printlogo


کد خبر: 130913تاریخ: 1393/10/8 00:00
هوای پایتخت برای همه افراد جامعه در شرایط ناسالم قرار گرفت
تهران خفه شد!

گروه اجتماعی: ناسالم، هشدار، اضطرار از جمله پسوندهای کیفیت هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به گوش شهروندان آشنا می‌آید چرا که با بازکردن پیچ رادیو یا سرک کشیدن به هر سایت خبری به‌عنوان یکی از داغ‌ترین اخبار روز در صدر اخبار جا خوش کرده است. جالب اینجاست که آسمان شهری همچون پایتخت هر روز تیره‌تر از روز گذشته شده و مصداق بارز آن هم سیر تغییرات اخبار کیفیت هوا از شرایط ناسالم به سمت شرایط هشدار و حتی اضطرار است. تا جایی که افزایش خزنده آلودگی‌ها در پایتخت در روزهای آغازین هفته شرایط را برای همه افراد جامعه به صورت ناسالم درآورد تا نفس کشیدن در این شهر میلیونی به سادگی همیشه نباشد.
نگاه به آسمان یا شاخص کیفیت هوا
این روزها اگر مسیر تردد شما یکی از مناطق مرکزی شهر تهران باشد بدون توجه به تابلوهای نشان‌دهنده کیفیت هوا یا حتی نگاه کردن به تیتر روزنامه‌ها و دنبال کردن اخبار آلودگی هوا از قرمز شدن چشم عابران و سنگین شدن حالت تنفس‌شان یا بروز حالت سردرد می‌توان به‌خوبی متوجه شد که آلودگی هوا بر گلوی پایتخت چنبره زده و بشدت فشار می‌دهد. این در حالی است که براساس ادعای سازمان
محیط زیست مبنی بر آلاینده بودن بنزین داخلی و حذف بنزین پتروشیمی، شهروندان چشم‌انتظار بازگشت رنگ آبی به آسمان شهر بودند اما برخلاف ادعای مطرح شده همچنان رنگ سیاه در آسمان شهر جا خوش کرده و روز به روز با سرد شدن هوا وضعیت بدتر شده و به سمت اعلام وضعیت اضطرار پیش می‌رود.
کیفیت بنزین وارداتی رو هواست!
آغاز فصل سرما به‌خوبی کیفیت بنزین وارداتی را برای شهروندان نمایان کرد و به شماره افتادن نفس پایتخت در روزهای نه چندان سرد زمستانی پرده از وضعیت استاندارد بنزین‌های وارداتی برداشت و همگان بدون نیاز به انجام هیچ نوع آزمایش علمی و پیچیده‌ای متوجه شدند که سوخت‌های وارداتی از چه استانداردی برخوردار هستند. اما ادامه این شرایط در بیشتر کلانشهرها و شهرهای صنعتی که با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی باید بیش از این نیز چشم‌انتظار تداوم آن باشیم توجه همگان را به دولت و تدابیر در نظر گرفته شده برای رفع این معضل جلب می‌کند. در شرایطی که جایگزینی بنزین وارداتی با سوخت داخلی نتوانسته است تغییری در وضعیت هوای پایتخت ایجاد کند و از طرفی سرمای هوا که تا 3 ماه دیگر ادامه خواهد داشت همه نگاه‌ها را به سمت دولت چرخانده و جامعه همچنان در انتظار شنیدن اخباری مبنی بر ارائه راهکاری برای کاهش یا رفع آلودگی هوا است.
انتظار از سازمان محیط زیست
در این زمان از سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی موضوعات زیست محیطی انتظار می‌رود با همان شدت که درباره کیفیت بنزین پالایشگاهی ابراز نگرانی داشت هم‌اینک نیز با نگاهی دغدغه‌مند بروز انواع و اقسام مشکلات تنفسی و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را پیگیری کرده و برای جبران گذشته وارد عمل شود چراکه براساس اخبار منتشر شده از مراکز کنترل کیفیت هوا حال و هوای این روزهای پایتخت چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و آسمان این شهر به سمت تیرگی در حرکت است.  مصداق بارز این موضوع نیز خبری است که کیفیت هوای پایتخت در روز یکشنبه را نمایان کرد. خبری که حاکی از آن بود که کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار گرفته اما با این تفاوت که این وضعیت برای همه افراد جامعه ناسالم اعلام شده است.
هوای تهران ناسالم برای همه افراد جامعه
حشمت‌الله بسطامی، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران درباره وضعیت هوای تهران در روز یکشنبه،‌ اظهار داشت: شاخص کیفی هوای تهران 148 است که این رقم در روز گذشته 106 بود و به دلیل پایداری جوی 42 واحد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه آلاینده‌ها ذرات کمتر از 5/2 میکرون است،‌ ادامه داد: شرایط کنونی وضعیت هوای تهران ناسالم برای همه افراد جامعه است. اعلام وضعیت هشدار،‌ اضطرار یا بحران توسط کمیته مواقع اضطرار اعلام می‌شود. سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تصریح کرد: شاخص کیفی 50 نشانگر هوای پاک،‌ شاخص 150 تا 100 نشانگر هوای سالم،‌ شاخص 100 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه،‌ شاخص 150 تا 200 ناسالم برای همه افراد جامعه‌، شاخص 200 تا 300 بسیار ناسالم و شاخص 300 به بالا نشانگر وضعیت خطرناک است.
تشکیل جلسه اضطرار در روز سه‌شنبه
اما بالاگرفتن موضوع آلودگی هوای پایتخت و ماندگاری این میهمان ناخوانده در شهر تا جایی پیش رفته که محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش
محیط زیست تهران با تایید این موضوع که لازم است با توجه به شرایط کنونی جلسه کمیته اضطرار تشکیل شود، خبر از برگزاری این جلسه در روز سه‌شنبه را اعلام کرده است. معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران با بیان اینکه به دلیل پیش‌بینی وزش باد در پایتخت روند آلاینده‌ها رو به کاهش است، گفت: روز یکشنبه جلسه اضطرار آلودگی هوای پایتخت تشکیل نمی‌شود. به گفته وی، پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش مجدد آلاینده‌ها در پایتخت از روز سه‌شنبه است بنابراین اگر این روند در روز سه‌شنبه افزایش داشته باشد پس از بررسی اعداد ایستگاه‌ها ممکن است در این روز جلسه اضطرار آلودگی هوا در تهران تشکیل شود. رستگاری تصریح کرد: در این مدت افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت طولانی و سنگین در فضای باز خودداری کرده و سایر افراد نیز فعالیت طولانی‌مدت را در فضای باز کاهش داده و از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنند.


Page Generated in 0/0078 sec