printlogo


کد خبر: 129552تاریخ: 1393/9/10 00:00
چهارگوشه

معرفی کابینه جدید افغانستان
دیروز سرانجام محمد اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت بر سر تشکیل کابینه جدید توافق کردند تا از به خطر افتادن مشروعیت دولت جدید این کشور جلوگیری کرده باشند. قرار بود کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان طی ۴۵روز پس از عقد قرارداد همپیمانی میان اشرف غنی و عبدالله معرفی شود اما به دلیل اختلاف‌نظرها میان 2 رهبر، این اتفاق پس از 3 ماه رخ داد. روز یکشنبه نظیف‌الله سالارزی، سخنگوی رئیس‌جمهور با تایید این خبر به رسانه‌ها گفت تمام اعضای کابینه چهره‌های تازه خواهند بود و با تکیه بر اصل شایسته‌سالاری انتخاب خواهند شد. او تاکید کرد در کابینه جدید 4 زن نیز حضور خواهد داشت. هفته گذشته مجلس نمایندگان افغانستان چندبار تاکید کرد سرپرست‌بودن وزیران غیرقانونی است و باید کابینه جدید اعلام شود.

مشارکت زیر 30 درصدی در بحرین
وزیر دادگستری بحرین و رئیس کمیته عالی انتخابات این کشور در حالی میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی دور دوم و همچنین نتایج انتخابات شهرداری‌های این کشور را 2/52 درصد ادعا کرد که جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد به‌رغم مجبور کردن نظامیان به مشارکت در انتخابات پارلمانی و شهردارهای بحرین میزان مشارکت در دور دوم انتخابات پارلمانی از 30 درصد تجاوز نکرده است. الوفاق در بیانیه‌ای بر نمایشی بودن روند انتخابات صوری تاکید و اعلام کرد موفقیت تحریم این انتخابات از سوی مخالفان موفقیتی برای ملت بحرین است.

رئیس پلیس کابل استعفا داد
پس از رخ دادن دست‌کم 9 حمله شبه‌نظامیان در 2 هفته اخیر در کابل و هدف قرار گرفتن مجتمع‌های خارجی، خودروهای سفارتخانه‌ها و نیروهای آمریکایی، رئیس پلیس این شهر روز یکشنبه استعفا داد و ژنرال عبدالرحمان رحیمی، جانشین وی شد. سخنگوی طالبان در توییتر خود مدعی شده است در مجتمعی که روز شنبه هدف قرار گرفت، یک گروه خارجی وجود داشت و نشست بازدیدکنندگان استرالیایی در آنجا
برگزار شده بود.

تظاهرات ضدریاضتی در اسپانیا
هزاران تن از مردم اسپانیا در سراسر این کشور در «راهپیمایی کرامت» شرکت کرده و اعتراض خود را علیه برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت اعلام کردند. طبق قوانین مالی اتحادیه اروپا، دولت اسپانیا باید سیاست ریاضت اقتصادی را با هدف کاهش کسری بودجه 3 درصدی تا سال 2016 اجرایی کند. در نتیجه مقام‌های اسپانیا تلاش می‌کنند تا سطح خدمات عمومی را کاهش داده و بخش‌های درمانی را خصوصی کنند اما این اقدامات با نارضایتی گسترده مردم مواجه شده است.

سارکوزی رهبر حزب رقیب دولت
نیکولا سارکوزی  با 5/64 درصد آرا موفق شد به عنوان رهبر حزب مخالف «اتحاد جنبش مردمی» فرانسه انتخاب شود و به این ترتیب راه را برای بازگشت خود به قدرت و شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 هموار کرد. این پیروزی به سارکوزی این امکان را می‌دهد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فرانسه شرکت کند و بار دیگر در صورت پیروزی در این انتخابات به صحنه سیاست بازگردد. او از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رئیس‌جمهور فرانسه بود اما پس از شکست از فرانسوا اولاند سیاست را ترک کرد.

400 کشته در درگیری‌های بنغازی
منابع پزشکی در بنغازی گفتند در درگیری میان نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان تندرو در این شهر طی 6 هفته اخیر تاکنون ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند. طی 3 هفته اخیر درگیری میان نیروهای ارتش و شبه نظامیان در اطراف بخش بندری بنغازی که شبه‌نظامیان در آن پناه گرفتند، متمرکز شده است. نیروهای دولتی از اواسط ماه اکتبر با کمک نیروهای هوادار خلیفه حفتر، افسر بازنشسته ارتش لیبی حمله گسترده‌ای را برای کنترل بنغازی آغاز کردند و توانستند بیشتر مراکز نظامی و دولتی که در تصرف این شبه‌نظامیان بود از آنها بازپس بگیرند.

محمود عباس: آمریکا مانع  تشکیل کشور فلسطین
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، آمریکا را مانعی بر سر مسیر تشکیل کشور مستقل فلسطین خواند. محمود عباس روز شنبه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی مصری همچنین از توصیه کنگره آمریکا برای کاهش کمک‌ها ابراز تاسف کرد و گفت کمک‌های مصر برای امنیت در کشور آتی فلسطین ضروری خواهد بود. عباس از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا خواست از درخواست فلسطینی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل برای تشکیل کشور فلسطین حمایت کند یا حداقل از وتو کردن آن خودداری ورزد.


Page Generated in 0/0072 sec