printlogo


کد خبر: 129781تاریخ: 1393/9/13 00:00
فرمانده کل سپاه به ادعای وزیر امور خارجه پاسخ داد
دیپلماسی مدیون اقتدار دفاعی

گروه سیاسی: جواد ظریف درباره نتایج 15 ماه مذاکره‌اش با مقامات آمریکایی به مردم پاسخ نمی‌دهد. به‌رغم درخواست‌های مکرر منتقدان از او برای اینکه درباره نتیجه‌بخش‌بودن یا نبودن مذاکرات در ماجرای لغو تحریم‌ها سخن بگوید، اما وزیر خارجه نه تنها به بحث و پاسخگویی درباره این موضوع تمایل نشان نداده بلکه به گونه‌ای رفتار کرده که حکایت از تلاش برای مطرح کردن مسائل حاشیه‌ای دارد.
به گزارش «وطن امروز»، جواد ظریف روز سه‌شنبه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران و در یک نطق
یک طرفه، درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای خود با 1+5 ادعا کرد این مذاکرات باعث ایجاد امنیت در ایران شده است! ظریف در این‌باره گفت: «من ادعا می‌کنم به دنبال این مذاکرات جمهوری اسلامی امن‌تر شده است و هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند علیه مردم ما بر طبل جنگ بکوبد.» این اظهارنظر ظریف در واقع یکی از نتایج مذاکرات هسته‌ای را ایجاد امنیت القا می‌کند. اگرچه این اظهارنظر همان ابتدا با اعتراضات و انتقاداتی مواجه شد و از وزیر امور خارجه خواسته شد در اموراتی که سواد آن را ندارد اظهارنظر نکند اما از آنجا که جواد ظریف سال گذشته و در دانشگاه تهران نیز یک بار دیگر با اظهارنظری ناپخته علیه قدرت دفاعی ایران موضع گرفته بود؛ به نظر می‌رسید این قبیل اظهارات نیازمند واکنش باشد.
روز گذشته و به فاصله یک روز پس از اظهارات ظریف، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اظهارنظری؛ ضمن آرزوی توفیق برای تیم مذاکره‌کننده، «اعتماد به نفس» امثال ظریف را نتیجه قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران دانست. به گزارش روابط عمومی سپاه، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در حاشیه جلسه هیات عالی سیاست‌گذاری نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه‌ کشورمان، مبنی بر اینکه «به دنبال مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شده است» اظهار داشت: امنیت ما مدیون تفکر و اندیشه رهبران بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی است که با معماری قدرتمندی از یک ساختار انقلابی، مردمی، مستحکم‌ و تزلزل‌ناپذیر به وجود آمده و بسیج ده‌ها میلیونی از آن متولد و رشد یافته است. سرلشکر جعفری گفت: استحکام دیپلماسی ما در مذاکرات هسته‌ای، مدیون الهام‌بخشی انقلاب اسلامی و اقتدار دفاعی و امنیتی نظام مردمی ما است نه آنکه امنیت نظام اسلامی‌مان دستاورد مذاکرات یک‌سال اخیر باشد. وی افزود: ما از سال‌ها قبل به یک قدرت بزرگ بازدارندگی اطمینان‌بخش رسیده‌ایم و همه مولفه‌های قدرت ما امروز به طور چشمگیری تقویت شده است. سرلشکر جعفری با برشماری پیامدهای منطقه‌ای مقاومت انقلاب اسلامی برابر نظام سلطه و استکبار تصریح کرد: قدرت و مقاومت انقلاب اسلامی، اندیشه‌های سلطه‌طلبان و راهبردهای آنها در سوریه را با ناکامی روبه‌رو کرد و در عراق نیز ابتکار عمل را از آنها گرفت و همچنین انقلاب بحرین را زنده نگه داشت و به انقلاب یمن روح جدیدی بخشید. فرمانده کل سپاه تاکید کرد: همه این عوامل باعث شد اقتدار نظام به صحنه دیپلماسی کشور منتقل شود و دستگاه دیپلماسی ما بتواند با پشتوانه‌ عظیم نفوذ انقلاب اسلامی و توانمندی‌های دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی در مقابل زیاده‌خواهی قدرت‌های استکباری بایستد و زیر بار حرف زور آنها نرود. وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید امروز اعتمادبه‌نفس مذاکره‌کنندگان ما، از اهمیت این قدرت به رسمیت شناخته شده‌ دفاعی، امنیتی و مردمی است که از اسلام ناب محمدی(ص) و ایمان پر شور مردم مومن و انقلابی‌مان سرچشمه می‌گیرد. سرلشکر جعفری با بیان اینکه آمریکایی‌ها امروز در بن‌بست راهبردی قرار گرفته و همه گزینه‌ها و راهبردهای ممکن را علیه انقلاب اسلامی تجربه کرده‌اند اما نتایج دلخواه را به دست نیاورده‌اند، افزود: توانمندی‌های آمریکا بیش از این قابل توسعه نیست و ظرفیت‌های آنها برای تغییر به حد اشباع رسیده و راهی جز پذیرش واقعی قدرت جمهوری اسلامی ایران برای آمریکا باقی نمانده است. فرمانده کل سپاه در پایان با آرزوی توفیق روز افزون برای دستگاه دیپلماسی و مسؤولان سیاست خارجی کشور تصریح کرد: مسؤولان سیاست خارجی دچار اشتباه محاسباتی نشوند و دستاوردهای انقلاب اسلامی و خون هزاران شهید را همانگونه که هست و واقعیت دارد برداشت کرده و براساس آن راه مقاومت و ایستادگی را دنبال کنند.
رفتار عجیب ظریف!
اما اظهارنظرهای عجیب وزیر امورخارجه درباره دستاوردهای مذاکرات همچنان یکی از موضوعاتی است که در محافل سیاسی و رسانه‌ای به‌صورت ویژه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در حالی که جواد ظریف این روزها باید درباره فواید و اثرات مذاکره بر معیشت و بویژه تحریم‌ها اظهارنظر کند اما او ترجیح می‌دهد به جای پرداختن به این نکات اصلی درباره مسائل حاشیه‌ای و جنجال‌آفرین اظهارنظر کند. او مدعی است امنیت ایران مدیون مذاکرات اوست! این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان برخی اقدامات او از جمله کاهش و نابودی برخی ذخایر استراتژیک ایران در موضوع هسته‌ای، می‌تواند سبب کاهش امنیت ملی ایران شود. همانگونه که گفته شد این اولین باری نیست که وزیر امور خارجه علیه قدرت نظامی ایران اظهارنظر می‌کند. او سال گذشته و در دانشگاه تهران نیز مدعی شد سیستم دفاعی ایران با یک بمب آمریکایی از بین خواهد رفت که البته همان زمان نیز با واکنش قاطع فرمانده سپاه  مواجه شد!


Page Generated in 0/0071 sec