اگر وزارت نفت و سازمان محیطزیست اسنادی مبنی بر عدم استفاده از فلزات ممنوعه در بنزین وارداتی دارند، ارائه دهند. حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتوگو با تسنیم، درباره وجود فلزات ممنوعه در بنزین وارداتی گفت: در گزارش قائممقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمده است نمونه بنزینهای توزیع شده در شهر تهران در تاریخ 4 آبانماه نشان میدهد برخی محمولههای بنزین وارداتی حاوی مواد ممنوعه امامتی بوده است. همچنین این گزارش اعلام میکند که غیراستاندارد بودن جییوام و خورندگی بالای بنزین وارداتی نشاندهنده استفاده از افزودنیهای غیرمجاز است. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اظهار کرد: اگر وزارت نفت یا سازمان حفاظت محیطزیست خلاف این موضوع را معتقد هستند باید اسناد خود را ارائه دهند. قائممقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش پیش از این گفته بود طبق نامه پژوهشگاه صنعت نفت در تاریخ پنجم آبانماه امسال، نمونههای بنزین عرضهشده در سطح تهران در تاریخ چهارم این ماه نشان میدهد بنزین توزیعشده حاوی فلزات ممنوعه است. همچنین براساس بررسی صورت گرفته توسط این پژوهشگاه، خوردگی و گام بنزین توزیع شده در پایتخت بالاست. اگرچه شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده است بنزین از نیمه تیرماه با استاندارد یورو4 وارد شده است اما نتایج آنالیزها نشان میدهد بنزین وارداتی همان کیفیت سابق را دارد یعنی بنزین از پالایشگاه مشخصی دریافت نشده و مبدأ آن بندر فجیره است. نتایج آنالیزی که از بنزین وارداتی منتشر شده، فاقد تست فلزات سنگین است و تنها به شاخصهایی مانند بنزن و آروماتیک اکتفا شده است. جلیل سالاری با اشاره به اینکه 8-7 نمونه بنزین توزیعشده در تهران نشان میدهد، این بنزین استانداردهای یورو4 را پاس نمیکند، افزود: با توجه به اینکه بنزین تولید داخل فاقد امامتی و فلزات سنگین است و همیشه بنزین داخلی تست خوردگی را پاس کرده است، مشخص میشود بنزین بیکیفیت وارداتی در تهران توزیع میشود. بالا بودن گام بنزین توزیعشده نشان میدهد این فرآورده حاوی امامتی، فروسین و الکل است.