printlogo


کد خبر: 131032تاریخ: 1393/10/9 00:00
تقویم تاریخ

روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
روز 9 دی‌ماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است و مردم آگاه و با شعور ایران با حضور هشیارانه خود در صحنه علاوه بر حفظ پایه‌های نظام اسلامی و دفاع از ارزش‌ها و اهداف عاشورایی، با دشمنان ولایت فقیه که از ارکان مهم این نظام است به مبارزه پرداختند و رهنمودها و روشنگری‌های مقام معظم رهبری از عوامل اصلی ظهور حماسه 9 دی و حضور میلیونی مردم در صحنه دفاع از ارزش‌های انقلاب و نظام است. بی‌تردید آنچه در نهم دی‌ماه 1388 اتفاق افتاد حماسه‌ای به‌یادماندنی در تاریخ 30ساله انقلاب بود. ملت بزرگ و عاشورایی ایران اسلامی صحنه پرشکوهی را در تاریخ انقلاب رقم زد و خواب را از چشم گستاخ فتنه‌گران ربود و سد بزرگی در مقابل آنان ایجاد کرد و این حرکت ملی درسی برای اهل تردید و عبرتی برای تصمیم‌سازان فتنه شد که اگر بخواهند با آرمان‌های یک ملت و اندیشه‌های برآمده از خون شهدا و رهبری، به گستاخی حرمت‌شکنی کنند، با خشم عاشورایی آنان روبه‌رو خواهند شد. بدون‌شک تعظیم و نکوداشت سالگرد این حماسه تاریخی در شرایط حساس امروز بسیار لازم و حیاتی است و موجب تعظیم شعائر اسلامی و بیعت مجدد با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. امروز هوشیاری و بیداری ملت ایران سلاحی برنده در مقابل هجمه‌های دشمنان داخلی و خارجی است و گرامیداشت این روز بزرگ بسیار اثربخش و مهم است.
ترور نافرجام شیخ فضل‌‏الله نوری به دست کریم دواتگر عامل کمیته مجازات(1287ش)
شیخ فضل‏الله نوری از جمله عالمان بزرگی بود که در رهبری مشروطه مشروعه نقش مهمی ایفا کرد و زمینه‏های تحصن مردم علیه استبداد زمان را در حرم حضرت عبدالعظیم فراهم آورد. شیخ شهید، از جمله رادمردانی بود که در برابر بیگانه سر تسلیم فرود نیاورد از این رو طرح ترور شیخ، در سفارت انگلیس تهیه شد و توسط عوامل سفارت به دست جوان ماجراجویی به نام کریم دواتگر داده شد تا هنگام بازگشت شیخ به منزل به اجرا درآید. در اثر این ترور، شیخ و تعدادی از همراهان زخمی شدند. هرچند پس از دستگیری کریم، شیخ او را بخشید ولی در بازجویی از وی، اسامی افرادی به میان آمد که با سفارت انگلیس در ارتباط بودند. نکته عبرت‏انگیز اینکه کریم دواتگر، درست 8 سال پس از شهادت شیخ فضل‌الله نوری به دست دوستانش به جرم قتل و اخاذی به قتل رسید. وی عضو گروهی بود که به کمیته مجازات شهرت یافتند و هدف از ایجاد این تشکل را از بین بردن افراد خائن به مشروطه و مضر به حال مردم عنوان کردند. بعدها با لو رفتن اعضای این کمیته، برخی اعضای آن دستگیر و اعدام و برخی دیگر فراری شدند.
ورود حضرت آیت‏الله‌العظمی سیدحسین طباطبایی‌بروجردی به قم (1323 ش)
پس از ارتحال آیت‏الله حاج شیخ عبدالکریم حائری‌یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم در سال 1315ش، مسؤولیت اداره حوزه برعهده 3 تن از مراجع بزرگ عصر به نام حضرات آیات عظام سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمدحجت کوه‌کمره‏ای و سیدصدرالدین صدر قرار گرفت و این مراجع سه‌گانه به مدت 8 سال، حوزه عظیم قم را به نحو احسن اداره کردند. در سال 1323ش به دنبال بیماری آیت‏الله‌العظمی سیدحسین بروجردی و بستری شدن ایشان در یکی از بیمارستان‏های شهر‌ری، دانشوران ساکن قم برای دعوت ایشان به قم و اقامت در آن شهر، اصرار زیادی ورزیدند و آن عالم بزرگ پس از بهبودی و تفأل به قرآن، هجرت به قم را برگزیدند. در نهایت معظم‌له با حمایت یارانی مجتهد و راستین در 9 دی 1323ش برابر با 14 محرم 1364 ق وارد قم شد و زعامت شیعیان را برعهده گرفت. آیت‏الله‌العظمی بروجردی تا پایان عمر به مدت نزدیک به 17 سال در قم ماند و حوزه علمیه این شهر را با رونقی روزافزون قرین ساخت. طی دوران حضور این عالم برجسته و مرجع کل، عالمان نامداری در محضرش پرورش یافتند و خدمات و آثار و برکات فراوانی ارائه شد.


Page Generated in 0/0058 sec