printlogo


کد خبر: 129776تاریخ: 1393/9/13 00:00
سایپا حرف مدیرعامل خود را تکذیب کرد!

شرکت خودروسازی سایپا با ارسال جوابیه‌ای به گزارش روز گذشته «وطن امروز» با عنوان «چرا سایپا پنهانکاری می‌کند؟» واکنش نشان داد که در زیر متن جوابیه و توضیحات «وطن امروز» در این زمینه می‌آید:
احتراما پیرو انتشار گزارشی با عنوان «چرا سایپا پنهانکاری می‌کند؟» در شماره ۱۴۷۹ آن روزنامه خواهشمند است دستور فرمایید جوابیه زیر عینا در همان جایگاه منتشر گردد. گروه خودروسازی سایپا اسفندماه سال گذشته خودروهای سایپا ۲۳۲، رنو ساندرو و آریو (S300) را رونمایی کرد اما تاکنون هرگز خودروهای ۲۳۲ و ساندرو را پیش‌فروش نکرده است. بحث پیش‌فروش این خودروها که در ابتدای گزارش ذکر شده بود کذب محض است اما خودروی آریو (S300) که تولید آزمایشی آن در شرکت بن‌رو آغاز شده است پیش‌فروش شده و قرار است پس از رسیدن به تولید انبوه در موعد مقرر به مشتریان تحویل شود. در گزارش روزنامه عنوان شده است که سایپا قیمت خودروها را در همان مراسم اعلام کرده، این در حالی است که این موضوع نیز شدیدا تکذیب می‌شود زیرا سایپا هرگز به صورت رسمی در مراسمی که در آن حدود ۲ هزار نفر از کارکنان شرکت و بیش از ۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از جمله نایب‌رئیس مجلس حضور داشتند، قیمت محصولات رونمایی‌شده را اعلام نکرده و مشخص نیست نگارنده این مطلب بر چه اساسی موارد کذب را در گزارش خود آورده است. وارونه جلوه دادن موضوع ارسال گزارش سایپا به شورای رقابت درباره قیمت تمام‌شده ۳ خودروی مذکور و ایجاد این شائبه که سایپا مرتکب تخلف شده یا به عمد دست به این کار زده نیز کمال بی‌اخلاقی رسانه‌ای است زیرا سایپا خودرویی را که هنوز به تولید اقتصادی نرسانده است چگونه می‌تواند قیمت‌گذاری کرده و هزینه‌های تمام‌شده آن را اعلام کند؟ در این گزارش سایپا متهم به انجام امر خلاف قانون شده است که البته پیگیری این اتهام از طریق مراجع قانونی امری است که قطعا صورت خواهد گرفت. درباره عرضه خودرو تندر 90 و مواردی که در گزارش آمده یادآور می‌شویم که کاهش تولید خودروی تندر 90 در گروه خودروسازی سایپا نه به معنی توقف تولید آن بلکه به علت بازنگری در قرارداد با شرکت رنوپارس بوده است و سایپا در حال پاسخگویی به تعهدات خود و پرداخت ضرر و زیان به مشتریان است، ضمن اینکه در آینده نزدیک تولید این خودرو مجددا به سطح مورد نظر رسیده و تا پایان سال تمام تعهدات معوقه انجام خواهد شد.
توضیحات «وطن امروز»
1- مشخص نیست جوابیه فوق را چه کسی به نگارش درآورده چراکه نگارنده آن اصلا در جریان اخبار سایپا قرار نداشته و دچار سهل‌انگاری رسانه‌ای شده است. در گزارش «وطن امروز» نرخ‌های پیش‌فروش 3 محصول جدید سایپا که در اسفند 1392 رونمایی شد اعلام شده و شرکت سایپا هم آن را شدیدا تکذیب کرده است اما گویا نگارنده جوابیه نمی‌دانسته که منبع خبری مبلغ پیش‌فروش این 3 خودرو در همان مراسم رونمایی خود سعید مدنی، مدیرعامل سایپا بوده است! خبر پیش‌فروش خودروها را مدیرعامل سایپا در حاشیه آن مراسم به خبرنگاران اعلام کرد و رسانه‌های حامی دولت و سایپا نیز آن را منتشر کردند. به عبارت بهتر سایپا با این جوابیه سخنان مدیرعامل خود را تکذیب کرد! برای نمونه بخشی از آن را که خبرگزاری ایسنا در 19 اسفند1392 منتشر کرده، در زیر می‌آوریم: قیمت پیش‌فروش خودروی ساندرو 40 میلیون تومان، S300 به مبلغ 72 میلیون تومان و سایپا 232 معادل 26 تا 28 میلیون تومان اعلام شد. به گزارش ایسنا، سعید مدنی در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات جدید این شرکت اظهار کرد: 50 درصد قطعات خودروی ساندرو تولید داخل بوده و این خودرو روی پلتفرم L90 ساخته شده است. وی با بیان اینکه قیمت پیش‌فروش این خودرو 40 میلیون تومان خواهد بود، خاطرنشان کرد: تیراژ تولید B90 در کنار ال90 به روزانه 300 تا 400 دستگاه خواهد رسید. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: خودروی S300 نیز 30 درصد ساخت داخل بوده و به مرور تولید 60 درصد قطعات آن داخلی خواهد شد. مدنی افزود: نرخ این خودرو شناور بوده و بستگی به نرخ ارز دارد. با این حال قیمت پیش‌فروش آن 72 میلیون تومان تعیین شده و پیش‌بینی می‌شود ظرف 6 ماه آینده به بازار عرضه شود.
2- همان‌طور که سایپایی‌ها در جوابیه خود آورده‌اند، اقدام به پیش‌فروش خودرویی  مانند S300 کردند که تازه تولید آزمایشی آن آغاز شده و هنوز به تولید انبوه نرسیده و معلوم نیست آنهایی که این خودرو را پیش‌خرید کردند در چه زمانی خودرو را تحویل می‌گیرند. این وضعیت در راستای همان عدم انجام تعهدات سایپا در تحویل تندر 90 است و هیچ خریداری نمی‌داند در چه زمانی خودروی پیش‌خرید خود را تحویل می‌گیرد.
3- سایپا، «وطن امروز» را متهم به وارونه جلوه دادن موضوع ارسال گزارش سایپا به شورای رقابت کرده در حالی که سخنان رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درباره عدم ارسال اطلاعات خودروهای جدید سایپا، محور گزارش «وطن امروز» بود. رئیس شورای رقابت درباره جزئیات آخرین جلسه شورای رقابت که با موضوع قیمت‌گذاری 3 خودروی جدید سایپا برگزار شده بود، گفته بود: شرکت سایپا هنوز اطلاعات خودروهای جدید خود را به شورای رقابت ارسال نکرده است البته به نظر می‌رسد سایپا عجله‌ای هم برای ارسال اطلاعات خودروهای جدید خود به شورای رقابت ندارد! معلوم نیست سایپایی‌ها چرا انعکاس این سخنان رئیس شورای رقابت را را وارونه جلوه دادن می‌دانند و خود نیز از این تعبیر به شگفت آمده و تهدید به پیگیری قانونی هم کرده‌اند!
4- سایپایی‌ها در جوابیه خود اعتراف کردند به تعهدات خود درباره عرضه تندر 90 عمل نکرده‌اند و دلیل آن را بازنگری در قرارداد با شرکت رنوپارس اعلام کرده‌اند. این ادعای عجیب در حالی صورت گرفته که شرکت سایپا با وجود کاهش تولید خود هنوز اقدام به پیش‌فروش تندر 90 می‌کند در حالی که نتوانسته به تعهدات قبلی– که خود نیز معترف است- جامه عمل بپوشاند. سایپایی‌ها پاسخ ندادند چرا با وجود نداشتن خودروی مورد نظر هنوز این خودرو را پیش‌فروش می‌کنند. سایپا پاسخ نداد منظور شیوا از عدم ارسال اطلاعات 3 خودروی سایپا به شورای رقابت چه بود؟ آنها پاسخ ندادند که ضرر و زیان مردمی که ماه‌هاست پول خود را به حساب شرکت سایپا واریز کرد‌ه‌اند و ماه‌ها از بدقولی این شرکت می‌گذرد چگونه پرداخت می‌شود و آیا پرداخت مبلغی ناچیز این همه انتظار را جبران می‌کند؟


Page Generated in 0/0108 sec