رئیس سابق سازمان سینمایی چهارشنبهشب طی گفتوگوی تلفنی در یکی از برنامههای پرمخاطب و شبانگاهی رادیو نمایش با حضور مهرداد حجتی، منتقد و روزنامهنگار، پیرامون دلیل دعوت اخیر خود از علی جنتی به مناظره درباره فیلمهای مورد مناقشه مجلس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت و به ارائه توضیحاتی پرداخت. وی ابتدا با توجه به برخی اظهارات ضبطشده مهرداد فرید، نویسنده و کارگردان سینما درباره به تاریخ پیوستن مدیران دولت دهم در این برنامه توضیح داد: در جامعه امروزی امکان حذف افراد چندان وجود ندارد و اگر هم کسی دارای چنین نگاهی است این نگاه آزادمنشانه نیست و منشأ دیکتاتوری دارد. شمقدری در ادامه با اشاره به سلب مسؤولیت اخیر وزیر ارشاد در دیدار با آیتالله جوادیآملی در قبال برخی فیلمهای حاشیهساز گفت: مسؤولان سینمایی در هر دورهای متناسب با نیاز جامعه باید از طریق برخی آثار سینمایی به مطالبات عمومی پاسخ دهند ولی اینکه رفتاری دوگانه در قبال مردم، هنرمندان یا حتی علما و مسؤولان ارشد نظام از خود ارائه کنند قابل قبول نیست. وی تأکید کرد: اگر مدیری خواسته یا ناخواسته اشتباهی را مرتکب میشود به نظرم بهرغم همه تبعات باید شجاعانه پای تصمیماتش بایستد نه اینکه با انواع فرافکنیها مسؤولیت مربوطه را بر گردن کس دیگری بیندازد. رئیس سابق سازمان سینمایی با ذکر نام فیلم «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد تشریح کرد: وقتی یک فیلم ساختار سینمایی ندارد و در یک شرایط کاملا حساس در دولت قبل مجوز ویدئویی میگیرد چه ضرورتی دارد که دولت جدید به آن مجوز سینمایی بدهد و شرایط حضورش در مجامع سینمایی داخلی و خارجی را فراهم کند. اگر چنین تصمیم اشتباهی هم اتخاذ شد معنی ندارد که در صورت مواخذه یا فشارها از خود رفع مسؤولیت کند و با دستپاچگی بخواهد مدیران قبل از خود را مقصر جلوه دهد. وی در ادمه این گفتوگو با اشاره به فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان یادآور شد: ما همه طرفدار قانون هستیم و بهخوبی میدانیم که قانونگذار فرآیند تولید یک فیلم را در دو مرحله مجوز ساخت و نمایش تعریف کرده و ممکن است بین این دو حالت اتفاقات زیادی بیفتد و به دلیل وجود احتمالات بسیار چهبسا فیلمی مجوز ساخت بگیرد ولی اجازه نمایش دریافت نکند. وی ادامه داد: درباره «فیلم عصبانی نیستم» جناب وزیر خود بهتر میدانند که فیلمنامه مصوب با چیزی که نمایش داده شده تفاوت اساسی دارد. شمقدری به نقل از جمال شورجه، یکی از اعضای شورای پروانه ساخت در دولت دهم اظهار داشت: داستان مصوب این فیلم در یک بستر کاملا اجتماعی و نه سیاسی، حکایت جوان دانشجویی از قشر متوسط و ضعیف جامعه بود که به دختر دانشجویی از قشر مرفه علاقهمند میشود و پدر دختر برای پسر شرایطی را تعیین میکند تا وی را بسنجد که چقدر حاضر است برای رسیدن به خواستههای خود دست به اقدامات غیراخلاقی چون رشوه، مال حرام و... بزند که در نهایت نیز پسر از این آزمایش سربلند خارج میشود و پدر به ازدواج این دو جوان رضایت میدهد، حال آیا فیلمی که در جشنواره فیلم فجر پارسال به آن مجوز نمایش عمومی داده شد این بود؟ این تهیهکننده و کارگردان سینما در پاسخ به سوال کارشناس برنامه که چطور در زمان مدیریت قبلی کمتر فیلمی دچار این مشکلات در اکران میشد، گفت: من خود فیلمسازم و درک میکنم که یک سینماگر با همه روح و جانش برای ساخت یک اثر هنری مایه میگذارد؛ به همین خاطر بنده اگرچه با برخی آثار از نظر فکری و عقیدتی سنخیتی نداشتم ولی سعی میکردم در یک فضای تعاملی مشکل را حل کنم اما دیگر نه اینکه فیلمی به این صورت وارونه تولید و در معرض دید مخاطب قرار گیرد و پس از یک تصمیم عجولانه، به فرافکنی رو بیاورم. وی یادآوری کرد: بهرغم تبعات و برخی فشارها در دوره مدیریت من کمترین فیلمی در مرحله توقیف و عدم اکران باقی ماند و تلاش کردم تا آنجا که خطوط قرمز نظام در فیلمی زیر سوال نرفته است آثار را به نمایش درآورم چرا که همچنان معتقدم اگر جو اعتماد میان عموم سینماگران و جهتگیریهای نظام مخدوش شود برخی تصمیمات بهراحتی برای نظام هزینهبردار خواهد بود در حالیکه میشود بهراحتی از این فضاها عبور کرد. شمقدری در ادامه در پاسخ به سوال مهرداد حجتی که بیان داشت چرا کمک نمیکنید این فضای دوستی فراهم شود و شما خیلی خوب میتوانستید اشکالات پیشآمده در اکران این فیلمها را برطرف کنید، توضیح داد: من در همان ابتدای جدا شدن از مسؤولیتم از سازمان سینمایی نظراتم را بارها مکتوب برای وزیر محترم ارشاد ارسال کردم بهعنوان مثال درباره فیلم «لاله» حدود 9 ماه پیش به ایشان عرض کردم که ساخت این فیلم باید ادامه پیدا کند و حتی یادآور شدم که ایشان به جهت اتلاف هزینههای صورت گرفته باید پاسخگو باشند که این فیلم را چرا متوقف کردند ولی اتفاقی نیفتاد و بنده هم احساس کردم آقایان مایل نیستند نظرات را بشنوند.