printlogo


کد خبر: 130959تاریخ: 1393/10/8 00:00
یک ایرباس 320 خطوط هوایی ایریشیا با 163 سرنشین از بین رفت
سومین سقوط سال مالزیایی‌ها
افشاگری یک خلبان بازنشسته فرانسوی از نقش آمریکایی‌ها در ربودن پرواز ناپدید شده MH-370

گروه بین‌الملل: در کمتر از یک سال، سومین هواپیمای بزرگ مسافری مالزی(با بیش از صد سرنشین) نیز دچار سانحه شد تا نام این کشور که زمانی در نظر توریست‌ها به عنوان بهشت جنوب شرق آسیا شناخته می‌شد، به عنوان یک مقصد جهنمی برای هر کسی که قصد سفر هوایی دارد، مجسم گردد. این اتفاقات در دورانی رخ می‌دهد که دولت مالزی نزدیک‌ترین روابط را با ایالات متحده و عربستان سعودی برقرار کرده است که اولی بزرگ‌ترین تولیدکننده و رصدکننده هواپیما در جهان و دومی بزرگ‌ترین کانون حمایت از تروریسم است.با این حساب خطوط هوایی مالزی همانند آنچه پس از 11 سپتامبر برای خطوط هوایی شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس روی داد، باید از بهترین مزیت‌های فناورانه،خدماتی و امنیتی برخوردار می‌شدند اما برعکس، این روزها نام مالزی در ذهن مردم جهان معادل پرتلفات‌ترین سوانح هوایی شده است.
دیروز سازمان ملی نجات و جست‌وجوی اندونزی به صورت رسمی اعلام کرد هواپیمای ایرباس ناپدید شده مالزیایی با 157 سرنشین تبعه اندونزی، 3 تبعه کره‌جنوبی، یک سنگاپوری، یک فرانسوی و یک مالزیایی، پس از مشکلات جدی و تلاش برای تغییر مسیر در دریا سقوط کرده است.  بدین ترتیب در کمتر از 11 ماه سومین هواپیمای مسافری مالزیایی از بین می‌رود، اتفاقی که پیش از این در ماه‌های مارس و جولای 2014 به طرقی اسرارآمیز و فاجعه‌آمیز درباره پروازهای
 MH-370  و MH-17  خط هوایی مالزی افتاده بود. هر دوی آنها بوئینگ‌های 777 ساخت آمریکا بودند که اولی با 239 سرنشین در مسیر کوالالامپور-پکن غیب شد و هنوز اثری از آن یافت نشده و دومی با 295 خدمه و مسافر در مسیر آمستردام-کوالالامپور در آسمان اوکراین مورد هدف جنگنده‌های ارتش این کشور قرار گرفت و همگی سرنشینانش کشته شدند.
تمام شواهد حاکی از آن است که در هر دو سانحه قبلی ردپای سرویس اطلاعاتی آمریکا مشهود است و همانند حوادث11 سپتامبر، کاخ سفید از دزدیدن و منهدم کردن هواپیماهای مزبور در جهت عملیات پرچم دروغین استفاده کرده تا تقصیر را به گردن دشمنانش یعنی چین و روسیه بیندازد. اما سومین سقوط سال مالزیایی‌ها، روز یکشنبه پس از آن رخ داد که  هواپیمای ایرباس خطوط  هوایی «ایریشیا»ی این کشور با 163 مسافر و خدمه که غالبا اندونزیایی بودند در مسیر سورابایای اندونزی به سنگاپور، ساعاتی پس از پرواز ارتباط خود با برج مراقبت را از دست داد. وزارت حمل و نقل اندونزی اعلام کرد پرواز  QZ8501 که یک فروند ایرباس 320 بوده در ساعت 6:17 دقیقه صبح امروز (دیروز) به وقت محلی تماس خود با برج کنترل در شهر جاکارتا را از دست داده است. این پرواز قرار بود در ساعت 8:30 دقیقه در سنگاپور به زمین بنشیند. در نهایت 9 ساعت پس از ناپدید شدن این پرواز که در شرایط بد آب و هوایی صورت گرفت، سازمان ملی نجات و جست‌وجوی اندونزی چنین بیانیه‌ای صادر کرد:«هواپیمای ایرباس A320، پرواز شماره  QZ8501  که از سورابایا به سمت سنگاپور در حال پرواز بود نزدیک جزیره بلیتونگ سقوط کرده است.» بلافاصله یکی از مقامات اندونزی نیز اعلام کرد این هواپیما برای 4 ساعت و نیم سوخت داشته است و احتمال اینکه هنوز در حال پرواز باشد، صفر است. ساعت 14 به وقت تهران، با فرا رسیدن ساعات شبانگاهی در شرق آسیا، رویترز در خبری فوری اعلام کرد سازمان ملی نجات و جست‌وجوی اندونزی با متوقف کردن عملیات جست‌وجوی هواپیمای مسافربری ناپدید شده در آب‌های ساحلی این کشور قصد دارد با فرارسیدن صبح بار دیگر این عملیات را از سر بگیرد. اما ساعتی بعد شبکه راشاتودی خبر داد بقایای این هواپیما در آب‌ها ساحلی جزیره بلیتونگ پیدا شده است. یکی از نکات جالب درباره هر سه هواپیمای سقوط کرده یا ناپدید شده مالزیایی در سال 2014 میلادی این است که در هر 3 سانحه کشورهای دیگری به جز مالزی صاحب عزا معرفی شدند و مقامات مالزیایی سعی کردند به این بهانه از بار مسؤولیت خود بکاهند.در پروازهای MH-370 و
MH-17    به ترتیب چینی‌ها و هلندی‌ها بیشترین تعداد تلفات را داشتند و ضمنا مردم مالزی از نزدیک شاهد فجایع به بار آمده نبودند. این بار نیز اکثریت قریب به اتفاق قربانیان اندونزیایی هستند و دولت جاکارتاست که اعلام عزای عمومی خواهد کرد نه مقامات کوالالامپور. با این حال سوانح سریالی اخیر بدون شک جایگاه مالزی به عنوان امن‌ترین و مناسب‌ترین ترمینال هوایی جنوب‌شرق آسیا را از بین می‌برد و بویژه شرکت‌های هوایی این کشور با سلب اعتماد مشتریان قابل توجه خارجی‌شان مواجه خواهند شد. شرکت «ایریشیا » که در کوالالامپور مستقر است به خاطر پروازهای ارزانش در منطقه جنوب شرق آسیا شهرتی به هم زده بود و پس از 2 سانحه مشهور برای هواپیماهای رقیبش در «خطوط هوایی مالزی»  در حال گسترش بازار خود بود اما با این سانحه به نظر می‌رسد آنها هم در مسیر ورشکستگی رقیب قرار بگیرند.
چنانکه دیروزچند ساعت پس از سقوط پرواز QZ8501 ، یک فروند هواپیمای مسافربری دیگر شرکت ایریشیا نیز مجبور به فرود اضطراری شد. این هواپیما نیز از شهر پنانگ به سوی لنگکاوی مالزی در حرکت بوده است. روزنامه نیو استریت تایمز مالزی در توئیتر نوشت که پرواز‌ ای کی 6242 ایریشیا به علت مشکلات فنی مجبور به فرود اضطراری شده است.
افشاگری خلبان بازنشسته فرانسوی از نقش آمریکا و انگلیس
سومین سقوط سال خطوط هوایی مالزی در حالی رخ داد که روز به روز بر تعداد تحلیلگران، شاهدان عینی و مدارک مستندی که از دست داشتن سازمان سیا و همدستی شرکت بوئینگ در 2 سانحه قبلی حکایت دارند، افزوده می‌شود. پس از آنکه یک روزنامه روسی از انتقال هواپیمای بوئینگ 777 پرواز   MH-370از مسیر پکن به قندهار افغانستان توسط عوامل آمریکایی خبر داد، هفته گذشته نیز یک شاهد عینی اوکراینی در گفت‌وگو با شبکه  راشا تودی جزئیات مشاهدات خود در نحوه حمله جنگنده‌های سوخوی ارتش اوکراین به پرواز MH-17 در آسمان دونتسک را فاش کرد. ارتش اوکراین در آن زمان تحت نظارت کامل مستشاران آمریکایی قرار داشت. حال یک خلبان بازنشسته و رئیس سابق یک شرکت هوایی فرانسوی  براساس اطلاعات فنی اعلام می‌کند آمریکایی‌ها از آنجا  بر حادثه گم شدن  پرواز
 MH-370 مالزی در اقیانوس هند سرپوش می‌گذارند که احتمالا با همدستی سرویس اطلاعاتی شرکای انگلیسی‌شان آن هواپیمای بوئینگ را از ترس یک اقدام تروریستی ربوده یا  هدف قرار داده‌اند.
«مارک دوگاین» رئیس سابق خطوط هوایی پروتیوس در مقاله‌ای تحلیلی که هفته گذشته  در سایت مجله فرانسوی مشهور «پاریس ماچ» منتشر شد، نوشت: «هواپیمای مالزیایی گم شده در هیچ کدام از مناطق تعیین‌شده توسط دولت سقوط نکرده بود و گروه‌های نجات در مناطقی که به اشتباه مشخص شده بود به جست‌وجو می‌پرداختند». دوگاین بر این باور است که هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ که حامل ۲۳۹ نفر بود، در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا در اقیانوس هند سقوط کرده است. به عقیده وی این هواپیما ابتدا ربوده شده و پس از آن آمریکا از بیم یک حمله تروریستی احتمالی، مشابه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱، اقدام به سرنگونی آن کرده است. این کاپیتان فرانسوی عقیده دارد انگلیس در این جزیره کوچک دارای پایگاه نظامی بود و آن را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده و این پایگاه بسیار قوی است. بنابراین کاملا غیرمنطقی است که آمریکایی‌ها هیچ ردی از این هواپیما نیافته باشند. او  با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها، پس از ربوده شدن هواپیمای مذکور توسط هواپیماربایان اقدام به سرنگونی آن کرده‌اند، اظهار داشت: «آمریکایی‌ها با این اقدام تلاش کرده‌اند تا یک توطئه تروریستی احتمالی را خنثی کنند.» همچنین در این باره به اظهارات ساکنان جزیره دیگو گارسیا استناد می‌کند که گفته‌اند هواپیمایی را مشاهده کرده‌اند که بر فراز جزیره پرواز می‌کرده است.
یک صیاد از ساکنان این جزیره می‌گوید: «هواپیمای بسیار بزرگی را دیدم که بر فراز ما با ارتفاع کمی در حال پرواز بود. وی می‌افزاید که این هواپیما به رنگ هواپیماهای خطوط هوایی مالزی یعنی قرمز و آبی با پس‌زمینه سفید بود.» این خلبان بازنشسته با اشاره به فناوری پیشرفته هواپیمای بوئینگ، بر این باور است که این هواپیما از طریق کنترل از راه دور ربوده شده و سپس به منطقه «دیگو گارسیا» هدایت شده است. همچنین آتش‌سوزی در داخل آن باعث شده است تا کادر پرواز دستگاه‌های الکترونیک آن را خاموش کنند و این امر به مخفی شدن آن در رادارها انجامیده است. به گفته دوگاین، همه سرنشینان هواپیما بر اثر آتش‌سوزی دچار خفگی شده‌اند اما آتش مذکور هیچ‌گونه زیانی به سطح خارجی هواپیما نرسانده است و هواپیما با استفاده از کنترل اتوماتیک به سفر خود ادامه داده است تا اینکه سوخت آن تمام شده و به قعر اقیانوس سقوط کرده است. دوگاین همچنین در پایان فاش می‌کند که پس از افشای این اطلاعات، یک افسر دستگاه اطلاعات انگلیس او  را تهدید کرده و درباره خطرات تحقیق درباره پرواز
MH-370  هشدار داده است.


Page Generated in 0/0078 sec