printlogo


کد خبر: 130530تاریخ: 1393/9/27 00:00
نمایندگان مجلس، مدیران سابق و کارشناسان مطرح کردند
17 ایراد بر حراج تعلیم و تربیت!

گروه اجتماعی: دولت ابتدای مهر ماه سال جاری بخشی از مدارس را به بخش خصوصی واگذار کرد و این اقدام موجب اعتراض نمایندگان مجلس و حتی وزیر سابق آموزش و پرورش شد اما وزارتخانه همچنان بر این اقدام پافشاری می‌کند. سال ۹۲ بود که طرحی در مجلس شکل گرفت تا براساس آن مدارس دولتی به بخش خصوصی واگذار شود اما ۱۷ دی ماه ۹۲ عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم از رد کلیات طرح مربوط به واگذاری مدارس به بخش خصوصی در این کمیسیون خبر داد. در حالی که برخی فکر می‌کردند پرونده این طرح بسته شده پس از ۹ ماه در تاریخ ۲۷ مهر ماه ۹۳ طرح عملیاتی شد و مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش جزئیات واگذاری ۹۰۰ مدرسه دولتی به بخش خصوصی را اعلام کرد.
انتقاد از واگذاری مدارس به بخش خصوصی
به گزارش مهر، ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این اقدام آموزش و پرورش، گفته است: درست نیست به مسائل آموزشی و تربیتی فقط نگاه اقتصادی داشته باشیم.  وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به ازای هر دانش آموز ۶۰۰ هزار تومان به موسس پرداخت می‌کند، افزود: به طور قطع موسس برای آنکه این کار برای وی صرفه داشته باشد حقوق کمتری را به معلمان جذب شده پرداخت می‌کند. وی نقدهای خود را در ۹ محور عنوان کرد:
- شما کی و چه وقت کلاس آموزش حین خدمت برای این معلمان گذاشتید؟
- با این طرح به نوعی می‌گویید که باید معلم آموزش و پرورش از مدرسه بیرون برود.
- اولیا فرزندان خود را به مدرسه دولتی می‌فرستند نه خصوصی.
 - واگذاری مدرسه با دانش‌آموز خلاف است.
- می‌گویند برای واگذاری‌ها مزایده گذاشتیم اما مدرکی ندارند و گزینشی انتخاب می‌شوند.
-  معلمان این مدارس را از بیرون جذب می‌کنند و بعد موضوع استخدام رخ می‌دهد و بعد در مقابل مجلس تجمع می‌کنند.
-  آموزش و پرورش نمی‌تواند بر یک میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی نظارت کند حالا می‌خواهد مدارس دولتی را هم واگذار کند.
-  این اقدام شائبه‌های رانتخواری را هم مطرح کرده است.
-  مربیان پیش دبستانی معلم مدرسه شده‌اند.
تضعیف مدارس دولتی به دنبال واگذاری
این در حالی است که حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره اینکه واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با حاکمیتی بودن آموزش و پرورش مغایرت دارد، بیان داشت: می‌گویند ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر دانش‌ آموز به موسس می‌دهیم، وقتی مدرسه غیردولتی ۱۲ میلیون تومان شهریه می‌گیرد و پایین‌ترین میزان شهریه این مدارس ۵ میلیون تومان است اگر به ازای هر دانش‌آموز ۶۰۰ هزار تومان به موسس بخش خصوصی بدهیم بقیه این ۵ میلیون را چه کسی می‌دهد؟ وقتی یک مدرسه دولتی را  به موسس بخش خصوصی واگذار می‌کنیم، این مدرسه ۵۰میلیارد تومان ارزش دارد آیا این را نیز محاسبه کرده‌ایم که مدرسه را در اختیار موسس قرار داده‌ایم؟ آیا حساب کرده‌ایم ۵۰ میلیارد تومان در طول یک‌سال چقدر درآمدزایی دارد؟
موارد زیر بخشی از نقدهای وزیر آموزش و پرورش دولت دهم درباره این طرح است:
 - واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی راهکار مناسبی برای جبران کمبود معلم نیست.
- در این طرح شأن فرهنگیان جریحه‌دار شده است.
- آموزش و پرورش بخش حاکمیتی است و نمی‌تواند هر اقدامی را انجام داد.
  -  هم‌اکنون ۸ درصد از دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، می‌توان این رقم را به ۲۰ درصد افزایش داد.
 - طرح بسته حمایتی با واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی منجر به ضعیف شدن مدارس دولتی می‌شود.
  -  چرا می‌گویید کمبود معلم نداریم در حالی که ۵۰ هزار معلم بازنشسته شدند و جایگزین هم نشدند؟
  -  معلم، هفته آخر شهریورماه وارد مدارس واگذارشده، می‌شود؛ کی وقت داشته آموزش حین خدمت ببیند؟
   - چه کسی می‌تواند شخصیت معلمی را که از مدرسه دولتی خارج کرده و وارد مدرسه دیگری کرده‌اید، بازسازی کند؟
مغایرت با قانون اساسی
همچنین حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با غیرقانونی خواندن اقدام وزارت آموزش و پرورش در واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، اظهار داشت: این اقدام دولت مقدمه‌ای برای پولی شدن مدارس دولتی و به طور حتم زمینه‌ساز فشار بر مردم و مشکلات عدیده والدین با گردانندگان مدارس است. همچنین دریافت هر نوع وجهی از دانش‌آموزان در مدارس دولتی خلاف قانون اساسی است و دولت طبق قانون موظف به تامین هزینه‌های تحصیل افراد از مقطع ابتدایی تا پایان دوران متوسطه است.
نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور
این در حالی است که دعوا بر سر واگذاری مدارس میان دولت و مجلس ادامه داشت تا اینکه نمایندگان مجلس نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند. سیدحسین نقوی حسینی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس یکی از دلایل نگارش نامه را موضوع واگذاری مدارس عنوان کرد و افزود: واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی یکی از دلایل تدوین و نگارش نامه به رئیس‌جمهور بوده، چرا که متاسفانه اقدامات عجیبی در آموزش و پرورش در حال وقوع است که  یکی از این اقدامات واگذاری‌ مدارس و خرید خدمت از افراد آزاد برای آموزش نوجوانان است. خرید خدمت از افراد آزاد یعنی آموزش‌وپرورش افرادی را به‌کار گرفته که بدون آموزش‌های معلمی و بدون اینکه دوره تربیت معلم  و آموزش‌های لازم را دیده باشند، اقدام به آموزش دانش‌آموزان می‌کنند که این‌ افراد به هیچ‌وجه با فنون آموزش و پرورش آشنا نیستند و روانشناسی کودک را نمی‌دانند و دوره‌های تربیت معلمی را نیز ندیده‌اند. حال سوال این‌ است که چگونه افرادی که دوره‌ای از معلمی ندیده‌اند می‌توانند به آموزش بچه‌ها مشغول شده و با آنها کار پرورشی کنند.
 


Page Generated in 0/0060 sec