printlogo


کد خبر: 129008تاریخ: 1393/9/2 00:00
به بهانه هفتادونهمین داربی پایتخت
بازی با اعصاب
حسین جوادی: گذشت آن روزهایی که داربی پایتخت مهیج‌ترین نبرد فصل بود، حالا بازی‌های اصفهان یا تبریز هیجانش بیش از نبرد کسل‌کننده استقلال و پرسپولیس است. شاید از آن روزی که رقم‌های میلیاردی و ماشین‌های لوکس وارداتی جای دستمزدهای چند صد هزار تومانی و اتوبوس‌های شرکت واحد برای رفت و آمد بازیکنان را گرفت، داربی شد بازی کسل‌کننده و بازیکنان شدند بیست و 2 عروسکی که 11 نفرشان پیراهن آبی پوشیدند و 11تن دیگر قرمز. گذشت نبردهای نفسگیر و هیجان و بالا رفتن آدرنالین خون. حتی در سرمای سوزنده تهران نیز ورزشگاه آزادی لبالب می‌شد از تماشاچی. از روزهایی که مربیان محافظه‌کار به دلیل بالا رفتن سن و از دست ندادن موقعیت کاری تن به تساوی دادن را شیرین‌تر از حمله کردن و گل خوردن می‌دانند،‌ از زمانی که بازیکنان میلیاردی تنها مراقب ساق‌هایشان هستند تا تکل‌های خشن ویران‌کننده و دریبل‌های کشویی، داربی تبدیل شده است به بازی اعصاب. نبردی که تنها نامی از یک بازی مهیج را به دوش می‌کشد و چیزی ندارد جز یک نتیجه همیشه تکراری؛‌ تساوی آن هم صفر - صفر. حالا از میان همه این بازی‌های ملال‌آور این دو سال نوبت به داربی 79 رسیده که شاید هواداران کمی امیدوار باشند که یک طرف دست‌هایش را به نشانه پیروزی بالا می‌برد و گوشه‌ای از ورزشگاه مثل بمب هیدروژنی منفجر شود... امیدواریم داربی 79 بازی با اعصاب نباشد... .

هنوز هم آن داربی بعد از انقلاب در زمستان سال 63 را نمی‌توان از خاطره‌ها پاک کرد،‌ حمید درخشان که در اولین داربی خود بعد از نیمه‌تمام ماندن فوتبال باشگاهی(به خاطر حمله عراق به خاک ایران فوتبال باشگاهی تعطیل شده بود)‌ در آن روز وحشتناک و شلوغ استادیوم آزادی چنان دریبلی از رضا نعلچگر خورد که تا مدت‌ها آرم برنامه‌های ورزشی بود. توپی را که نعلچگر فرستاد پرویز مظلومی به تور دروازه پرسپولیس نواخت تا تاریخی‌ترین گل پرویز در همان بازی نوشته شود. حمید آن روز تلخ‌ترین داربی خود را تجربه کرد و با اینکه در یک دهه بعد در قامت مربی پرسپولیس در نبرد جام حذفی شاگردان ناصر حجازی را 3 بر صفر شکست داد ولی هنوز هم وقتی صحبت از داربی و درخشان به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت سال 63 بازمی‌گردد. حالا از آن روزها چیزی حدود 30 سال می‌گذرد و حمید فرکوش (پسوند فامیلی درخشان)‌ همانی که منصور امیرآصفی فقید او را از زمین‌های پایین شهر و خاکی راه‌آهن شکار کرد با چهره‌ای کاملا تغییر یافته،‌ با افکاری کاملا جدید می‌خواهد برگی در کارنامه این چند سال داربی قرار دهد که تا سالیان سال حرف و حدیث کوچه و خیابان باشد. حالا شانس باید با پرسپولیس یار باشد که حمید تلخ‌ترین شکست را متحمل نشود! داربی کسل‌کننده و ترسوی تهران در 2 سال اخیر آنقدر ملال‌آور شده که کمتر کسی باور می‌کند درخشان یا قلعه‌نویی بتوانند طلسم این بازی بی‌هیجان را بشکنند. البته  حمید درخشان وقتی روبه‌روی دوربین خبرنگاران قرار می‌گیرد ژست یک مربی فاتح را به خود گرفته و بیشتر سعی می‌کند به فوتبال استقلال حمله کند و با لفظ اتوبوسی خواندن تاکتیک‌های آبی‌ها بار تساوی شدن بازی را به دوش امیر می‌اندازد. درخشان گفت: «ما به دنبال مهار نقاط قوت و استفاده از ضعف استقلال هستیم. با توجه به داشته‌هایمان امیدوارم روز خوبی داشته باشیم و بتوانیم دل هواداران را شاد کنیم. شرایط داربی قابل پیش‌بینی نیست و بازیکنان باید خودشان را با آن تطبیق دهند. داربی یک بازی بزرگ است و به بازیکنان فشار می‌آورد. نمی‌توانم درباره نقاط قوت تیمم صحبت کنم زیرا روی این موضوع کار و تمرین کرده‌ایم اما درباره تیم حریف باید بگویم استقلال تیم بزرگی است و سمت راست این تیم نقطه قوتش محسوب می‌شود. خسرو حیدری عملکرد خوبی در سمت راست این تیم دارد. ما سعی می‌کنیم نقاط قوت استقلال را بپوشانیم و با انجام یک بازی هوشمندانه به پیروزی برسیم. تیم ما پتانسیل بالایی دارد.ما می‌رویم که 3 امتیاز بازی را بگیریم و کاری هم به نحوه بازی تیم حریف نداریم. نمی‌خواهیم درباره اینکه آنها می‌خواهند اتوبوسی بازی کنند هم فکر کنیم. ما فقط به دنبال کسب 3 امتیاز بازی هستیم. امیدوارم با انجام یک بازی تهاجمی، به این مهم دست یابیم البته ریسک نمی‌کنیم و در کنار انجام یک بازی تهاجمی محتاطانه نیز عمل خواهیم کرد.» درخشان در پاسخ به سوالی درباره تفکرش در این بازی گفت: «خیلی از افکار بسته به شرایط بازی باید پیاده شود. ما تدابیری را برای داربی اندیشیده‌ایم اما شاید شرایط بازی کاری کرد که همه چیز بر عکس شد. شاید حریف ما با 10 دفاع به زمین بیاید و همه چیز به هم بریزد. امیدوارم هر دو تیم بازی تهاجمی ارائه دهند تا همگان از دیدن این بازی لذت ببرند. ما تفکرات‌مان در تمرین‌ها بازی هجومی بوده و به دنبال آن هستیم.» حالا باید دید حرف‌های درخشان تا چه اندازه عملیاتی می‌شود و پرسپولیس چگونه بدون داشتن مهره‌های تاثیرگذار می‌تواند برنده این بازی باشد. خبرها حاکی از این است که پیام صادقیان نیز نمی‌تواند به داربی برسد.
شهر آورد پایتخت در ایستگاه پایانی نیم‌فصل
آخرین و حساس‌ترین دیدار هفته پانزدهم رقابت‌های لیگ برتر را تیم‌های استقلال و پرسپولیس برگزار خواهند کرد. داربی سنتی پایتخت که حساس‌ترین بازی فصل محسوب می‌شود و هواداران دو تیم از ابتدای فصل در انتظار آن بسر می‌برند در حالی به ایستگاه 79 رسیده که کمتر کسی است که امیدوار باشد این بازی پیروز داشته باشد. 4 بازی قبلی 2 تیم با تساوی بدون گل به پایان رسیده و با توجه به اینکه هر دو مربی به دنبال حفظ رکورد نباختن‌شان در داربی هستند، احتمال تساوی این بازی افزایش پیدا می‌کند، هرچند اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم باید بگوییم جنس این داربی با داربی‌های قبلی فرق دارد.در این داربی برخلاف 4 داربی قبلی که استقلال معمولا در صدر جدول بود و با یک امتیاز هم جایگاهش را حفظ می‌کرد، وضعیت مناسبی ندارد و با توجه به شکست تراکتورسازی و توقف سپاهان، بهترین فرصت برای کم کردن فاصله با این دو تیم ایجاد شده و استقلال نمی‌خواهد آن را به‌راحتی از دست بدهد. از سوی دیگر درخشان برای اینکه بتواند بالاخره خودش را در دل هواداران پرسپولیس جا کند باید این بازی را ببرد. او می‌تواند با یک پیروزی علاوه بر تزریق یک روحیه مناسب به تیمش، خودش را هم تا پایان فصل در پرسپولیس بیمه کند. نکته دیگری که امید به تساوی نکشیدن این دیدار را افزایش می‌دهد، آن است که نقاط ضعف 2 تیم دقیقا مناطقی است که حریف در آن قدرتمند است. پرسپولیس بشدت در کناره‌ها بویژه در سمت چپ دچار ضعف است و این فرصت مناسبی برای فخرالدینی و حیدری است تا بتوانند از آن منطقه به پرسپولیس گل بزنند، در سوی دیگر استقلال بشدت در قلب دفاع و میان هافبک‌ها و دفاع‌هایش دچار ضعف است، این همان جایی است که پرسپولیس با نوری متحول شده و نوروزی می‌تواند برای استقلال مشکل‌ساز شود. استقلال در این دیدار جاسم کرار را به دلیل محرومیت و محمد قاضی را به دلیل مصدومیت ندارد، پرسپولیس نیز عباس‌زاده را به دلیل مصدومیت در این دیدار نخواهد داشت. 79 داربی پایتخت از سویی تحت تاثیر درگذشت غلامحسین مظلومی است. پیشکسوت استقلال با 5 گل زده در داربی‌ها، جزو تاریخ‌سازان این تقابل سنتی محسوب می‌شود و شاید آبی‌ها برای هدیه کردن پیروزی‌شان در این دیدار به او، کمی به لحاظ روحی در شرایط بهتری از حریف قرار داشته باشند و البته جدا از این مساله، استقلال بر روی کاغذ هم شانس بالاتری از پرسپولیس در این داربی دارد هرچند که به قول پیشکسوتان 2 باشگاه، نتیجه این دیدار ربطی به جایگاه 2 تیم در جدول و بازیکنانش ندارد. داربی 79 روز یکشنبه ساعت 18 با قضاوت یدالله جهانبازی برگزار می‌شود.
 


Page Generated in 0/0059 sec