هیچ فشاری برای تزریق نقدینگی به این بانک وارد نیست؟» گفت: نه، هیچ فشاری دراین‌باره به بانک مرکزی وجود ندارد.
وام ۲۵ میلیونی مسکن افزایش نیافته است
سقف تسهیلات فردی مسکن مهر در حال حاضر همچنان ۲۵ میلیون تومان است و تنها ۴ استان هستند که براساس مصوبه دولت دهم سقف تسهیلات مسکن مهر آنها ۳۰ میلیون تومان است. به‌رغم اینکه اخیرا خبر افزایش سقف وام مسکن مهر به نقل از قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی روی خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفت اما گزارش‌ها حاکی از این است که سقف وام مسکن مهر هنوز 25 میلیون تومان است و تنها چند استان هستند که سقف وام آنها 30 میلیون تومان است که آن هم مربوط به مصوبه دولت دهم است. در آخرین  روزهای دولت دهم بود که براساس مصوبه دولت تسهیلات فردی مسکن مهر برخی استان‌ها از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یافت. در سفرهای استانی که رئیس‌جمهور به همراه هیأت دولت به برخی استان‌ها داشت، بنا به دلایل مختلفی سقف تسهیلات فردی مسکن مهر را افزایش داد. استان‌های البرز، آذربایجان غربی، گیلان و هرمزگان 4 استانی هستند که وام 30میلیونی مسکن می‌گیرند.
بخش خصوصی در طرح‌های نیمه‌تمام قانع نشد
عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: انگیزه برای سرمایه‌گذاری زمانی به‌وجود می‌آید که قانون ثابتی داشته باشیم و بعد بگوییم این قانون تغییر نمی‌کند. ایرج رهبر در گفت‌وگو با نسیم در پاسخ به این پرسش که در شهریورماه امسال نشستی توجیهی درباره نحوه واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی برگزار شد که شما هم در این جلسه حضور داشتید. با توجه به اینکه 5/2 ماه از آن زمان می‌گذرد، آیا اقدامی درباره واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام صورت گرفته است؟ اظهار داشت: در این زمینه باید انگیزه به وجود‌ آید و تا آن انگیزه به وجود نیاید، هیچ کسی وارد نمی‌شود. وی افزود: من در حال حاضر اطلاعات کافی ندارم.


Page Generated in 0/0053 sec