با وجودی که راهاندازی راهآهن غرب کشورکمک شایانی به توسعه منطقه میکند و مسؤولان نیز بر اتمام هرچه زودتر این پروژه مهم تاکید دارند اما خط ریلی غرب کشور همچنان نیازمند اعتبارات لازم است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار میگیرد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت اگر تدبیر داشته باشد باید در بودجه 94 توجه بسیار ویژهای به پروژه راهآهن غرب کشور کند و آن را در اولویت برنامههای خود قرار دهد. سیدسعید حیدریطیب درباره وضعیت پروژه راهآهن غرب کشور اظهار کرد: پروژه راهآهن غرب کشور یکی از حساسترین و حیاتیترین پروژههای کشور برای رونق و توسعه همهجانبه است. وی افزود: این پروژه هرچه زودتر به مرحله بهرهبرداری برسد یقینا به نفع خود دولت خواهد بود، چرا که میتوان از طریق آن منطقه را توسعه داد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر میخواهیم وابستگی اقتصاد کشور به نفت کم شود باید مبادلات تجاری خود را افزایش دهیم و برای افزایش مبادلات تجاری یکی از بهترین راهها داشتن خطوط ریلی است که اینگونه اقدامات را تسهیل میکند. وی ادامه داد: وجود خطآهن در غرب کشور یکی از اساسیترین کارهایی است که دولت باید هرچه سریعتر آن را انجام دهد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به قولهای معاون اول رئیسجمهور در سفر به کرمانشاه درباره راهآهن غرب کشور اشاره کرد و به ایسنا گفت: در جریان سفر جهانگیری به کرمانشاه از طرف دولت قول داده شد قطعه ملایر- کرمانشاه راهآهن غرب کشور تا پایان سال 94 به اتمام برسد. حیدریطیب تصریح کرد: در حال حاضر قطعه ملایر- کرمانشاه این پروژه پیشرفت خوبی دارد و مسیر برای ریلگذاری آماده است که از دولت انتظار داریم به اجرای این پروژه کمک ویژهای کند. وی تاکید کرد: مردم کرمانشاه سالهاست منتظر شنیدن سوت قطار در دیار خود هستند و ما نیز از دولت انتظار داریم در قالب بودجه سال 94
به این مهم توجه ویژهای داشته باشد.
ضرورت توجه به راهآهن غرب کشور در بودجه
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: از دولت انتظار داریم در بودجه سال 94 توجه ویژهای به راهآهن غرب کشور داشته باشد. محمدابراهیم محبی درباره وضعیت راهآهن غرب کشور اظهار کرد: یکی از اصلیترین اولویتهای زیربنایی توسعه کشور بحث ایجاد خطوط ریلی است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود. وی افزود: برای جابهجایی مسافر و حمل بار، ایمنترین سرویس حمل و نقل شبکه ریلی و قطار است. نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی گفت: از سویی دیگر استان کرمانشاه در ادوار مختلف تاریخی همواره در مسیر راههای بینالمللی و جادههای اصلی بوده و همچنین در نقطه مرزی غرب کشور بهعنوان یکی از استراتژیکترین مرزهای کشور واقع شده و مرز خسروی این استان در کریدورهای بینالمللی بهعنوان مرز رسمی بینالمللی ایران و عراق شناخته شده است. محبی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر بیش از 52 درصد حمل و نقل بار جادهای از طریق استان کرمانشاه به کشور عراق صورت میگیرد که همگی این موارد نشان از اهمیت راهاندازی خط ریلی در این منطقه دارد. وی با بیان اینکه سالهاست به دنبال راهاندازی راهآهن غرب کشور هستیم، گفت: بحث راهآهن غرب کشور علاوه بر مصوبه مجلس در قالب مصوبات سفرهای رؤسایجمهور و همچنین مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بارها مورد تاکید دولت و مجلس بوده اما همچنان راهاندازی آن با مشکلاتی مواجه است. این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر قطعه ملایر- کرمانشاه راهآهن غرب کشور حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما نکته آنجاست که 10 درصد باقیمانده این قطعه مربوط به ساخت تونلها و ایستگاههاست که این موارد در مسیر راهاندازی این قطعه بسیار حائز اهمیت است چون خطوط ریلی بدون ایستگاه نمیتواند معنا داشته باشد. محبی با اشاره به سفر معاون اول رئیسجمهور به استان کرمانشاه و قول او برای تسریع در راهاندازی قطعه ملایر- کرمانشاه گفت: در جلسهای که با حضور جهانگیری در استانداری کرمانشاه داشتیم، ایشان قول مساعد داد مبالغ خوبی را برای راهاندازی هرچه سریعتر قطعه ملایر- کرمانشاه راهآهن غرب کشور اختصاص دهد. وی ادامه داد: ما از دولت و معاونت راهبردی ریاستجمهوری انتظار داریم موضوع راهآهن غرب کشور را جدی گرفته و در قالب بودجه 94 رقم قابلملاحظهای به آن اختصاص دهند. نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز بخش قابلتوجهی از بودجه 93 راهآهن غرب کشور هم پرداخت نشده، گفت: نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی مجدانه پیگیر تخصیص بودجههای راهآهن غرب کشور هستند.
با نمایندگان استان برای کسب اعتبارات بیشتر هماهنگ هستیم
استاندار کرمانشاه گفت: دستگاههای اجرایی برای گرفتن سهم بیشتر از بودجه سال آینده برای استان تلاش ویژهای داشته باشند. ابراهیم رضاییبابادی در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان از مدیران خواست با سماجت، پیگیری و تلاش روزافزون نسبت به احقاق حق استان در جذب بیشتر اعتبارات اقدام کنند. وی با بیان اینکه مجموعه مدیریتی استان با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای کسب سهم اعتبارات بیشتر همدل و هماهنگ هستند، گفت: ما از طریق وزارتخانهها و معاونت برنامهریزی ریاستجمهوری پیگیریهای خود را انجام میدهیم اما مدیران استان نیز باید با تعامل و رایزنی گسترده با وزارتخانههای ذیربط و معاونت برنامهریزی پیگیری ویژهای برای جذب اعتبارات بیشتر در بودجه سال آینده داشته باشند. استاندار کرمانشاه گفت: از چند مدت گذشته پیگیریهای خود را در این باره انجام دادهایم و مشکلات استان را در بخشهای مختلف برای مسؤولان کشوری مطرح کردهایم و یک حرکت خوبی انجام شده و دستگاههای اجرایی نیز باید در این زمینه جدیت داشته باشند. مجتبی نیککردار، معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به گذشت بیش از یکسال از تشکیل دولت تدبیر و امید و نزدیکشدن به یکسال استقرار تیم مدیریتی جدید در استان گفت: با توجه به لزوم اطلاعرسانی به مردم از اقدامات انجام شده در طول یکسال گذشته از دستگاههای اجرایی میخواهیم سریعاً کل اعتبارات هزینهشده برای اجرای پروژهها، کل اعتبارات در دست اجرا و فهرست پروژههای مهم را که در دست اجراست و در طول یکسال گذشته به نتیجه رسیده بهصورت مشخص به معاونت عمرانی
و روابط عمومی استانداری اعلام کنند.