printlogo


کد خبر: 129754تاریخ: 1393/9/13 00:00
چهارگوشه

بشار اسد، شخصیت عربی سال شد
در نظرسنجی پایگاه اینترنتی تلویزیون روسیا الیوم، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بیشترین آرا را به عنوان شخصیت برتر عربی در سال 2014 به دست آورد. بشار اسد آرای 7/49 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی را به خود اختصاص داد. پس از بشار اسد خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی با حدود 21 درصد و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با 17 درصد به ترتیب در مقام‌های دوم و سوم شخصیت‌های برتر عربی قرار گرفتند.  محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نظرسنجی کمترین آرا را به خود اختصاص داد.

آمریکا ابولا را ایجاد کرده است
مجله پیونگ‌یانگ‌تایمز در گزارشی مدعی شده که از ویروس ابولا متاسفانه به عنوان سلاح بیولوژیکی استفاده شده است. به نوشته این مجله، آمریکا با هدف سود بردن از این ویروس و واکسن آن و در جهت تضعیف سایر کشورها برای اهداف سیاسی خود اقدام به ایجاد و گسترش ویروس ابولا کرده است. براساس این گزارش، آمریکا قصد دارد اجازه دهد این ویروس به تمام نقاط جهان سرایت کند و همزمان با تبلیغ برای رهایی و کشف واکسن این بیماری سرمایه‌های هنگفتی به دست آورد.

پارلمان اسرائیل منحل شد
در پی فروپاشی کابینه اسرائیل و درخواست نخست‌وزیر این رژیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام، نمایندگان کنست (پارلمان اسرائیل)، چهارشنبه به انحلال کنست رای دادند. پس از آنکه رؤسای احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام، ظرف 105 روز آینده را تعیین کردند، کنست برای منحل کردن خود رای داد. براساس این گزارش، لایحه ارائه‌شده از سوی زهاوا گالون از حزب «مرتصِ»، دیروز با 84 رای موافق و یک رای ممتنع تصویب شد. به دنبال اختلافاتی که در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی بر سر لایحه نژادپرستانه «دولت یهودی» به وجود آمده بود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل ناتوانی در حل این اختلافات و بازگرداندن آرامش به کابینه، یعیر لاپید، وزیر دارایی و رهبر حزب «یش عاتید» و زیپی لیونی، وزیر دادگستری و رهبر حزب «هاتنوعا» را اخراج کرد. از آنجا که حزب متبوع لاپید پس از حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو بیشترین کرسی را در کابینه دارد، خروج وی از کابینه به معنای پایان ائتلاف بود و به این ترتیب کابینه نتانیاهو فروپاشید. او به دنبال این اقدام خواستار انحلال پارلمان و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات در ماه مارس 2015 شد. در همین حال، زیپی لیونی در واکنش به اتهام‌ها مبنی بر تلاش وی و لاپید برای سرنگونی کابینه، خطاب به نتانیاهو گفت: «تو یک کوتوله سیاسی هستی.» وزیر برکنار شده دادگستری اسرائیل اضافه کرد: نتانیاهو در برابر فشارهای وزیران جناح راستی کرنش کرده است.

چین: بریتانیا هیچ حق نظارتی بر هنگ‌کنگ ندارد
وزیر خارجه چین با رد هرگونه دخالت انگلیسی‌ها در ماجرای هنگ‌کنگ گفت: «بریتانیا هیچ حق حاکمیتی بر هنگ‌کنگ ندارد و این کشور به چین بازگردانده شده است. بریتانیا هیچ قدرت و هیچ حقی برای نظارت ندارد. بریتانیا هیچ مسؤولیت اخلاقی در قبال هنگ‌کنگ ندارد.» این در حالی است که پارلمان بریتانیا روز سه‌شنبه جلسه‌ای 3 ساعته درباره ممانعت چین از سفر یک هیات از سیاستمداران بریتانیایی به هنگ‌کنگ با هدف بررسی تشدید تنش‌های این منطقه برگزار کرد. تظاهرات اعتراض‌آمیز در هنگ‌کنگ در 2 ماه اخیر ادامه داشته و معترضان خواستار دموکراسی فراگیرتر در این کشور هستند. هوا چون یینگ، وزیر خارجه چین در واکنش به این دخالت‌ها گفت: «هدف واقعی یک اقلیت کوچک از مردم بریتانیا این است که با سوءاستفاده از مطرح کردن مسؤولیت اخلاقی دخالت خود در امور داخلی چین را پنهان کنند. چنین تلاشی موفق نخواهد شد و چین نیز قطعا اجازه آن را نخواهد داد. » دیروز همچنین 3 تن از رهبران اعتراضات هنگ‌کنگ پس از اعلان اینکه دانشجویان خیابان‌ها را ترک می‌کنند خود را در اقدامی نمادین تسلیم پلیس کردند.

3 آزمایش موشکی گردان‌های قسام
منابع خبری صهیونیستی ادعا کردند گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت فلسطین (حماس)، صبح چهارشنبه 3 آزمایش موشکی انجام داده است و این اقدام در ادامه آزمایش‌های مستمر موشکی پس از جنگ در تابستان گذشته است. براساس این گزارش، ارتش اسرائیل، آزمایش این موشک‌ها را که به سوی آب‌های مدیترانه شلیک شده، رصد کرده است. وبگاه خبری «0404» اسرائیل نوشت حماس اخیرا آزمایش موشک‌ها را که در غزه ساخته می‌شود از سر گرفته است.


Page Generated in 0/0434 sec