حدود 5 سال پیش کلنگ احداث امتداد بزرگراه همت به کرج برای حل معضل ترافیک میان این دو کلانشهر به زمین زده شد. فاز نخست این پروژه به بهرهبرداری رسید ولی اتمام این طرح در تابلوی وعدههای مسؤولان جا ماند و این طرح که بنا بود دردی از معضلی دیرینه دوا کند، بحث درباره ترافیک را به بیراهه کشاند. به گزارش مهر، در سالهای اخیر وقتی نام کرج به میان میآید بلافاصله ترافیک سرسامآور ورودی این کلانشهر ذهن مخاطبان را آزار میدهد؛ جوش چرکینی که بر بدنه رنجور این شهر نقش بسته است. آمارها حکایت از تردد روزانه بیش از 300 هزار خودرو در اتوبان تهران– کرج دارد و فیالواقع تحمل ترافیک 10 کیلومتری، صبر هر شهروندی را تحتالشعاع قرار داده و باعث به وجود آمدن واکنشهای عصبی میشود، شهروندانی که به واسطه کار هر روز مجبور به رفت و آمد به پایتخت هستند دردناکی این معضل را بیش از دیگران حس میکنند؛ استرس دیر رسیدن در طول مسیر جانکاه است، حرکت خودروهای امدادی و اورژانس به سختی انجام میشود، دانشجویان و استادانی که باید خود را بموقع سر کلاس درس برسانند و کارکنان مراکز مهم تولیدی و تحقیقاتی ملی زمان زیادی را در این مسیر سپری میکنند همچنین کارگران کارخانههای بزرگ در طول مسیر نیز از تجربه این استرس بیبهره نیستند. برای رهایی از این معضل طرحهای زیادی ارائه شد که برخی به مرحله اجرا رسید و برخی دیگر نیز فقط روی کاغذ مانده، طرح «امتداد بزرگراه همت به کرج» که در دولت نهم مطرح، تایید و تصویب شد، راهی برای خلاصی از ترافیک بود. کلنگ این پروژه نیز در همان زمان به زمین زده شد یعنی زمانی که کرج از نظر تقسیمات کشوری جزو پایتخت بود. حال با گذشت چندین سال چرخ این پروژه به کندی میچرخد و همچنان البرزنشینان در انتظار اتمام این طرح شب را به روز و روز را به شب میرسانند. در این میان بسیاری از مسؤولان امر در توضیح روند توقف یا کندی این پروژه گزینه «وجود معارضین» را روی میز میگذارند ولی واقعیت امر چیز دیگری است، بزرگراه همت در بیراهه عدم اعتبارات و مدیریت و پیگیری دلسوزانه مسؤولان در حال چرخیدن به دور خود است و گویا تابلوی پایان بزرگراه همت حالا حالاها قرار نیست دیده شود. ترافیک ورودی کلانشهر کرج خاطره تلخ بسیاری از شهروندان و رهگذران است. در این میان اخبار ضد و نقیضی از مسؤولان که مدعی اتمام پروژه در پایان فصل یا سال جاری هستند، بر دیگر خاطرات تلخ مردم اضافه میکند. همیشه شنیدهایم عمدهترین دلمشغولی مدیران در وزارت راه باز کردن گرههای کور ترافیک است و برای دستیابی به این مهم مطالعات کاملی در دست اجراست، با توجه به اینکه موضوع این گزارش بررسی وضعیت پروژه همت و همچنین بررسی وضعیت ترافیک ورودی کلانشهر کرج است، سراغ اداره کل راه و شهرسازی استان البرز بهعنوان متولی کار میرویم. افشین پیرنون، مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه وضعیت اتصال اتوبان همت به کرج و میدان امامحسین در چه مرحلهای است؟ میگوید: با توجه به بررسیهای نهایی اتصال پروژه همت به کرج و میدان امام حسین منتفی شده چرا که عرض معبر در این منطقه کم است، گنجایش ترافیک عبوری را ندارد و گرهای از ترافیک ورودی نمیگشاید. در حال حاضر وزارت راه مطالعات تکمیلی را انجام میدهد ولی نقطه اتصال به میدان امام حسین مورد تایید وزارت راه و مسؤولان البرزی نیست به همین منظور ادامه مسیر با اتصال به جهاننما طبق نقشه قبلی انجام میشود ولی مسیر پس از اتصال به جهاننما تغییر میکند. بسیاری از شهروندان معتقدند عدم وجود خروجی در اتوبان همت باعث میشود ترافیک بیشتر شود، پیرنون در اینباره میگوید: فلسفه ایجاد یک اتوبان این است که یک مبدأ و یک مقصد داشته باشد و افزایش نقاط دسترسی یا خروجی باعث بهوجود آمدن گرههای ترافیکی و افزایش نقاط حادثهخیز میشود. وی در ادامه میافزاید: طبق ضوابط و قوانین تعداد ورودیها و خروجیها باید محدود باشد چرا که آزادراه همت قرار است تهران را به کرج متصل کند و در میان راه نیازی به خروجی ندارد. این مسؤول در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا فلسفه آزادراه و محدود بودن خروجیها تحت تاثیر وجود عوارضی و اخذ عوارض است یا نه؟ بیان میکند: در درجه اول به علت مشخصات فنی حاکم بر آزادراه است و در درجه دوم با توجه به اینکه کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است، اجرای این پروژه را به بخش خصوصی واگذار کرده است و وجود عوارضی دلیلی برای برگرداندن سرمایه به سرمایهگذار است، در این صورت بخش خصوصی تشویق میشود تا در اجرای طرحهای دیگر مشارکت کند. مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در پاسخ به این پرسش که آیا مسؤول یا مدیری از زمان واقعی اتمام پروژه همت اطلاع دارد یا نه؟ خاطرنشان میکند: اعلام زمان نهایی اتمام پروژه آزادراه همت توسط مدیران مربوطه وابسته به رفع معارضان و تامین اعتبارات لازم است چرا که به لحاظ سختافزاری یعنی ماشینآلات و نیروی انسانی مشکلی وجود ندارد، نواقصی وجود دارد ولی با مطالعات بررسی و حل میشود.