printlogo


کد خبر: 131076تاریخ: 1393/10/10 00:00
چهارگوشه

پیدا شدن جسد 40 مسافر هواپیمای مالزی
سخنگوی نیروی دریایی اندونزی اعلام کرد: در عملیات جست‌وجوی دریایی یک کشتی جنگی این کشور، سه‌شنبه جسد بیش از ۴۰ مسافر هواپیمای ایرآسیا پیدا شده است. همچنین شرکت هواپیمایی ایرآسیا نیز تأیید کرده است که اشیای شناور‍ پیدا شده روی سطح آب در دریای جاوا ، متعلق به هواپیمای مفقود شده پرواز 8501 این شرکت بوده است. رئیس سازمان هواپیمایی اندونزی پیش از  این گفته بود، قطعاتی از این هواپیما  در ۱۰ کیلومتری محل سقوط پیدا شده است. ایرباس  مالزی با 162 سرنشین روز یکشنبه در مسیر سورابایا در اندونزی به سمت سنگاپور در منطقه جاوه شرقی ناپدید شد.

ترور یک روحانی در اوگاندا
شیخ مصطفی بهیگا از  روحانیون سرشناس اوگاندا، دوشنبه در حالی که در یک اتوبان در مرکز پایتخت این کشور سوار بر خودروی شخصی خود بود، به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد. براساس گفته‌های شیخ ابراهیم حسن، سخنگوی مسجد کیبولی، شیخ مصطفی پس از سخنرانی در این مسجد، برای ادای نماز مغرب به سمت محله‌ای در جنوب کامپالا رفت که در راه توسط افراد ناشناس به ضرب 4 گلوله کشته شد.

تیراندازی به سفارت قطر در آنکارا
یکی از نگهبانان سفارت قطر در آنکارا به ضرب گلوله مجروح شد. خبرگزاری آناتولی ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد این حادثه تیراندازی دیشب مقابل سفارت قطر صورت گرفت. در این حمله فرد مهاجم بدون توجه به هشدار نگهبان با خودرو به ساختمان سفارتخانه نزدیک شد و به سوی او شلیک کرد. این خبرگزاری مدعی شد، این تیراندازی درنتیجه درگیری بین 2 گروه متخاصم صورت گرفته است.

غزه؛ آزمایشگاه مرگ اسرائیل
دبیرکل جنبش طرح ملی فلسطین در سخنانی اعلام کرد: اسرائیل به سومین منبع بزرگ تولید سلاح در جهان تبدیل شده و این دلیل محکمی است که نشان می‌دهد این رژیم از غزه به‌عنوان میدانی برای آزمایش سلاح‌های ویران‌کننده خود استفاده کرده است. وی افزود:‌ اسرائیل در حملات سال‌های اخیر خود به غزه بارها از سلاح‌های کشنده، بشکه‌های مواد منفجره و بمب‌های میخی ساخت خود استفاده کرده است. وی همچنین نسبت به وقوع انفجارهای جدید در نوار غزه آن هم طی اجرای عملیات بازسازی غزه هشدار داد.

لیتوانی به منطقه یورو می‌پیوندد
از اول ژانویه سال ۲۰۱۵، کشور لیتوانی به منطقه پولی یورو خواهد پیوست و پول رسمی و رایج این کشور یورو خواهد شد. لیتوانی پس از استونی و لتونی، سومین دولت منطقه بالتیک است که به یورو می‌پیوندد و امیدوار است بتواند از سرمایه‌گذاری بیشتر و وام‌هایی با نرخ بهره کمتر برخوردار شود. واحد پول یورو در 15 روز اول ژانویه توأم با لیتاس، پول کنونی لیتوانی در گردش خواهد بود. لیتوانی از جنوب غربی و از طریق کالینینگراد با روسیه همسایه است و با پیوستن به منطقه یورو گام دیگری از روسیه دور خواهد شد.

قطعنامه سازمان ملل درباره مسلمانان میانمار
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دوشنبه با تصویب قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور از میانمار خواست به مسلمانان روهینگیا در این کشور تابعیت دهد و شرایط را برای دسترسی برابر آنها به خدمات عمومی فراهم آورد. در ایالت راخین 140 هزار مسلمان روهینگیا در پی بروز خشونت‌ها بین بوداییان و مسلمانان در سال 2012 در شرایط بدی بسر می‌برند. براساس طرح جنجالی مورد حمایت دولت میانمار، مسلمانان روهینگیا مجبور خواهند بود خود را بنگالی بدانند تا بتوانند از میانمار شهروندی بگیرند. آنهایی که از این کار خودداری کنند در اردوگاه‌ها زندگی خواهند کرد.

سناتور جمهوریخواه: چین همدست هکرهای کره شمالی است
یکی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا چین را به دخالت در حمله سایبری به رایانه‌های شرکت «سونی پیکچرز» متهم کرده است. لیندسی گراهام در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: « نمی‌توان بدون سخن گفتن درباره چین، از کره شمالی سخن گفت. نمی‌توانم تصور کنم که این رویداد عظیم در کره شمالی بدون دخالت چین یا دست‌کم بدون آگاهی از آن صورت گرفته باشد. » این اتهام‌زنی‌ها زمانی آغاز شد که هکرهای گروه خود خوانده‌ «حافظان صلح» با استفاده از رمز عبور یکی از کارمندان پیشین شرکت سونی‌ پیکچرز، به سرور اصلی آن نفوذ کردند و چندین فیلم‌ در حال پخش و نیز اکران نشده‌ این شرکت را به سرقت بردند. فیلم «مصاحبه» یک توطئه فرضی برای ترور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را به تصویر می‌کشد.


Page Generated in 0/0058 sec