printlogo


کد خبر: 129046تاریخ: 1393/9/2 00:00
چهارگوشه

جاسوسی پلیس لندن از خبرنگاران
جیسون پارکنسیون، خبرنگار آزاد انگلیس پس از دریافت نامه‌ای که در آن طی 12 صفحه شرح داده شده بود پلیس انگلیس چگونه از وی جاسوسی می‌کرده، این موضوع را رسانه‌ای کرد. مدارک پارکنسیون باعث شد تا اتحاد ملی خبرنگاران علیه پلیس لندن و دفتر نخست‌وزیری دادخواستی ارائه دهد. این دادخواست در کنار افشاگری‌های اخیر درباره شنود تماس‌های خبرنگاران پرده‌ها را از چگونگی پیگیری و جاسوسی پلیس لندن از فعالیت‌های رسانه‌های خبری این کشور کنار می‌زند.

لغو مراسم سالروز استقلال لبنان
تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان به دلیل اوضاع کنونی در کشورش طی دستوری برگزاری مراسم رسمی به مناسبت سالروز استقلال لبنان را لغو کرد. از زمانی که دوره ریاست میشل سلیمان، رئیس‌جمهور سابق لبنان پایان یافت پست ریاست‌جمهوری لبنان از 25 مه گذشته خالی مانده است. لبنان به واسطه کشیده شدن بحران سوریه به خاک این کشور که عامل آن گروه‌های تکفیری مورد حمایت خارج هستند، دچار ناآرامی شده است.

بازداشت نخست‌وزیر سابق پرتغال
 پلیس پرتغال، شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، خوزه سوکراتس، نخست‌وزیر سابق پرتغال روز جمعه بازداشت شده و قرار است درباره عملیات‌های مشکوک بانکی و انتقال پول به دادگاه کیفری پاسخگو باشد. سوکراتس در اواسط دوره 4 ساله نخست‌وزیری خود در سال 2011 استعفا داد. در آن زمان بحران مالی تشدید شده بود و وی مجبور شد درخواست وام بین‌المللی کند و پس از آن ریاضت اقتصادی شدیدی بر پرتغال حاکم شد. انتخاب زودهنگام آن سال منجر شد تا ائتلاف کنونی راست‌میانه بر سر کار آید و تدابیر ریاضتی نامحبوب را اعلام کند.

تمدید پناهندگی آسانژ در سفارت اکوادور
دولت اکوادور جمعه اعلام کرد پناهندگی سیاسی به جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس را «تا هر زمان که ضرورت داشته باشد» تمدید می‌کند. این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که دادگاهی در سوئد درخواست تجدید نظر در حکم بازداشت وی را رد کرد. آسانژ که 2 سال است به منظور جلوگیری از استردادش به سوئد، در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است، به منظور بازجویی از وی درباره اتهام جرائم جنسی تحت تعقیب است.

هو شدن پروشنکو  در سالگرد شورش
معترضان اوکراینی در اولین سالروز شورشی که 100 کشته برجای گذاشت، رئیس‌جمهورشان را هو کردند. پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین که تلاش می‌کرد به قربانیان «شورش‌های میدانی حامی اروپا» ادای احترام کند، مورد انتقاد معترضان قرار گرفت. در جریان درگیری‌های سال گذشته حدود 100 تن کشته شدند و «تغییر نظام» رخ داد. در شرایطی که پروشنکو تلاش می‌کرد با روشن کردن شمع در مرکز کی‌یف به قربانیان ادای احترام کند، معترضان شعارهای «شرم بر تو»، «پروشنکو قهرمانان شما چه کسانی هستند» و «مرگ بر پروشنکو» سر دادند. بستگان قربانیان، پروشنکو را به دلیل عدم اجرای وعده‌هایش از جمله اعطای لقب «قهرمان ملی» به کشته‌شدگان شورش میدان سرزنش کردند.

شکایت کنگره  از اوباما
فرجام بزرگ‌ترین وعده‌ای که اوباما با آن 6 سال پیش به کاخ سفید راه یافت چیزی نبود جز تحقیر رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره. به فاصله کمی از شکست دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره (سنا و خانه نمایندگان) که هر دو مجلس قانونگذاری را در دست جمهوریخواهان قرار داد حالا جمهوریخواهان مجلس نمایندگان (بخش پایین‌دست کنگره) به دلیل اجرای قانون خدمات درمانی موسوم به «اوباماکر» که از سوی باراک اوباما پیشنهاد شده است از دولت او شکایت کرده‌اند.  مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت بهداشت و خدمات درمانی و وزارت خزانه‌داری به دادگاه فدرال در واشنگتن شکایت کرد. جمهوریخواهان در شکایت خود دولت اوباما را متهم کردند که برخلاف قانون اساسی ابلاغیه‌ ارائه بیمه درمانی به کارکنان تمام‌وقت شرکت‌هایی با ۵۰ کارمند یا بیشتر را به تعویق انداخته است. در این شکایتنامه، قانونی که به وزارت خزانه‌داری اجازه می‌دهد به شرکت‌های بیمه درمانی مبالغی را پرداخت کند نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. جمهوریخواهان می‌گویند کنگره به طور مشخص چنین بودجه‌ای را برای این کار اختصاص نداده است.  جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از تابستان گذشته مساله شکایت از اوباما را مطرح کرده بود، گفت اوباما برای اجرای قانون خدمات درمانی «یکجانبه» اقدام کرده است.  این در حالی است که دموکرات‌ها با انتقاد از این شکایت آن را یک نمایش سیاسی خوانده‌اند.


Page Generated in 0/0054 sec