printlogo


کد خبر: 129054تاریخ: 1393/9/2 00:00
بازی سیاسی محیط‌زیست با سلامت مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی‌نژاد*:‌ مساله هوای تهران از آنجا اهمیت دوچندان پیدا کرد که مسؤولان محیط‌زیست ادعا کردند آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها مربوط به بنزین پتروشیمی‌ها بوده و این بنزین تولید داخل، آلودگی زیست‌محیطی دارد به همین بهانه طی سال جاری بنزین وارداتی جایگزین بنزین پتروشیمی‌ها شد و پس از آن مسؤولان سازمان محیط‌زیست اعلام کردند هوای تهران با توزیع بنزین وارداتی بهتر و پاک شده است اما آنچه طی روزهای اخیر مشاهده و برای مردم و جامعه مشهود شد، آلودگی شدید هوای تهران و شهرهای بزرگ بوده و در حقیقت ادعای مسؤولان اینجا مشخص می‌شود تا چه میزان صحت داشته(!) البته همه بحث این نیست و مساله دیگر عدم اعلام علت آلایندگی هوا از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا است که به نوعی این شرکت، همنوا با مسؤولان محیط‌زیست شده و این ادعا را شفاف یا رد نمی‌کند. در گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گزارش‌ها را به همراه علت آلودگی به صورت شفاف بیان می‌کرد و این مورد تایید همه بود و اشکالی نداشت با این وجود طی روزهای اخیر آلودگی به مرحله هشدار رسیده اما از اظهارات کارشناسی دقیق درباره علت آن خبری نیست که به نظر می‌رسد دلیل این امر، گرایش و چرخش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به سمت مسؤولان سازمان محیط‌زیست باشد. در سال‌های اخیر عامل اصلی آلودگی هوای تهران توزیع بنزین بی‌کیفیت بود که پس از آن بنزین تولید داخل با استاندارد یورو 4 توزیع شد. در حال حاضر مسؤولان برای وارد کردن بنزین، بنزین پتروشیمی‌ها را غیراستاندارد می‌خوانند ولی نسبت به غیراستاندارد و آلاینده‌تر بودن بنزین وارداتی آن موضع‌گیری نمی‌کنند و چشم خود را بر آلودگی هوای تهران بسته‌اند(!) روشن است آلودگی هوا در پاییز تغییر نکرده در حالی که سازمان محیط‌زیست مدعی بهتر شدن هواست. اما چگونه است مسؤولان این سازمان، این تفاوت را احساس می‌کنند ولی برای مردم قابل لمس نیست. ملت چطور باید با این اظهارات قانع شود؟! این موضوع نیز مانند کاهش تورم و خروج از رکود و رونق تولید بوده و برای مردم روشن و قابل درک نیست. در این حالت چند نکته و سوال وجود دارد. چرا با وجود گزارش‌ها و آلودگی مشهود هوا، مسؤولان محیط‌زیست زیر بار آن نمی‌روند و به دنبال ثابت کردن حرف‌های خود هستند و با دستکاری آمارها اطلاعات غلط ارائه می‌کنند؟
مشکل دیگر عدم ارائه آمار کارشناسی از میزان آلودگی بنزین وارداتی بوده و دیگر اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در کنار محیط‌زیست قرار گرفته و موضع شفاف نمی‌گیرد. حتی احتمال دارد با توزیع بنزین وارداتی یورو 2 که استاندارد آن از بنزین پتروشیمی‌ها هم کمتر است، نسبت به گذشته هوا آلوده‌تر باشد از این جهت است که محیط‌زیست و شرکت کنترل کیفیت هوا برخلاف ادعای بهتر شدن هوا با بنزین وارداتی، گزارش ارائه نمی‌دهند. بنده معتقدم کیفیت بنزین تولید داخل بهتر از نوع وارداتی بوده و مشاهده می‌شود ادعای واردات بنزین یورو 4 از سوی مسؤولان صحت ندارد.
بعد دیگر این موضوع سیاسی‌شدن آلودگی هوا، محیط‌زیست و سلامت شهروندان است که یک معضل بزرگ است، چرا باید دستگاه‌های مرجع و تخصصی به‌دست شخصیت‌های «سیاسی‌کار» سپرده شود که به نظر بدترین نوع انتصاب است. خانم ابتکار اگر می‌خواهد کار سیاسی کند بهتر است در مناصب دیگر فعالیت کند زیرا سلامت مردم و جامعه نه‌تنها شوخی‌بردار نیست؛ بلکه اعتماد مردم نسبت به سازمانی که باید کاملا تخصصی و مردم‌دوست باشد، خدشه‌دار می‌شود. دیگر اینکه نفع مسؤولان محیط‌زیست در بنزین وارداتی چیست که ادعای پاکی هوا می‌کنند در حالی که هیچ تاثیری نداشته و مدتی است در برابر آلوده بودن آن سکوت می‌کنند. پیشنهاد این است که موضوع سلامت و محیط‌زیست به دست نهادهای فنی و تخصصی مستقل سپرده شود تا قضاوت غیرسیاسی با حضور مخالفان و موافقان بنزین توزیعی صورت گرفته و موضوع به حاشیه کشیده نشود. به نظر می‌رسد عده‌ای قصد زمین زدن دولت را داشته  و اجازه نمی‌دهند دولت کار اصلی و مسؤولیت خود را انجام دهد. متاسفانه برخی اصلاح‌طلبان افراطی در مجموعه دولت ورود کرده‌اند که نگران‌کننده است و به نفع دولت و نظام عمل نمی‌کنند و این زیبنده نیست به همین علت رئیس‌جمهور محترم نباید اجازه سوءاستفاده به برخی افراد را بدهند تا خدای ناکرده، مباحث سیاسی سرفصل کارها نشود زیرا آسیب جدی به همراه دارد و به جای ارائه راهکارهای عملی اصل موضوع منحرف می‌شود.
 قطعا مجلس و نهادهای نظارتی به موضوع آلودگی هوای تهران ورود خواهند کرد تا عملکرد توزیع بنزین وارداتی مورد ادعای مسؤولان از لحاظ پاکی مشخص شود و در کنار آن نیز مسؤولان و مدیران علاوه بر نظارت بهتر و بیشتر بر شرکت کنترل کیفیت هوا، با اقدامات عاجل که مهم‌ترین آن، بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی و تشویق مردم به استفاده از آن است، گامی در جهت کاهش آلایندگی هوا بردارند.
*نماینده مردم دشتستان
و عضو کمیسیون انرژی مجلس

 


Page Generated in 0/0056 sec