printlogo


کد خبر: 131005تاریخ: 1393/10/9 00:00
با وجود وضعیت ناسالم هوا و به‌رغم تأکید وزارت بهداشت
مدارس تهران تعطیل نشد!

گروه اجتماعی: این روزها در پایتخت با وجود قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه و حتی نزدیک شدن به شرایط اضطرار، خبری از تشکیل کمیته اضطرار تا دقیقه 90 به گوش نمی‌رسید. جالب اینجاست که با ناامید شدن مدیران از وزش باد و تغییر شرایط جوی و بالاگرفتن مشکل آلودگی پایتخت سرانجام کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد اما با وجود تاکید نماینده وزارت بهداشت مبنی بر اسیدی شدن هوا و خطرآفرینی آن برای سلامت افراد این کمیته مصوبه‌ای درباره تعطیلی مدارس نداشت. بر این اساس دانش‌آموزان که از قضا در گروه‌های سنی حساس جامعه هم قرار دارند باید با تنفس هوای اسیدی راهی مدارس شوند!
ناامیدی از وزش باد و تشکیل کمیته اضطرار
با ورود به فصول سرد سال حال و هوای آسمان پایتخت نیز دستخوش تغییرات شده و هر روز اخبار مرتبط با میزان آلودگی آن از طریق مراکز کنترل کیفیت هوای شهرداری و سازمان محیط‌زیست منتشر می‌شود اما در روزهای آغازین هفته جاری تجمع آلاینده‌ها کیفیت هوا را وارد فاز تازه‌ای کرد و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس را به سمت شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه تغییر داد. در چنین شرایطی که شهروندان منتظر شنیدن خبری مبنی بر تشکیل کمیته اضطرار بودند روز یکشنبه اعلام شد که با توجه به احتمال وزش باد نیازی به تشکیل این جلسه احساس نمی‌شود اما سنگینی آلاینده‌ها مجال طفره رفتن را از مدیران گرفت و در نهایت روز دوشنبه کمیته اضطرار در استانداری تهران تشکیل شد. این در حالی است که مصوبات این جلسه آنطور که باید اثربخش به نظر نمی‌رسد و بیشتر از آنکه مسکنی برای بهبود وضعیت آلودگی باشد باعث دلسردی شهروندان از دلسوزی دولت درباره سلامت جامعه شده است.
خبری از تعطیلی مدارس نیست
روز گذشته و در جریان تشکیل کمیته اضطرار در استانداری تهران که در دفتر حسن کریمی معاون عمرانی استاندار و با حضور نماینده محیط‌زیست، نماینده وزارت بهداشت و نماینده آموزش و پرورش برگزار شد با وجود تاکید نماینده سازمان محیط‌زیست بر ادامه وضعیت آلودگی و نزدیک شدن به مرحله اضطرار و همچنین هشدار نماینده وزارت بهداشت درباره اسیدی شدن هوا و تهدید سلامت افراد، نماینده وزارت آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس مخالفت کرد و درنهایت مصوبه‌ای مبنی بر تعطیلی دانش‌آموزان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به تصویب نرسید.
نماینده وزارت بهداشت با بیان اینکه ترکیب اکسید نیتروژن در آمارها بالای 100 بوده در این جلسه عنوان کرد: این عدد یعنی اینکه هوا اسیدی می‌شود و از نظر سلامت بسیار مهم است. آقایان به ترکیبات توجه کنند. پیشنهاد من این است که مدارس ابتدایی و مهدهای کودک تهران را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل کنید. اما در نهایت این پیشنهاد با مخالفت نماینده آموزش و پرورش مواجه شد.
ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در روزهای آتی
البته عملکرد و نوع اتخاذ تصمیمات  وزارت
 آموزش و پرورش برای سلامت کودکان و دانش‌آموزان در این شرایط باعث تعجب والدین شده است چرا که از یک سو وجود آلودگی و آسیب‌زایی آن تایید می‌شود و از طرف دیگر مدارس پایتخت به فعالیت خود ادامه می‌دهند!  با شنیدن مصوبات کمیته اضطرار این پرسش برای بسیاری از والدین مطرح می‌شود که با وجود تاکید کارشناسان مبنی بر اسیدی شدن هوای پایتخت و خطرات آن برای دانش‌آموزان چرا تنها فعالیت‌های بدنی و زنگ ورزش در مدارس تعطیل شده است؟ آیا دانش‌آموزان برای مراجعه به مراکز آموزشی نباید از خیابان‌های پر دود پایتخت عبور کنند! آیا فقط هوای بالای مدارس آلوده است که زنگ‌های ورزش لغو می‌شود؟ مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در این باره به فارس اظهار داشت: با توجه به تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران، فعالیت‌های بدنی در مدارس شهر تهران طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه زنگ ورزش تعطیل نیست، بیان داشت: دانش‌آموزان در زنگ ورزش به جای فعالیت‌های بدنی، در کلاس درس حضور خواهند داشت و محتوای آموزشی به آنها ارائه می‌شود. ثقفی به خانواده‌هایی که فرزندان خود را به مهد کودک می‌سپارند، توصیه کرد که در این دو روز، فرزند خود را به مهد کودک نبرند.
بنزین داخلی یا یورو4 مسأله این است
از دیگر موضوعاتی که وضعیت آلودگی هوای پایتخت را با سال‌های گذشته متفاوت کرده است انتظار بی‌پاسخ شهروندان درباره بهبود کیفیت هوا به دنبال واردات بنزین است. سازمان محیط‌زیست با این ادعا که مشکل عمده آلودگی هوای پایتخت به دلیل کیفیت بنزین‌های تولید داخل است برای واردات بنزین اقدام کرد اما دیری نگذشت که سرمای هوا سطح استاندارد بنزین وارداتی را نمایان کرد. جالب اینجاست که کمیسیون اصل نود مجلس نیز با انتشار گزارشی درباره کیفیت بنزین وارد شده این سوخت را در مقاطعی در حد استاندارد یورو2 اعلام کرده است. این نکته نیز از دیگر موضوعاتی است که وضعیت آلودگی هوای پایتخت و نحوه برخورد مدیران با آن را از سال‌های گذشته متمایز کرده است. آلودگی هوا به طور مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط بوده و افزایش آن به هر دلیلی می‌تواند تهدید سلامت جامعه محسوب شود. این موضوع نگرانی بیشتر شهروندان را در پی داشته و به نظر می‌رسد تاکنون آنطور که باید مورد توجه مدیران و متولیان این موضوع قرار نگرفته است.  علاوه بر این بسیاری از افراد جامعه خواستار رسیدگی بیشتر به موضوع واردات بنزین هستند و بررسی چند و چون واردات این حجم بنزین به کشور را با توجه به بی‌تاثیر بودن آن در بهبود کیفیت هوا در قبال زیر سوال بردن تولیدات پتروشیمی مطالبه می‌کنند چرا که سرد شدن هوا و بروز پدیده وارونگی به‌خوبی کیفیت بنزین وارداتی را نمایان کرده است و تجمع ذرات آلاینده در این فضا کار را به جایی رسانده که پلیس راهور نیز وارد عمل شده و برای روزهای پیش رو طرح برخورد با  خودرو‌های آلاینده و دودزا را در دستور کار قرار داده است.
تشدید برخورد با خودروهای دودزا
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی در روزهای آینده خبر داد.  سرهنگ حسن عابدی در این باره به ایسنا اعلام کرد: با توجه به اینکه در روزهای آینده به مرز هشدار آلودگی هوا می‌رسیم و جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران تشکیل شده است، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برای جلوگیری از تشدید آلودگی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وسایط نقلیه‌ای که دودزا و فاقد معاینه فنی هستند برخورد شدیدتری می‌کند و کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین نیز کنترل بیشتری خواهند شد. وی ابراز امیدواری کرد که با اعمال کنترل‌های بیشتر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، میزان آلایندگی هوا افزایش پیدا نکند و در روز پنجشنبه به شرایط عادی برسد.
بی‌اطلاعی استاندار از تشکیل کمیته اضطرار
اما از دیگر نکات قابل توجه درباره تشکیل کمیته اضطرار در استانداری پایتخت بی‌اطلاعی استاندار تهران از تشکیل این جلسه بود. با قرار گرفتن شاخص کیفیت روی عدد 149در روز دوشنبه شرایط هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار گرفت و اولین کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در سال 93 با حضور معاون فنی و عمرانی استانداری، محیط زیست استان تهران و مدیران استان برگزار شد اما براساس گزارش باشگاه خبرنگاران برگزاری این جلسه در حالی صورت گرفت که استاندار تهران از تشکیل جلسه کمیته اضطرار ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است که  شاخص آلودگی به شرایط اضطرار نرسیده است.
تعطیلی کارخانه شن و ماسه
این در حالی است که جلسه روز گذشته استانداری تهران تنها سه مصوبه داشت که به باور بسیاری از شهروندان اثر چندانی در بهبود کیفیت هوای پایتخت ندارد و تنها به عنوان یک اقدام مقطعی می‌توان روی آن حساب باز کرد. اولین مصوبه کمیته آلودگی هوای تهران درباره تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه اطراف تهران با صلاحدید محیط‌زیست است. حیدرزاده رئیس سازمان محیط‌زیست تهران در این جلسه افزود: برای سه‌شنبه و چهارشنبه کارخانه‌های شن و سیمان و آسفالت تعطیل می‌شوند. وی همچنین از توقف فروش طرح ترافیک و برخورد با خودروهای دودزا
به عنوان دومین مصوبه این شورا یاد کرد.


Page Generated in 0/0059 sec