printlogo


کد خبر: 129551تاریخ: 1393/9/10 00:00
چرا اروپا از گوگل خوشش نمی‌آید؟

برتری داشتن در یک بازار به هیچ‌وجه غیرقانونی نیست اما آنچه اروپایی‌ها با آن مشکل اساسی دارند، این است که شرکت آمریکایی گوگل از این برتری مطلق خود برای پس زدن رقبا، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر عرضه و تقاضا و همچنین کنترل قیمت‌ها استفاده می‌کند یا اینکه حداقل ظرفیت و پتانسیل این کار را داراست. علاوه بر این
«وطن امروز» از طریق برخی اسناد منتشر شده توسط افشاگران اطلاعاتی نظیر ادوارد اسنودن و جنبش ویکی‌لیکس دریافته است که مقامات اطلاعاتی کشورهای شاخص اروپایی از تحرکات سیاسی خاموش گوگل برای پدید آوردن رادیکال‌های جدید قومیتی-عقیدتی در جوامع اتحادیه اروپا بسیار نگرانند(مثلا ردپای مدیران منطقه‌ای گوگل در دامن زدن به موج تجزیه‌طلبی در بریتانیا، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا مشهود است). اروپایی‌ها متفق‌القول هستند که این شرکت با توجه به قابلیت مهم دسترسی مستقیم به اکثر مردم کره زمین، تحت پوشش کامل سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده است و در خط مقدم استراتژی جدید «اغتشاش دائمی» دولت سایه آمریکا برای تضعیف همه حکومت‌های مرکزی رقیب و حتی دوست خود در جهان قرار دارد که با چشم‌انداز تسلط کامل خاندان‌های سلطه (بانکداران یهودی) بر همه کشورها و قاره‌ها طراحی شده است. آگاهی از این استراتژی خطرناک صهیونیسم که موجودیت تمام دولت- ملت‌ها را تهدید می‌کند، اتحادیه اروپا را که تلاشی جدید در راستای همگرایی کشورهای قاره بر مبنای ایجاد مرزبندی‌های پررنگ‌تر با کدخدا در آن سوی اقیانوس اطلس آغاز کرده است، به تکاپو برای محدود کردن گوگل واداشت و این هفته سرانجام طرح «حرکت تفکیک کننده»
(Break Up Motion) در پارلمان اروپا به تصویب رسید؛ طرحی که براساس آن دست و پای شرکت گوگل برای کسب منافع تجاری از قبیل خدمات و سرویس‌های آن در کشورهای این اتحادیه بسته شد. پیش از این نیز اتحادیه اروپا در اقداماتی از جمله موضوع «حق به فراموشی سپردن» (Right to Be Forgotten) شرکت آمریکایی را تحت فشار قرار داده بود تا بخش مهمی از نتایج موتور جست‌وجوی غول‌پیکر خود را برای شهروندان این اتحادیه حذف کند. البته به‌تازگی در این طرح ‌تصویب شده در پارلمان اتحادیه اروپا هیچ نامی از شرکت گوگل نیامده ولی از مفاد این طرح و موضوع «برتری مطلق در خدمات» و همچنین اقدامات پیشین، کاملا مشخص است که حقوقدانان و نمایندگان پارلمان اروپا مستقیم‌ گوگل را هدف قرار داده‌اند.  گوگل بیش از همه به دلیل‌‌ همان برتری مطلق خود در برخی خدمات پایه‌ای مبتنی بر اینترنت، آماج حمله قرار گرفته است. بازاری که در آن به مراتب از شرکت‌هایی مانند مایکروسافت جلو‌تر و موفق‌تر بوده و هست. در همین راستا بخش فناوری انفورماتیک تابناک نگاهی به واقعیت‌هایی درباره گوگل که اروپاییان دل خوشی از آنها ندارند، داشته است:
اولین مورد را باید در موضوع جست‌وجوی اینترنتی دنبال کرد. حتما این فکر در ذهن شما وجود دارد که شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و یاهو، ‌از مدت‌ها پیش رقابتی شدید اما در عین حال محترمانه را در موضوع موتورهای جست‌وجو با گوگل آغاز کرده‌اند. در ایالات متحده این رقابت تا حد زیادی منطقی است زیرا این دو شرکت سهم‌
 ۳۰ درصدی از جست‌وجوی اینترنتی ‌به خود اختصاص داده‌اند اما در اتحادیه اروپا موضوع کاملا متفاوت است. در اینجا گوگل به تنهایی بیش از ۹۰ درصد سهم بازار را از آن خود کرده ‌است. جست‌وجوی اینترنتی خلاقانه‌ترین و مؤثر‌ترین روش برای تبلیغات مدرن است. گوگل با این طرح به خوبی می‌داند ‌شما چه می‌خواهید زیرا خود آن را در این موتور جست‌وجو پیگیری کرده‌اید. اگر جست‌وجوی شما مربوط به یک محصول خاص باشد، گوگل دقیقا می‌داند ‌چه تبلیغاتی را برای شما به نمایش گذارد. در نتیجه هیچ تعجبی ندارد که منافع اقتصادی گوگل از این مسیر برای سایرین دست‌نیافتنی باشد. در واقع درآمد گوگل بیش از 4 برابر دومین شرکت بعد از خود یعنی فیس‌بوک در این حوزه است. اما درباره تبلیغات موبایل چه باید گفت؟ در این حوزه فیس‌بوک بسیار سریع‌تر از گوگل در حال افزایش درآمد‌های تبلیغاتی خود است ولی با این حال هنوز هم گوگل با درآمدی 2 برابری نسبت به فیس‌بوک در صدر جدول ایستاده است البته برتری گوگل در این حوزه نیز با توجه به وسعت استفاده از سیستم عامل اندروید در سراسر جهان قابل پیش‌بینی است. این وسعت استفاده از اندروید در بازار‌های مختلف از ۶۰ تا ۹۰ درصد سهم بازار به پیش می‌رود. برای مثال سهم سیستم عامل اندروید در ۵ کشور بزرگ بازار موبایل- فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و انگلستان- 73درصد است. از آن سو بحث می‌شود که فایرفاکس درصدد تغییر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض خود از گوگل به یاهو است. شاید این امر بتواند تأثیر بسزایی در سهم موتور جست‌وجوی گوگل داشته باشد اما نگاهی به میزان استفاده اروپاییان از مرورگر‌ها نشان می‌دهد ‌این ترفند چندان در اتحادیه اروپا کارآیی ندارد. مرورگر گوگل کروم در این اتحادیه برتری مطلق دارد.


Page Generated in 0/0061 sec