گروه اقتصادی: یک سال از توافق ژنو میگذرد اما عملا تحریمهای اقتصادی بر سر جای خود باقی مانده و هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه روی نداده است. یکی از نمونههای بیاثر بودن رفع تحریمهای اقتصادی سال گذشته موضوع خودرو بود. با وجود اینکه رفع تحریم خودرویی یکی از موارد توافق ژنو بود اما عملا این مورد نتوانست گرهی از مشکلات خودروسازان باز کند و حتی خودروسازان غربی روابط خود را محدودتر هم کردهاند. آخرین نمونه عدم همکاری رنو با خودروسازان داخلی است که امکان دارد این عدم همکاری موجب توقف تولید محصولاتی مانند تندر90 شود. رضا شیوا رئیس شورای رقابت در این باره گفت: خودروسازان نباید بهصورت بلندمدت و یکساله محصولات خود را پیشفروش کنند زیرا وقتی تامین قطعات وابسته به خودروساز خارجی است و مشخص نیست که در یک سال آینده چه اتفاقی میافتد، پیشفروش طولانیمدت درست نیست. وی همچنین با اشاره به تعهدات عقبافتاده در زمینه تندر 90 و مگان اظهار کرد: به خودروسازان توصیه میکنم تا زمانی که قرارداد محکمی با رنو پارس منعقد نکردهاند دیگر خودروی تندر 90 را پیشفروش نکنند همچنین تا زمانی که این خودرو دارای تعهدات عقبافتاده است از فروش نقدی آن نیز خودداری کنند. این اظهارات رئیس شورای رقابت و درخواست وی برای عدم پیشفروش مجدد خودروی تندر 90 در حالی است که یکی از مسؤولان ارشد یک خودروساز بزرگ داخلی در گفتوگو با ایسنا از ادامه پیشفروش تندر 90 خبر میدهد. تفاهمات کلی با رنو صورت گرفته و ظرف 10 روز آینده شاهد افزایش تولید تندر 90 خواهیم بود. وی با بیان اینکه هماکنون به دلیل مشکلات بانکی بخش قابلتوجهی از نقدینگی خودروسازان از محل پیشفروش خودروها تامین میشود، خاطرنشان میکند: بنابراین خودروساز توان تامین تندر 90 فروختهشده را داشته و پیشفروش این خودرو طبق برنامه در آینده نیز ادامه خواهد داشت. خودروساز علاقهای به پیشفروش بدون پشتوانه و ناراضی کردن مشتریان ندارد. بنابراین برخی اظهارات مبنی بر پیشفروش بدون پشتوانه این خودروها نادرست است. جالب اینکه شیوا سخنان این خودروساز را رد میکند و میگوید: «توصیه شورای رقابت این است که تا زمانی که قرارداد دقیق و مشخصی با شرکت رنو بسته نشده است پیشفروش تندر 90 به مشتریان ارائه نشود». این را رئیس شورای رقابت درباره آخرین وضعیت خودروی تندر 90 میگوید. رضا شیوا با اشاره به وضعیت قیمت این خودرو به ایسنا گفت: در جلسه شورا با افزایش قیمت تندر 90 مخالفت شد و خودروسازان نیز متعهد شدند خودروهایی را که ثبتنام کردهاند، تحویل دهند. وی افزود: همچنین خودروسازان تا زمانی که تعهداتشان به انجام نرسیده نباید فروش نقدی داشته باشند. توصیه شورا نیز بر این است که تا زمانی که قرارداد دقیق و مشخصی با شرکت رنو بسته نشده است پیشفروش نیز به مشتریان ارائه نکنند. به نظر میرسد این صحبتهای شیوا در این راستاست که در چند ماه اخیر به دلیل کاهش تحویل قطعه از سوی شرکت رنو پارس، تولید خودروی تندر 90 در دو شرکت خودروساز داخلی به حداقل ممکن رسید. در این زمینه نیز چندی پیش یک مقام مسؤول در شرکت خودروساز تولیدکننده تندر 90 در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد شرکت رنو منتظر نتایج مذاکرات ایران با گروه 1+5 است.
وی در آن زمان اظهار کرده بود که رنو از تمدید قرارداد تولید خودروی تندر 90 با وجود اتمام مهلت این قرارداد، خودداری کرده و همه چیز را به نتیجه مذاکرات موکول کرده است. با این حال براساس جدیدترین اخبار بهدست آمده در مذاکرات یک ماه اخیر توافق اولیه با شرکت رنو برای افزایش تولید تندر 90 صورت گرفته است. وی با بیان اینکه رنو در این زمینه میخواهد به تعهدات خود عمل کند، خاطرنشان میکند: براساس صحبتهای صورت گرفته حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و 1+5 در مهلت مقرر،س رنو ارسال قطعه به ایران را افزایش خواهد داد، چراکه با توجه به بزرگی بازار ایران رنو نمیتواند از این بازار چشمپوشی کند، بنابراین از مواضع گذشته خود مقداری کوتاه آمده است. احتمال عدم ارسال قطعات این خودرو و عقد قرارداد توسط شرکت رنو وجود دارد که در این صورت تولید خودروی تندر 90 کاهش یافته و براساس توصیه شورا ممکن است پیشفروش نیز تا مدت زیادی متوقف شود. با وجود خوشبینی برخی خودروسازان اما عضو ناظر شورای رقابت از توقف تولید تندر 90 خبر میدهد: با توجه به اینکه تولید این خودرو روند کاهشی دارد و قرار است از رده تولید خارج شود، قیمتگذاری برای آن انجام نمیدهیم ولی مشتقات تندر 90 و محصولات جدید تولیدی روی پلتفرم این خودرو را قیمتگذاری خواهیم کرد. سخنان علی مددی در حالی است که عملکرد شرکت فرانسوی رنو نشان میدهد آنها در یک سال اخیر نهتنها عملا روابط خود را با خودروسازان ایرانی گسترش ندادند بلکه با تعللهای خود موجب شدند تولیدکنندگان داخلی به برخی تعهدات خود در قبال مصرفکنندگان عمل نکنند. باید دید پایان مذاکرات دیروز چه تاثیری در روند عملکرد خودروسازان خارجی دارد. رئیس شورای رقابت از طرفی با تاکید بر اینکه قیمت خودروی تندر 90 تا پایان سال افزایش نخواهد یافت، اظهار کرد: همه خودروهای قیمتگذاری شده تا پایان سال جاری افزایش قیمت نخواهند داشت. این در حالی است که به نظر میرسد در صورت توقف بلندمدت تولید یا پیشفروش تندر 90 قیمت این خودرو در بازار حاشیه مانند اتفاقی که برای خودروی 206 افتاد، با افزایش همراه باشد. رئیس شورای رقابت همچنین از بررسی قیمتگذاری خودروی دنا و دو محصول جدید امویام در جلسه آینده این شورا خبر داد. رضا شیوا درباره قیمتگذاری خودروهای جدید ارائه شده توسط شرکتها، گفت: در جلسه آتی شورا که چهارشنبه این هفته برگزار میشود، قیمتگذاری خودروی دنا تولید ایران خودرو و دو محصول جدید از امویام مورد بررسی قرار میگیرد که امیدواریم بتوانیم این هفته به جمعبندی نهایی درباره
قیمتها برسیم.