printlogo


کد خبر: 129230تاریخ: 1393/9/5 00:00
سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد
افزایش قیمت داروهای ایرانی تاپایان سال
برای اینکه داروهای تولید داخل افت کیفیت نداشته باشد یا به دلیل کاهش تولید با کمبود دارو مواجه نشویم برخی داروهای تولید داخل تا پایان سال افزایش قیمت خواهد داشت.  رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو درباره تغییر قیمت داروها در سال جاری بیان داشت: تغییر قیمت داروها برای بیماران به طور کلی به دو صورت رخ می‌دهد؛ یکی اینکه قیمت خود دارو تغییر کند و دوم زمانی که میزان حمایت و پوشش بیمه‌ای از داروها تغییر کند، بدون اینکه قیمت دارو تغییر کرده باشد. وی به فارس گفت:‌ پوشش سازمان‌های بیمه‌گر از داروها گاهی تغییر می‌کند و کم یا زیاد می‌شود بویژه زمانی که داروی مشابه ارزان‌تر وارد فهرست دارویی کشور شود. این اتفاق در نیمه اول امسال هم افتاد و تعدادی از اقلام دارویی بدون اینکه افزایش قیمت داشته باشند اما به دلیل کاهش پوشش بیمه‌ها برای بیماران گران شدند. دیناروند خاطرنشان کرد: این اتفاق متأسفانه ناشی از تغییر پوشش بیمه‌ای است و وزارت بهداشت نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند البته می‌توانیم از سازمان‌های بیمه‌گر موضوع را پیگیری کنیم ولی در نهایت مردم ناراضی، این گران شدن دارو را از چشم وزارت بهداشت می‌بینند. رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ علت اصلی گران شدن برخی اقلام دارویی برای بیماران در نیمه اول امسال همین موضوع و کاهش سهم پوشش بیمه‌ای است و نه افزایش قیمت خود دارو و متأسفانه این موضوع باعث شده که پرداختی مردم برای این داروها افزایش پیدا کند و نارضایی ایجاد شود. دیناروند افزود: درباره داروهای تولید داخل چون وظیفه وزارت بهداشت براساس قانون حمایت تولید داخل است برای اینکه داروهای تولید داخل افت کیفیت نداشته باشد یا به دلیل کاهش تولید با کمبود دارو مواجه نشویم برخی داروهای تولید داخل تا پایان سال افزایش قیمت خواهد داشت. وی تصریح کرد: البته افزایش قیمت داروهای تولید داخل طی ماه‌های آینده از سال جاری با توجه به افزایش قیمت پایه بیمه‌ای و حمایت بیمه، برای مردم خیلی سنگین نخواهد بود.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی انتقاد کرد
پوشش ضعیف بیمه‌ها برای خدمات آزمایشگاهی
تعرفه بیمه‌ها برای خدمات آزمایشگاهی آنقدر پایین است که مردم از انجام برخی تست‌های آزمایشگاهی خودداری می‌کنند. به گزارش تسنیم، فرید کرمی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: بیمارستان‌های دولتی به ۲ دسته بیمارستان‌های درمانی و آموزشی تقسیم می‌شوند، بیمارستان‌های آموزشی از نظر کادر پزشکی در شرایط خوبی قرار دارند، چرا که بیشتر پزشکان آن اساتید دانشگاه هستند اما به دلیل  مشکلات بودجه‌ای که بیمارستان‌های دولتی دارند آزمایشگاه‌های بخش دولتی چه آموزشی و چه درمانی محدودیت منابع دارند و قادر به خرید دستگاه جدید نیستند. وی با گلایه از پوشش بیمه‌ای در زمینه پاتولوژی گفت: خوشبختانه با مطرح شدن بحث طرح نظام سلامت بودجه خوبی به بیمارستان‌ها اختصاص داده شده و این امید می‌رود که این بیمارستان‌ها خدمات بهتری ارائه دهند اما یک مشکل حل نشده وجود دارد، آن هم تعرفه‌ای که بیمه‌ها برای این خدمات  آزمایشگاهی قائل هستند، بسیار پایین است در نتیجه آزمایش برخی تست‌ها مقرون به‌صرفه نیست و مردم از آن اجتناب می‌کنند. کرمی با عنوان اینکه صنعتگران در ارائه تجهیزات به علم پزشکی می‌توانند یاریگر این حرفه باشند، بیان داشت: تولیدکنندگان با عنایت به علم پزشکی می‌توانند کمک شایانی در ارائه تجهیرات به پزشکان داشته باشند. ما نیز اولویت‌هایی برای تولیدکنندگان قائل هستیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت مطرح کرد
20خدمت دندانپزشکی زیر چتر بیمه‌
۲۰ خدمت دندانپزشکی زیر پوشش بیمه پایه قرار گرفت. به گزارش «وطن امروز» انوشیروان محسنی‌بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در حاشیه جلسه ستاد کشوری نظارت بر تعرفه‌ها، افزود: هیأت دولت 21 آبان این موضوع را مصوب و به ما ابلاغ کرد که 20 خدمت دندانپزشکی شامل خدمات درمانی، آموزشی، پیشگیری و بهداشتی تحت بیمه پایه سلامت قرار گیرد که ما آن را برای اجرا به همه استان‌ها ابلاغ کردیم. وی گفت: برخی از این خدمات شامل پرکردن دندان شماره 6، کشیدن بعضی دندان‌ها، جرم‌گیری، ‌فلوراید تراپی، فیشور سیلنت،‌ آموزش و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: هم‌‌اکنون K دندانپزشکی خصوصی 3 برابر k دولتی است، بنابراین بیمه شدن خدمات دندانپزشکی انگیزه لازم را برای عقد قرارداد مراکز ارائه‌دهنده خدمات دندانپزشکی با سازمان‌های بیمه‌گر پایه فراهم می‌کند.


Page Generated in 0/0073 sec