متن کامل گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره برداشت 1/4 میلیارد دلاری دولت از منابع صندوق توسعه ملی منتشر شد. به گزارش فارس، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هفته گذشته گزارشی درباره برداشت 1/4 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را تهیه و به هیأت رئیسه مجلس ارسال کرد. متن این گزارش به شرح ذیل است:
براساس گزارش دیوان محاسبات، بانک مرکزی جمهوری اسلامی به استناد مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی مبلغ 1/4 میلیارد دلار مطالبات شرکت اول وابسته به یکی از وزارتخانهها از شرکت دوم را وصول شده تلقی و پس از جابهجایی با حسابهای قابل مصرف صندوق توسعه ملی نسبت به تسویه تکلیف بودجه موضوع بند 2-3 قانون بودجه سال 1392 اقدام کرد و شرکت اول نیز موظف شد به محض دریافت وجوه مزبور از شرکت دوم این وجوه را عیناً به حسابهای اعلامی بانک مرکزی انتقال دهد. این در حالی است که در حکم بند 2-3 ماده واحده قانون بودجه سال 1392 کل کشور، وزارت نفت مکلف بوده کلیه دریافتهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی اعم از صادرات سال جاری و سالهای قبل را پس از کسر بازپرداختهای بیع متقابل به عنوان علیالحساب پرداختهای موضوع بند مذکور، بلافاصله از طریق حسابهای مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حسابهای مربوط در خزانهداری کل کشو واریز نماید. بنابراین، مصوبه مذکور برداشت از حسابهای صندوق توسعه ملی تا زمان وصول مطالبات از شرکت دوم را تجویز نموده است و با توجه به اتمام سال مالی 1392 و عدم وصول مطالبات شرکت ملی نفت ایران (شرکت اول) از شرکت دوم، برداشت از حسابهای صندوق توسعه ملی مغایر با مفاد بند 2-2 ماده واحده قانون بودجه سال 1392 کل کشور مبنی بر «ممنوعیت استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و منابع صندوق توسعه ملی به استثنای مجوزهای صادره این قانون برای تأمین نیازهای بودجه کل کشور» میباشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که بدواً اعتبار کسر شده از منابع صندوق توسعه را طبق سند حسابداری به میزان 4،105،419،136 دلار با نرخ تسعیر 24،801 ریال معادل ریالی 5،101،818 میلیارد ریال در 5 حساب نزد بانک مرکزی شامل ردیف درآمدی 210101، دو درصد عیدانه، 20 درصد سهم صندوق توسعه، 6 درصد سهم فاینانس از محل صندوق توسعه و 5/14 درصد سهم شرکت ملی نفت ایران اعمال کرده بود، با ورود دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی اقدام به صدور سند اصلاحی نمود که مطابق آن برداشت از منابع ارزی بانک مرکزی جایگزین برداشت از منابع صندوق توسعه ملی گردید. از آنجایی که هیچگونه وجهی از بابت مطالبات شرکت اول از شرکت دوم به حسابهای بانک مرکزی واریز نشده مضافاً با توجه به نقدی بودن روش حسابداری خزانهداری کل کشور، در صورت واریز وجه مذکور توسط شرکت اول به حساب بانک مرکزی، ایراد قانونی مذکور در بند 2-3 رفع نشده و علاوه بر ابقای مغایرت با بند 2-2، اقدام بانک مرکزی با مصوبه ستاد تدابیر ویژه نیز غیرمرتبط شده است.