printlogo


کد خبر: 129546تاریخ: 1393/9/10 00:00
بهارستان

 چرا ظریف دیروز به مجلس نرفت؟
مهدی دواتگری، نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (یکشنبه) مجلس در تذکری با استناد به بند 5 ماده 29 آیین‌نامه داخلی خانه ملت، اظهار داشت: براساس این ماده، وزیر باید ظرف مدت 10 روز پس از طرح سوال به مجلس آمده و پاسخ دهد؛ از طرف دیگر براساس ماده 210 آیین‌نامه داخلی مجلس، عدم حضور وزیر در کمیسیون به منزله وارد بودن سوال و ارجاع آن به صحن علنی مجلس است. به گزارش فارس، وی در ادامه با اشاره به سوال خود از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره سوء عملکرد برخی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های کشورمان با اتباع ایرانی، افزود: این سوال 6 ماه پیش تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد و پس از آن شاهد بودیم ظریف در کمیسیون مربوط حاضر نشده و سوال به صحن علنی ارجاع شد و طبق ترتیب، این سوال 2 هفته پیش در دستور کار مجلس قرار گرفت اما وزیر امور خارجه برای حضور در مذاکرات هسته‌ای به عمان رفت. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز بار دیگر اصلاح دستور کار در کازیوی (جا نامه‌ای) نمایندگان مجلس قرار گرفت؛ از این رو بنده صبح امروز (یکشنبه) به آقای فرهنگی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس مراجعه و در این زمینه سوال کردم که وی گفت آقای قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه تماس گرفته و گفته آقای وزیر نمی‌تواند امروز (یکشنبه) به مجلس بیاید بنابراین قطعاً این اقدام توهین به مجلس است. دواتگری بر همین اساس یادآور شد: در این رابطه باید گفت اگر نمایندگان حق سوال از وزرا را دارند، وزیر مربوط باید در مجلس حاضر شده و به سوالات وکلای ملت پاسخ دهد زیرا وزارت امور خارجه در کنار پیگیری مسائل هسته‌ای، وظایف دیگری نیز برعهده دارد. در ادامه این جلسه، علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، با تأکید بر اینکه موضوع سوال شما از وزیر امور خارجه پیگیری می‌شود، گفت: بحثی که شما مطرح کردید درباره سوال دیگر نمایندگان از آقای ظریف (7 سوال تجمیع‌شده 100 نماینده مجلس) بود که خودشان این سوال را به تعویق انداختند و این موضوع به سوال شما مربوط نمی‌شود.
سؤال ۱۰۰ نماینده از دستور کار مجلس خارج نمی‌شود
اما اظهارات لاریجانی درحالی است که جواد کریمی‌ قدوسی، عضو کمیسیون امنیت مجلس در حاشیه برگزاری جلسه علنی صبح دیروز خانه ملت در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح سوالش از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اظهار داشت: خود وزیر امور خارجه اصرار داشت که یکشنبه در صحن علنی حاضر شود و به سوال تجمیع شده که به امضای 100 نفر رسیده، پاسخ دهد اما با توجه به اینکه روز گذشته(شنبه) وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی پارلمان حضور یافته بود، اعضای هیأت رئیسه و آقای لاریجانی اکراه داشتند که وزیر امور خارجه 2 روز پشت سر هم به مجلس بیاید و نظرشان نسبت به این موضوع مثبت نبود. وی افزود: مقرر شد سه‌شنبه هفته آینده 18 آذر ماه 7 سوال تجمیع شده نمایندگان از وزیر امور خارجه در دستور کار قرار گیرد اما با توجه به اینکه هفته آتی اجلاس «ضد خشونت در تهران» برگزار می‌شود، وزیر امور خارجه نمی‌تواند هفته آتی به مجلس بیاید، به همین دلیل اگر پارلمان 2 هفته بعد نشست علنی داشته باشد، سوال 2 هفته آینده به صحن علنی می‌آید و ما به وزیر گفتیم شما به اجلاس‌تان برسید. کریمی‌ قدوسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا مدام این سوال را تمدید و به آینده موکول می‌کنید، توضیح داد:‌ همان طور که دولت تمدید می‌کند، ما هم تمدید می‌کنیم! وی در پایان برخی اخبار منتشر شده مبنی بر از دستور کار خارج شدن این سوال را تکذیب کرد و گفت: سوالی که حاصل تجمیع 7 سوال بوده و به امضای 100 نماینده رسیده باشد، هرگز از دستور کار خارج نمی‌شود. ضرغام صادقی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا سوال نمایندگان از وزیر خارجه در دستور کار جلسه علنی امروز (دیروز) خانه ملت قرائت نشد، خاطرنشان کرد: بررسی این سوال طبق توافقات انجام شده به تأخیر افتاده و به آینده موکول شده و از دستور کار صحن علنی خارج نشده است.

یک فوریت طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس تصویب شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز یک فوریت طرح استانی‌شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس را مورد بررسی و تصویب قرار دادند. به گزارش تسنیم، وکلای ملت با 133 رأی موافق، ‌64 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس یک فوریت طرح مذکور را به تصویب رساندند. در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن، در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به‌عنوان حوزه انتخابیه اصلی محسوب می‌شود و هریک از رأی‌دهندگان می‌توانند برای تمام کرسی‌های استانی ذی‌ربط نماینده انتخاب کنند.
 


Page Generated in 0/0109 sec