printlogo


کد خبر: 130933تاریخ: 1393/10/8 00:00
حمایت از مترو «تکلیف» دولت است

عبدالرضا عزیزی*: حمل‌و‌نقل عمومی و توسعه زیرساخت‌های مربوط به آن از جمله موارد مهمی است که  توجه به آن در کلانشهرها و بویژه پایتخت می‌تواند فواید بسیاری را به همراه داشته باشد. کاهش آلودگی هوا و هزینه‌های درمانی متعاقب آن یکی از مزایای توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش خطوط مترو در کلانشهرهاست. برای دستیابی به این هدف و ارتقا و توسعه شهری مانند تهران هم مردم و هم دولت باید برای برطرف کردن مشکلات تلاش کنند.  در حال حاضر شهروندان وظیفه خود را به‌خوبی در قبال شهرشان انجام داده‌اند و با پرداخت بموقع عوارض گامی را در مسیر توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی و مترو برداشته‌اند اما به نظر می‌رسد گام اصلی و نهایی را باید دولت بردارد و برای برطرف کردن مشکلات این مسیر بیشتر هزینه کند. چند سالی است که شهرداری تهران با تمرکز بر حمل‌ونقل عمومی و بویژه مترو پیشرفت‌های فراوانی را در توسعه خطوط ریلی حمل‌ونقل درون شهری تهران و همچنین افزایش خطوط بی‌آرتی برداشته و با اعمال مدیریت جهادی مشکلات پایتخت را کاهش داده و برای کاهش آلودگی هوا و رفع مشکلات ترافیکی و همچنین به حداقل رساندن تردد خودروهای
تک سرنشین وارد میدان عمل شده است.
اما پیمودن این مسیر دشوار و پرهزینه بدون همیاری و همکاری دولت میسر نخواهد بود و هم‌اینک که مدیریت شهری مصمم است طی مدت 3 سال خطوط متروی پایتخت را تکمیل کرده و با تمرکز بر توسعه حمل‌ونقل عمومی طی این مدت به اندازه 30سال گذشته متروی پایتخت را توسعه بخشد، لازم است دولت هم حسن‌نیت خود را نشان داده و برای حمایت از شهرداری تهران دست به کار شود. در حال حاضر معضل آلودگی هوای پایتخت که به یک مشکل جدی تبدیل شده بیشتر ناشی از سوخت‌های فسیلی و تردد خودروهای تک سرنشین است.  دلیل وجود تعداد بالای خودروی تک‌سرنشین در معابر شهری پایتخت و سایر کلانشهرها هم نبود دسترسی آسان به مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی است. تهران به عنوان پایتخت کشور هم‌اینک با تلاش شهرداری شاهد رشد چشمگیری در خطوط بی‌آرتی و مترو است اما این میزان هنوز پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و باید به طور حتم کمک‌های دولت هم به مدیریت شهری تهران افزوده شود تا قطار متروی تهران  در ریل توسعه قرار گیرد.  این نکته را هم نباید فراموش کرد که پرداخت کمک هزینه از طرف دولت به شهرداری تهران وظیفه‌ای است که قانونگذار برای دولت تعیین کرده و براساس قانون، دولت مکلف است در چنین مواردی شهرداری را حمایت کند. این موضوعی است که نمایندگان ملت در بهارستان به منظور تحقق حقوق شهروندان و بهره‌مندی آنها از مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی کافی برای دولت به عنوان تکلیف مقرر کرده‌اند و لازم است دولت هم از تاخیر در پرداخت مطالبات شهرداری تهران جلوگیری کند و پرداخت این مبالغ را به چشم هزینه نگاه نکند بلکه صرف منابع برای توسعه مترو را به عنوان سرمایه‌گذاری در نظر بگیرد که ضمن توسعه و مدرن‌سازی پایتخت، کاهش هزینه‌های درمانی و هزاران مخارج جانبی دیگر را نیز برای دولت به دنبال دارد.   
*رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس
 


Page Generated in 0/0073 sec