printlogo


کد خبر: 129769تاریخ: 1393/9/13 00:00
تقویم تاریخ

تشکیل اولین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران (1369ش)
در این روز اولین کنفرانس اسلامی فلسطین با محور همبستگی جهانی با قیام انتفاضه و مقابله با ادامه مهاجرت یهودیان به فلسطین، کار خود را در تهران آغاز کرد. در این کنفرانس، مبارزان و اندیشمندان مسلمان فلسطین، ایران و برخی دیگر از کشورها حضور داشتند. مباحث اصلی مورد بررسی در این کنفرانس، شامل ابعاد و علل قیام انتفاضه مردم فلسطین، انقلاب اسلامی فلسطین و تأثیر تحولات منطقه بر فلسطین بود.
مهاجرت علمای ایرانی مقیم عراق به ایران در پی اولتیماتوم روسیه به ایران (1290ش)
مجلس شورای ملی در سال 1289 ش تصویب کرد که ایران برای اصلاح امور اقتصادی خود، مستشار مالی از آمریکا استخدام کند. در پی آن مورگان شوستر آمریکایی به مدت 3 سال به‌عنوان خزانه‏داری کل کشور منصوب شد. این عمل با مخالفت شدید روسیه تزاری مواجه شد و پس از بهانه‏های بسیار، به ایران هشدار داد اگر شوستر از ایران اخراج نشود، به ایران لشکرکشی خواهد کرد. هنگامی که مجلس در برابر این اولتیماتوم مقاومت کرد، دولت روس، شمال ایران را اشغال کرد و تا قزوین پیش رفت. زمانی که روحانیون ایرانی مقیم عتبات عالیات مقدسه عراق از جریان اولتیماتوم روسیه به ایران باخبر شدند، برای نجات ایران از ذلت و مبارزه با روس‏ها تصمیم گرفتند تحت رهبری آیت‏الله آخوند خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی به ایران بازگردند ولی آیت‏الله آخوند خراسانی که قصد عزیمت به ایران را داشت، به طور کاملاً مشکوکی بر اثر یک بیماری ناگهانی وفات کرد و این حرکت بازماند. دولت ایران سرانجام به ناچار در برابر خشونت دولت روسیه تزاری تسلیم شد و به خدمت مستشاران آمریکایی پایان داد.
مرگ توماس هابز، فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته انگلیسی (1679م)
توماس هابز، فیلسوف معروف انگلیسی در 5 آوریل 1588م در این کشور به دنیا آمد. وی از نوجوانی به نگارش کتاب پرداخت و پس از آن برای ادامه تحصیلات خود وارد آکسفورد شد. هابز از آن پس با مطالعات فلسفی خود، از ماکیاولی، فیلسوف ایتالیایى تاثیر پذیرفت و به نشر افکار خود پرداخت. فلسفه هابز از علاقه و رغبت او به حوادث و امور عالم سرچشمه می‏گرفت. وی فیلسوفی بود به حد افراطْ مادی. از دیدگاه او، اجتماع همانند یک ماشین است که تنها قدرتِ فرمانروا می‏تواند آن را به کار اندازد. هابز می‏گفت: برای فرار از نابسامانی جوامع، آدمیان دور هم جمع می‏شوند و جوامعی را که ترجیحاً تحت اداره یک قدرت قانونی مرکزی است، تشکیل می‏دهند. غرض از این اجتماع آن است که از بروز جنگ میان افراد جلوگیری شود. به عقیده او هر جا تفرقه قدرت هست، آشوب و اغتشاش نیز وجود دارد. بنابراین پیمان بسته می‏شود افراد جامعه از پیشوایان خود اطاعت کنند. در حقیقت، افراد به یک نوع انقیاد اختیاری برای تمام عمر گردن می‏نهند و این قرارداد با شمشیر به اجرا گذاشته می‏شود زیرا قراردادی که زور و شمشیر از آن حمایت نکند، حرفی بیش نیست. هابز می‏گوید: قدرت شاه باید نامحدود باشد. وی باید همه افکار را سانسور کند، به همه ادیان نظم دهد، هر تدبیری را به دقت بسنجد و هر طغیانی را فرونشاند. باید قوانین مربوط به مالکیت را تهیه و تنظیم کند زیرا همه املاک، در تحلیل واپسین به شاه تعلق می‏گیرد. هابز می‏گوید: خیلی آسان می‏توان مردم را معتقد کرد که اطاعت از پادشاه، وظیفه‏ای الهی است زیرا ذهن آدمی راغب و فریفته عقاید دینی است. می‏توان در کلیسا، خطابه‏ها و موعظه‏های خاصی و در مدارس، درس‏های مخصوصی قرار داد و به وسیله ضرورت، اطاعت از پادشاه را در اذهان مردم فرو کرد. هابز نظرات خود را در کتاب‏هایى چون علم سیاست، فلسفه درباره حکومت و قدرت یک دولت مطرح کرده است. هابز توقع داشت وفاداری و خدمت او را به پادشاهان، با برقراری مستمری کافی، پاداش دهند. پادشاه وقت نیز چنین کرد و یکصد لیره در سال برای او اختصاص داد. اما خود هابز گفته بود پادشاه احتیاجی به حفظ قول خود ندارد، از این رو پادشاه انگلستان نیز هرگز به قول خود عمل نکرد و مستمری هابز هرگز به او نرسید. توماس هابز سرانجام در 4 دسامبر 1679م
در 91 سالگی درگذشت.


Page Generated in 0/0071 sec