printlogo


کد خبر: 130974تاریخ: 1393/10/9 00:00
نبض جامعه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس انتقاد کرد
نبود عزم جدی دولت برای افزایش جمعیت
رایزنی‌های مجلس برای لایحه‌شدن طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده با دولت نتیجه نداد. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اینکه آیا طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده امسال در مجلس مطرح و سال آینده اجرایی می‌شود یا خیر اظهار داشت:‌ این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنیم و با توجه به اینکه در حال حاضر تنها راه تامین مالی این طرح الحاق به بودجه سال 94 است تلاش می‌کنیم که نمایندگان را برای این موضوع قانع کنیم. وی با بیان اینکه درباره هزینه مالی این طرح نظرات گوناگونی وجود دارد، به تسنیم افزود: قبل از ارائه بودجه با معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری رایزنی‌هایی داشتیم تا برای این موضوع بسیار مهم کارگروهی تشکیل دهیم اما متأسفانه این اتفاق از سوی این معاونت نیفتاد بنابراین به نظر می‌رسد در این باره دولت عزمی برای اجرای این موضوع که فرامین مقام‌های عالی حکومت را اجرا کند، ندارد. قاضی‌زاده تصریح کرد: آن 40 کشوری که ما سیاست‌های افزایش جمعیت آنها را مورد مطالعه قرار دادیم از جمله انگلیس، آمریکا و ژاپن، برای اجرای این طرح اعتبارات سنگینی را گذاشته‌اند و اگر ما بخواهیم این طرح را در کشور عملی کنیم باید اعتبارات آن را تأمین کنیم. وی خاطرنشان کرد: برخی از مواد این طرح در حال حاضر در اختیار دستگاه‌های کشور است و می‌توانند آنها را هم‌اکنون هم اجرایی کنند بنابراین ما برای اجرای این مواد از طرح افزایش جمعیت مشکلی نداریم اما موادی که نیاز به اعتبارات مالی دارد باید درآمد آن تعیین شود.

سرپرست کمیته امداد خبر داد
کسری بودجهبرای پرداخت عیدی مددجویان
میزان عیدی مددجویان معادل یک ماه حقوق مددجویان است که فقط در صورت تامین کسری 10 درصدی بودجه این نهاد پرداخت خواهد شد. مهر در این باره نوشت: حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر 10 درصد از اعتبارات سال 93 این نهاد تامین نشده و با کسری اعتبارات مواجه هستیم و بر همین اساس درباره عیدی مددجویان نیز باید منتظر تامین کسری بودجه باشیم. وی با اشاره به اینکه این کسری حدود
300 میلیارد تومان است، یادآورشد: از کل بودجه‌ای که باید تاکنون تامین می‌شد 300 میلیارد تومان به کمیته امداد پرداخت نشده است. انواری بیان داشت: از کمک‌های مردمی و سایر مشارکت‌های سالانه نمی‌توانیم عیدی پرداخت کنیم چون هر یک از آنها را در ردیف‌های خاصی هزینه می‌کنیم. سرپرست کمیته امداد امام خمینی‌(ره) خاطرنشان کرد: عیدی مددجویان که معادل یک ماه حقوق آنها و نزدیک به 100 هزار تومان است به یک میلیون و 700 هزار خانوار در شرایط ایده‌آل و نبود مشکل اعتباری پرداخت می‌شود. وی همچنین افزود: کمک به محرومان جزو تکالیف همه مدیران است و این نهاد طی سال‌های گذشته اقدامات مناسبی در جهت مددرسانی، مشاوره، ایجاد نشاط، ارتقای سلامت و توانمندسازی، بالابردن ضریب سازگاری مددجویان، ایجاد شرایط رشد و شکوفایی و غیره انجام داده است.

میانگین مدت تحصیل ایرانیان 7سال است
میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ایرانی 3/7 سال است که از این جهت ایران رتبه ۱۱۱ جهان را دارد. به گزارش «وطن امروز»، علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از ابتدای فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی در سال 58 تا امروز 550 هزار نفر در این سازمان کار کرده‌اند و 22 میلیون نفر نیز تحت پوشش خدمات سوادآموزی قرار گرفته‌اند. باقرزاده بیان داشت: توسعه انسانی 3 شاخص اساسی دارد که عبارتند از طول عمر و امید به زندگی، میانگین سال‌های تحصیل و برابری قدرت خرید یا رفاه. هم‌اکنون میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ایرانی 3/7 سال است که از این جهت ایران رتبه 111 جهان را دارد و با توجه به اینکه تحصیلات عمومی در کشور رایگان است و دانشگاه‌های دولتی نیز رایگان فعالیت می‌کنند باید برنامه‌ریزی شود تا میانگین سال‌های تحصیل شهروندان افزایش یابد. به گفته وی، براساس قوانین و مقررات کشور، توانایی خواندن و نوشتن متون فارسی، معیار باسوادی لحاظ می‌شود و هر فردی که این توانایی را نداشته باشد بیسواد است. روش شمارش افراد بیسواد نیز موضوع دارای اهمیتی است که هم‌اکنون الگوی واحدی در این زمینه میان کشورهای جهان وجود ندارد. در ایران، سرشماری نفوس و مسکن تعداد افراد بیسواد را مشخص می‌کند، در این سرشماری خوداظهاری افراد و پاسخ‌های آنها ملاک بوده نه سوابق و مدارک تحصیلی و این امکان وجود دارد که افراد پاسخ‌های اشتباهی را اعلام کرده باشند.


Page Generated in 0/0057 sec