printlogo


کد خبر: 129368تاریخ: 1393/9/8 00:00
«مجسمه آزادی» آمریکا در فرگوسن سقوط کرد
بازداشت 400 معترض

گروه بین‌الملل: از تاریخ 9 آگوست سال جاری میلادی (18 مرداد) تا امروز، اتفاقاتی در شهر فرگوسن در ایالت میسوری افتاده که در آمریکا کم‌سابقه بوده است. آنچه از یک شهر کوچک آغاز شد و رفته‌رفته به شهرهای دیگر کشیده شد، بنیان‌ها و ادعاهای دموکراسی و آزادی در آمریکا را زیر سوال می‌برد. حکم دادگاه که دارن ویلسون، قاتل براون جوان سیاهپوست را تبرئه کرد، از دوشنبه گذشته این شهر را بار دیگر به صحنه آشوب و درگیری‌ها کشانده است. درگیری‌های پلیس و مردم دوشنبه‌شب، در شهر فرگوسن آنقدر بالا گرفت که فرودگاه این شهر بسته و همه پروازها لغو شد، پلیس این شهر دیگر قادر به کنترل اوضاع نبوده و از گارد ملی آمریکا برای کنترل اوضاع تقاضای کمک کرد. در همراهی با معترضان شهر فرگوسن، مردم واشنگتن و نیویورک و دیگر شهرها نیز به خیابان‌ها آمدند. تظاهرکنندگان تابلونوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «همدردی با مردم فرگوسن»، «تروریسم نژادپرستانه پلیس را متوقف کنید»، «عدالت برای مایکل براون» و «پلیس نباید در این کشور هر 48 ساعت یک جوان سیاهپوست را به قتل برساند». از روز سه‌شنبه حدود 400 معترض آمریکایی در جریان اعتراضات سراسری به حکم تبرئه پلیس سفیدپوست در فرگوسن دستگیر شده‌اند. این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفت که هزاران تن در 170 شهر آمریکا دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. حوادث اخیر فرگوسن و جنایت‌های مکرر پلیس علیه سیاهپوستان در آمریکا، سوالات زیادی را حول این موضوع شکل می‌دهد که چگونه است که با وجود اقدامات ضدحقوق بشری در آمریکا، دولت واشنگتن به خود اجازه می‌دهد به بهانه‌های حقوق بشری و دموکراسی همواره در کشورهای دیگر دخالت کند.
راهپیمایی اعتراضی مردم نیویورک
مردم نیویورک در راهپیمایی به مناسبت روز شکرگزاری علیه تصمیم هیات منصفه ایالت میسوری در تبرئه دارن ویلسون افسر پلیس فرگوسن که با تیراندازی موجب کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاهپوست شده بود، تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با حرکت به سمت خیابان پنجم نیویورک شعار «عدالت نیست، آرامش نیست»، «پلیس نژادپرست نمی‌خواهیم» و «تمام سیستم لعنتی مقصر است» سردادند. تظاهرکنندگان همچنین شعار «پلیس قاتل را محکوم و به زندان بفرستید» سردادند. پلیس با شدت گرفتن اوضاع با برخی تظاهرکنندگان درگیر شد. در همین حال، گزارش‌هایی در توئیتر منتشر شده مبنی بر اینکه پلیس نیویورک به ایستگاه‌های تلویزیونی اعلام کرده نباید تظاهرات را نشان دهند.
استعفای پلیس قاتل
نیل برونتراگر، وکیل مدافع دارن ویلسون، قاتل سفیدپوست آمریکایی که مایکل براون را به ضرب گلوله کشت، اعلام کرد این افسر پلیس سفیدپوست قصد دارد استعفای خود را از اداره پلیسی که در آن کار می‌کرده، اعلام کند و احتمالاً به طور کلی شغل پلیس بودن را کنار گذارد. وی به شبکه سی‌ان‌ان گفت: الان مساله استعفا کردن و نکردن ویلسون نیست بلکه موضوع زمان استعفای او است. او هم‌اکنون در مرخصی با حقوق است و بحث‌هایی در حال حاضر صورت گرفته است که او
به صورت دوستانه از دپارتمان پلیس جدا شود.
تحریم خرید کالا در آمریکا
معترضان به قتل نوجوان سیاهپوست در فرگوسن آمریکا و تبرئه مأمور پلیس قاتل وی، تحریم خرید کالا را خواستار شدند. فعالان سراسر آمریکا پنجشنبه از مردم این کشور خواستند در اعتراض به حکم هیات منصفه ایالت میسوری که از تعقیب و مجازات مأمور پلیس قاتل نوجوان سیاهپوست خودداری کرد، از خرید کالا در روز جمعه 28 نوامبر که بزرگ‌ترین روز خرید سال محسوب می‌شود و به «بلک فرایدی» (جمعه سیاه) معروف است، امتناع کنند. یک سازمان مدافع حقوق بشر که «رایان کوگلر» کارگردان و نویسنده نمایشنامه‌های رادیو و تلویزیونی رهبری آن را برعهده دارد به منظور اعلام همبستگی با هزاران نفر از مردم معترض به حکم هیات منصفه در تبرئه این مأمور پلیس، تحریم عمومی این رویداد بزرگ خرید اجناس و کالا  را خواستار شد. «بلک فرایدی» (جمعه سیاه) در آمریکا یک روز پس از روز شکرگزاری و معمولا نخستین روز از ایام کریسمس در این کشور است. این روز در واقع شلوغ‌ترین روز خرید سال محسوب می‌شود زیرا اکثر قریب به اتفاق خرده‌فروشان در آمریکا اجناس خود را با بهای اندک به حراج می‌گذارند. این گروه مدافع حقوق بشر از مردم آمریکا خواست قول بدهند جمعه خرید نکنند و مردم اطراف محل سکونت خود را نیز به این تحریم ترغیب کنند.
انتقاد عفو بین‌الملل از آمریکا
سازمان عفو بین‌الملل، روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حوادث اخیر شهر فرگوسن تاکید کرد آمریکا باید علیه بدرفتاری و استفاده از نیروی کشنده توسط نیروهای پلیس اقدام کند. عفو بین‌الملل افزود دولت آمریکا باید اقدامات بیشتری را انجام دهد تا مطمئن شود اقدامات پلیس در سراسر این کشور مطابق با قوانین بین‌المللی و استانداردهای حقوق بشر از جمله استفاده از نیروی کشنده است. در این بیانیه آمده است: وزارت دادگستری آمریکا در جمع‌آوری اطلاعات دقیق و جامع درباره استفاده از زور توسط پلیس شامل تعداد افرادی که به علت شلیک پلیس کشته یا زخمی شده‌اند، ناکام بوده است.
تب فرگوسن، لندن را نیز ناآرام کرد
هزاران نفر از مردم انگلیس در حمایت از مردم فرگوسن و در اعتراض به رفتار تبعیض‌آمیز پلیس چهارشنبه‌شب به خیابان‌های مرکز لندن آمدند و اعتراض خود را به حکم هیأت منصفه آمریکا در تبرئه دارن ویلسون اعلام کردند. معترضان در حالی که شمع‌های روشن به دست داشتند و حدود 5 هزار نفر نیز می‌شدند در مقابل سفارت آمریکا در لندن تجمع کردند و به احترام مایکل براون یک دقیقه سکوت کردند. پس از آن، این تظاهرات به خشونت کشیده شد و برخی معترضان موانع را از میان برداشتند و بمب‌های دودزا پرتاب کردند و با مأموران پلیس در میدان پارلمان در نزدیکی پارلمان این کشور درگیر شدند که البته گزارش‌ها حاکی از آن است که کسی در این اعتراضات دستگیر نشده است. کریستین تائوبیرا، وزیر دادگستری سیاهپوست فرانسه نیز در اظهاراتی خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان و حوادث جاری در فرگوسن در ایالت میسوری را محکوم کرد.
 


Page Generated in 0/0044 sec