printlogo


کد خبر: 130999تاریخ: 1393/10/9 00:00
لکه‌های سوخت و صدای انفجار، سرنخ‌هایی از ایرباس مفقود شده مالزیایی
مرکز امداد اندونزی: هواپیما در قعر دریاست

گروه بین‌الملل: با گذشت نزدیک به 2 روز از محو شدن پرواز شماره QZ8501 خطوط هوایی «ایر آسیا»مالزی که از شهر «سورابایا» اندونزی عازم سنگاپور بود، هنوز نشانه یا بقایای آن به دست نیامده و این در حالی است که برخی احتمالات جدید درباره سرنوشت این ایرباس 320 که حامل 155 مسافر به علاوه 6 خدمه بوده است مطرح شده است. در حالی که منابع محلی اندونزیایی از احتمال وقوع انفجار در این پرواز صحبت می‌کنند، برخی منابع روسی نیز سقوط آن در حوالی یکی از جزایر شمالی اندونزی را قطعی تلقی کرده‌اند. به  گزارش فارس، «هادی تاهجاتو» سخنگوی نیروی هوایی اندونزی  در این باره به  خبرگزاری فرانسه  گفت که  جست‌وجوها متمرکز بر  لکه‌های نفتی است که  از جزیره «‌بلیتونگ» به دریای جاوه نشت کرده است. وی افزود: «ما مطمئنیم  این سوخت هواپیما یا کشتی است چرا که این منطقه در خطوط کشتیرانی قرار دارد.» بامبانگ سولیستیو، رئیس «مرکز ملی جست‌وجو و امداد» اندونزی نیز دیروز در یک کنفرانس خبری گفت: «طبق مختصاتی که به ما داده شده است و بررسی‌هایی که نشان می‌دهند محل سقوط احتمالا در دریا بوده، هم‌اینک فرض بر این است که هواپیما در قعر دریاست. فرضیه ابتدایی این است و امکان دارد بر مبنای ارزیابی‌ نتایج تحقیقات، این فرضیه گسترش یابد.» این احتمال در حالی مطرح شد که مقامات وزارت حمل‌ونقل اندونزی صبح دوشنبه از ادامه عملیات تجسس برای یافتن هواپیمای مفقودشده بعد از توقف شبانه خبر دادند که شامگاه یکشنبه با تاریک شدن هوا و به علت «هوای بسیار ابری» متوقف شده بود. اما در پی این جست‌وجوها و انتشار اخباری مبنی بر اینکه  هواپیماهای جست‌وجوگر استرالیا شیئی را  در دریا پیدا کرده‌اند، «یوسف کالا» معاون رئیس‌جمهور اندونزی گفت که  این شیء متعلق به هواپیمای خطوط هوایی «ایر آسیا» نیست و 15 کشتی و 30 هواپیما، 3 بالگرد و چند ناو اندونزی برای عملیات جست‌وجو به منطقه اعزام شده‌اند. او که در فرودگاه  «سورابایا» - محل پرواز هواپیمای گمشده- در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت،  اعلام کرد: «در بررسی مشخص شد که  گزارش‌ها ارتباط  این شیء را با هواپیما تایید نمی‌کند. البته جست‌وجو در دریا  و در شرایط بد جوی مثل وضعیت کنونی  کار آسانی نیست.» از طرف دیگر به گزارش رسانه‌های اندونزیایی، در زمان ناپدید شدن هواپیمای خطوط هوایی «ایر آسیا» (Air Asia ) متعلق به مالزی  در دریای ژاپن صدای مهیب انفجار شنیده شد. مقامات مرکز ملی جست‌وجو و امداد اندونزی با دریافت گزارش شاهدان عینی درباره صدای انفجار در منطقه، احتمال بروز انفجار در هواپیما را بررسی خواهند کرد. این مقامات 11 قایق کوچک برای بررسی اولیه احتمال انفجار به منطقه احتمالی انفجار و سقوط در دریای ژاپن اعزام کرده‌اند. هواپیمای ایرباس ۳۲۰ ایرآسیا پس از پرواز، درخواست هدایت در مسیری غیرعادی کرده بود اما ارتباط خود را با برج مراقبت از دست داد. شرکت هوایی«ایر آسیا» می‌گوید خلبان «QZ8501» به علت شرایط بد جوی خواستار تغییر مسیر هواپیما شده بود که ۴۲ دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه سورابایا ارتباط آن قطع شد.
فرود اضطراری بوئینگ در سیبری
همچنین صدای روسیه خبر داد که یک فروند هواپیمای مسافری بوئینگ 737 در شهر نووسیبیرسک در سیبری روسیه مجبور به فرود اضطراری شد. این هواپیما در مسیر مسکو به تومسک دچار نقص فنی شد که به گفته مقامات مسؤول، مشکل پدید آمده در سیستم پرواز علت فرود اجباری بوده است. 115 مسافر به همراه 8 خدمه پرواز در سلامت کامل بسر می‌برند.
فرود اضطراری دو هواپیمای کانادایی
مشاهده دود در کابین‌های دو فروند هواپیمای شرکت «پورتر ایرلاینز» کانادا روز یکشنبه این هواپیماها را وادار به فرود اضطراری کرد.
به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، سخنگوی شرکت هواپیمایی کانادایی «پورتر ایرلاینز» در اظهاراتی ضمن تایید اخبار رسانه‌های محلی درباره فرود اضطراری دو هواپیما اعلام کرد: «مشاهده دود در کابین‌های دو فروند هواپیمای پورتر ایرلاینز روز یکشنبه این هواپیماها را وادار به فرود اضطراری کرد.  به گفته سخنگوی پورتر ایرلاینز، حادثه نخست حوالی ساعت 8 صبح به وقت محلی در پرواز شماره 723 فرودگاه بیشاپ واقع در مرکز شهر تورنتو به مقصد شهر «ویلیام اسپورت» در پنسیلوانیا واقع در شمال شرق آمریکا به وقوع پیوست که طی آن هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد اما همه 66 مسافر آن به سلامت از هواپیما پیاده شدند و با هواپیمای دیگری راهی مقصد خود شدند.  پس از این حادثه در اواخر روز یکشنبه کادر پروازی و خدمه هواپیمای دیگری که عازم سودبری (اونتاریو) بود نیز دقایقی پس از آغاز پرواز متوجه انتشار دود در داخل کابین هواپیما شدند و این هواپیما نیز مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه پیرسون در حومه شمال غربی تورنتو شد.


Page Generated in 0/0067 sec