printlogo


کد خبر: 129735تاریخ: 1393/9/13 00:00
تصویب اعطای سند قطعی برای مالکان مسکن 99 ساله
مجلس خیال مسکن مهری‌ها را راحت کرد

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با ماده الحاقی 36 این طرح با 140 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن پروژه‌های مسکن مهر به‌صورت دائمی به مالکان واگذار می‌شود و 100 درصد درآمدهای آن از طریق خزانه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص می‌یابد. در جریان بررسی این ماده الحاقی محمدرضا پورابراهیمی و احمد توکلی اخطار قانون اساسی را براساس اصل 52 مطرح کردند مبنی بر اینکه درآمدهای حاصله دولت برای اختصاص نخست باید به خزانه واریز شود و بعد از آن از طریق بودجه‌های سالانه به وزارتخانه‌ها اختصاص یابد ولی براساس این ماده درآمدهای حاصله از فروش اراضی مسکن مهر به مالکان به‌صورت مستقیم به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز می‌شود. در ادامه لاریجانی اخطار این نمایندگان را به رأی گذاشت که نمایندگان نیز با اضافه کردن عبارت «از طریق بودجه سنواتی» در این ماده با 150 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. همچنین نمایندگان در جریان بررسی این ماده با رفع ابهام و جایگزینی عبارت «درخواست مالکان» به جای عبارت «تمایل مالکان» با 116 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 20 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. براساس ماده الحاقی 36 اصلاحی طرح یادشده، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود در صورت درخواست مالکان نسبت به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله پروژه مسکن مهر به قیمت کارشناسی روز اقدام و درآمد حاصله را به حساب خزانه واریز کند. 100 درصد درآمد حاصله از طریق بودجه سنواتی برای اجرای طرح‌های زیرساخت (تاسیسات زیربنایی و روبنایی) مسکن مهر با اولویت همان مجموعه‌ها یا شهرهای جدید به مصرف می‌رسد.
مخالفت با گرفتن ۱۲ میلیون تومان اضافی
علیرضا خسروی عضو کمیسیون مجلس با بیان اینکه قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن تاکید دارد که هزینه‌های زیرساخت را باید دولت بدهد، افزود: اگر قرار باشد هزینه‌های مسکن مهر و زیرساخت آن را مردم بدهند، پس نقش دولت در این میان چیست؟ فقط دولت نقش دارد به مردم اخم کند؟ نقش دولت فقط این است به مردم امر و نهی کند؟ نقش دولت فقط این است که مالیات و عوارض از مردم بگیرد؟ وی تصریح کرد: در قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن به‌طور مشخص دولت موظف شده است این کار را انجام دهد و هزینه‌های زیرساخت را هم پرداخت کند اما اینکه هزینه‌های زیرساخت را قرار باشد از مردم بگیریم، غیرقانونی است. عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ماده 5 قانون ساماندهی، عنوان کرد: براساس این ماده قانونی، آماده‌سازی اراضی واگذاری شامل اجرای جوی، جدول، آسفالت، شبکه‌های تاسیسات زیربنایی و احداث مساجد، همه اینها با وزارت راه و شهرسازی است و حالا ما می‌خواهیم این هزینه‌ها را از مردم بگیریم. خسروی با تأکید بر اینکه مخالف این کار دولت هستیم، گفت: به نظر می‌رسد دوستان باید تلاششان را بیشتر کنند و اینکه هر هزینه‌ای را از مردم بگیرند، خیلی درست نیست. وی درباره برداشت مجلس در رابطه با درخواست رقم 12 میلیون تومانی بابت مسکن مهر، افزود: ما فکر می‌کنیم به نوعی دولت می‌خواهد افرادی که در مجموعه مسکن مهر نمی‌خواهند بمانند و ارقام را نمی‌خواهند پرداخت کنند، واحدهای مسکونی را به افراد جدید واگذار کنند و پرونده مسکن مهر را ببندد. عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: این موضوع به نفع کسانی تمام می‌شود که پول دارند و می‌خواهند پرونده مسکن مهر را ببندند. خسروی با بیان اینکه در این میان، دلالان هم سود می‌برند به نسیم خاطرنشان کرد: ما از سیاست اصلی دولت که قرار بود خانه‌دار کردن یکسری افراد بی‌بضاعت و محروم باشد، خارج شده‌ایم. وی ادامه داد: ما در مجلس و کمیسیون عمران بشدت پیگیر پرداخت 12 میلیون تومان هستیم تا به متقاضیان مسکن مهر بیش از این فشار وارد نشود.
سودجویی برخی تعاونی‌های مسکن مهر از عدم اتمام پروژه‌ها
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: درباره مشکلات تعاونی‌های مسکن جلساتی با همه مدیران تعاونی‌ها داشته‌ایم و مشکلات را بررسی و صورتجلسه کردیم و براساس آن تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته است.  احمد اصغری‌مهرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مشکلاتی که در بعضی از تعاونی‌های مسکن مهر وجود دارد، اظهار کرد: اعضای هیات‌مدیره تعاونی‌ها نمی‌خواهند ساخت واحد‌های مسکونی به اتمام برسد چون برای برخی از هیأت‌مدیره تعاونی‌ مسکن عدم اتمام واحدهای مسکونی یک منبع خوب درآمدی است و اگر پروژه را تحویل دهند این باب بسته می‌شود. مهرآبادی افزود:‌ از طرفی بعضی از تعاونی‌ها هم خوب کار کرده‌اند و در زمان پیش‌بینی شده واحدها را تحویل داده‌اند. قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این است که باید وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی بیشتر وقت بگذارد، تصریح کرد:‌ در جلساتی که با همه مدیران تعاونی‌ها داشته‌ایم مشکلات را بررسی و صورتجلسه کردیم و براساس آن تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته است از جمله یک بخشنامه مشترک به استان‌ها فرستاده شده تا براساس آن مشکلات بررسی و حل شود. مهرآبادی با اشاره به اینکه این بخشنامه توانسته 40 درصد از مشکلات را کاهش دهد، تصریح کرد:‌ هنوز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که برای پیگیری آنها جلساتی برای دوره دوم هم برگزار خواهد شد و به آنها رسیدگی می‌شود.
اعتراض متقاضیان به افزایش قیمت مسکن مهر پردیس مقابل مجلس
متقاضیان معترض به افزایش قیمت ۱۲ میلیون تومانی فاز ۱۱ مسکن مهر در شهر پردیس چند روز پیش  در روز مجلس مقابل ساختمان بهارستان حاضر شده و اعلام کردند: توان پرداخت مبلغ بیشتر را نداریم.
متقاضیان معترض به افزایش قیمت مسکن مهر در شهر پردیس در حالی مقابل ساختمان بهارستان تجمع کردند که متفق‌القول اعتقاد داشتند افزایش قیمت‌ها به هیچ‌وجه در راستای دستورالعمل شماره 3 نیست. معترضان در مقابل مجلس پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن عباراتی چون «مسکن بی‌مهری» و «روحانی حمایت» نوشته شده بود. در پلاکارد دیگری که در دست متقاضیان معترض بود، نوشته شده بود: «دولت مکلف است تعهدات دولت قبلی را اجرا کند».
«نماینده ما باشید نه انبوه‌سازان»، «مسکن مهر به نام ما، به کام دلالان» و «بی‌مهری به مسکن مهر آتشی به جان متقاضیان» نیز جملاتی بود که در دست حاضران که تعدادشان به 40 نفر می‌رسید، دیده می‌شد. براساس این گزارش متقاضیان فاز 5، فاز 8 و فاز 11 با اظهار نارضایتی از افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کردند که توان پرداخت بیشتر و خارج از قرارداد را نداریم. آنها می‌گفتند: چرا باید افزایش 3 باره قیمت‌ها را در سال شاهد باشیم اما توان ساخت 3 طبقه در سال را از سوی دولت نبینیم. مجید ابراهیمی متقاضی فاز 8 نیز گفت: در حال حاضر موجودی حساب بنده برای مسکن مهر 41 میلیون تومان است اما باز هم از من خواسته‌اند که پول واریز کنم. علیرضا یار، متقاضی فاز 11 نیز گفت: دو سال پیش موجودی بنده در مسکن مهر 25 میلیون تومان بود که با احتساب سود آن موجودی بنده 28 میلیون تومان شده است. حال با احتساب اینکه باید 12 میلیون تومان واریز کنیم و اتفاقاً این مبلغ جدا از دستورالعمل شماره 3 است نشان‌دهنده این است که حالا حالاها باید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. با بالاگرفتن اعتراض متقاضیان معترض مسکن مهر، محمدرضا رضایی، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم جهرم به میان معترضان آمد و گفت: آنچه مهم است اینکه باید با آرامش اعتراض خود را به گوش نماینده شهر خود برسانید. یکی از بحث‌های ما این است که باید دولت جدید هم طبق قرارداد دولت قبلی کار را پیش ببرد، چرا که 2 میلیون نفر درگیر واحدهای مسکونی مهر هستند. همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند باید هر چه زودتر تکلیف واحدهای مسکن مهر روشن شود.
 


Page Generated in 0/0057 sec