printlogo


کد خبر: 129394تاریخ: 1393/9/8 00:00
سلامت

وزیر بهداشت عنوان کرد
افشای دروغ تحریم دارویی ایران
به گفته وزیر بهداشت، ادعا‌ها درباره اینکه در دارو و تجهیزات تحریم نبودیم، دروغ بود. به گزارش «وطن امروز» سیدحسن هاشمی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه دیروز تهران اظهار داشت از تعداد ۳۰۰ قلم داروی کمیاب در گذشته به ۳۰ قلم کاهش رسیدیم و شاهد بهره‌برداری 2 هزار خانه بهداشت تا دهه فجر خواهیم بود. هاشمی با اشاره به مشکل دارو گفت: با توجه به اینکه در زمینه دارو از نظر کمبود، قیمت و پوشش دارو مشکلاتی وجود داشت، اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به این امر باعث رفع مشکل در زمینه قیمت دارو، پوشش بیمه‌ای و در دسترس بودن آن شد. وی ادامه داد: تعداد 300 قلم داروی کمیاب به 30 قلم کاهش یافت. البته ما هنوز هم مشکل داریم که این مشکلات در همه دنیا وجود دارد. برخی ادعا می‌کردند در زمینه دارو و تجهیزات تحریم صورت نگرفته اما این یک دروغ بود و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که دولت گذشته هم با آن مواجه بود. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هم‌اکنون دارو در تمام نقاط کشور یافت می‌شود، گفت: کمیابی دارو کاهش یافته و پوشش بیمه‌ای افزایش پیدا کرده است. مسیر حمایتی دولت و مجلس بویژه درباره بیماران خاص و صعب‌العلاج باید بیشتر شود. هاشمی با بیان اینکه باید به تولید داخلی توجه بیشتری شود، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 95 درصد داروها در داخل تولید می‌شود که باید به کیفیت آن بیش از گذشته توجه شود. وی در ادامه با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ همه ایرانی‌ها بیمه شدند، گفت: این امر آرزوی همه دولت‌ها و مجلس‌ها بود. رئیس‌جمهور قبل از انتخابات این قول را دادند و اکنون بیش از 7 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفتند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اقدامات انجام‌شده در زمینه بهداشت در روستاها اشاره کرد و توضیح داد: برای نخستین بار بعد از سال‌ها در روستاها مکمل‌های غذایی، ویتامین‌ها و انواع مکمل‌ها برای بارداران، شیرخواران و نوزادان در دسترس مردم قرار گرفت. همچنین واکسن‌های مختلفی در دسترس مردم قرار گرفت که امیدواریم واکسن‌های جدید برای بسته ایمن‌سازی کودکان هم در دسترس مردم قرار بگیرد. هاشمی از احداث 2 هزار خانه بهداشت خبر داد و افزود: 2 هزار خانه بهداشت تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مهاجرت سالانه هزار پرستار ایرانی
عضو شورایعالی نظام پرستاری با انتقاد از عقبگرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری کشور، دلیل کمبود پرستار در کشور را نگاه پزشک‌سالارانه حاکم بر وزارت بهداشت دانست. محمد شریفی‌مقدم با بیان این مطلب به مهر اظهار داشت: با توجه به توسعه علم پزشکی و ظهور بیماری‌های نوپدید و همچنین ورود تکنولوژی‌های جدید پزشکی به همراه ارتقای دانش سلامت مردم، باعث شده پرستاری در دنیا نیز به سمت تخصصی و فوق‌تخصصی‌تر شدن پیش برود. وی دلیل تخصصی شدن پرستاری را ارائه خدمات کیفی‌تر به مردم و بیماران عنوان کرد و گفت: متاسفانه برعکس دنیا در کشورمان شاهد یک عقبگرد ۳۳ ساله در حوزه پرستاری هستیم و این موضوع نشأت گرفته از نگاه پزشک‌سالارانه حاکم بر وزارت بهداشت است. دبیرکل خانه پرستار به ماجرای احیای کاردانی پرستاری و تربیت پرستار یک‌ساله اشاره کرد و ادامه داد: معاون آموزشی وزارت بهداشت به کمبود ۸۰ هزار پرستار اشاره کرده و گفته است که برای تامین پرستار مورد نیاز مراکز درمانی کشور، می‌خواهیم کاردانی پرستاری و پرستاری یک‌ساله را احیا کنیم. در حالی که موضوع کاردانی پرستاری مربوط به سال ۱۳۶۱ بود که آن زمان تنها ۲۵ دانشکده پرستاری در کشور داشتیم. شریفی‌مقدم با اعلام اینکه در سال بیش از هزار  پرستار ایرانی به کشورهای ترکیه، حاشیه خلیج‌فارس و کانادا مهاجرت می‌کنند، افزود: چون جذابیت‌های پرستاری در آن سوی آب‌ها بیشتر است، شاهد ترک وطن هستیم. دبیرکل خانه پرستار همچنین به تغییر شغل پرستاری و ترک پرستاری و خانه‌نشینی اشاره کرد و گفت: آن تعداد هم که کار پرستاری می‌کنند، انگیزه کافی برای ادامه کار ندارند.

«خمیر مرغ» همچنان غیرمجاز است
مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو اخبار منتشرشده درباره استفاده از خمیر مرغ را تکذیب و توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش «وطن امروز»، محمد هاشمی با بیان اینکه درباره مکاتبات اداره کل فرآورده‌های غذایی،‌ آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  سوء تفسیرهایی از سوی برخی سازمان‌ها و رسانه‌ها صورت پذیرفته است، اظهار داشت: خبرهای منتشرشده درباره «مجاز بودن خمیر مرغ‌» تکذیب می‌شود. وی اظهار داشت: حسینی، مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی،‌ آرایشی و بهداشتی طی نامه‌ای به صورت شفاف سیاست‌های سازمان غذا و دارو درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ را اعلام کردند و در حال حاضر هیچ‌گونه تغییر سیاستی در ارتباط با استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی صورت نگرفته است.


Page Generated in 0/0057 sec