printlogo


کد خبر: 131077تاریخ: 1393/10/10 00:00
نگاهی به فوتبال جهان در سالی که گذشت
2014 در قاب

علیرضا اشرف: سال 2014 دقایق پایانی خود را می‌گذراند و درست مثل سال‌های گذشته «فوتبال» در این سال لحظه‌های تلخ و شیرین زیادی را به خود دیده است. معمولا سالی که جام‌جهانی در آن برگزار شود این لحظه‌ها ناب‌تر می‌شوند و برای همیشه در کتاب تاریخ ثبت می‌شوند. از شکست عجیب و تاریخی برزیل مقابل آلمان گرفته تا گاز گرفتن دوباره سوارس و محرومیت سنگین فیفا برای این اروگوئه‌ای، اتفاقات جالب زیادی برای فوتبالی‌ها رخ داد اما با یادآوری قهرمانی‌ها و رخدادهای بزرگ فوتبالی امسال حداقل در این لحظات پایانی سال قصه 2014 را با خوشحالی‌هایش می‌نویسیم.
قهرمانی آلمان در جام‌جهانی
تیمی که بیشترین حضور در جمع 4 تیم برتر دوره‌های گذشته جام‌جهانی را داشت بالاخره در مسیر خوبش به قهرمانی رسید. یوآخیم لو با سبک جدید نویر در دروازه‌بانی و به لطف شوت طلایی گوتسه ژرمن‌ها را به چهارمین قهرمانی در جام‌جهانی رساند. نبرد با آرژانتین در فینال همچنین جدالی برای کسب رتبه در رنکینگ بهترین تیم‌های جهان بود. حالا یورو 2016 هدف بعدی نسل طلایی آلمان است.
منچسترسیتی و کسب دومین قهرمانی جزیره در 3 سال
فوق‌العاده در خط حمله و بهتر از لیورپول در کارهای دفاعی. همشهری‌ها این بار به طرز عجیبی قهرمان جزیره شدند. آنها تیمی بودند که کمتر از 2 هفته در کل فصل صدرنشین بودند اما زمانی که باید به صدر آمدند. شاگردان پیگرینی در روز آخر لیگ برتر از لغزش لیورپول یا بهتر بگوییم لغزش مضحک جرارد (در بازی مقابل چلسی) استفاده کردند و برای دومین بار در 3 فصل گذشته قهرمان جزیره شدند.
تاجگذاری اتلتیکو مادرید با سیمئونه
راه‌راه‌پوشان مادریدی کار بزرگی کردند. آنقدر بزرگ که هر زمان هواداران اتلتیکو یاد 2014 بیفتند با تمام جان دیگو سیمئونه را دوست بدارند. آنها هفته‌های طولانی بالاتر از 2 کهکشان بارسلونا و رئال‌مادرید بر لیگا آقایی می‌کردند و در هفته پایانی هم با تساوی دراماتیک در نوکمپ جام قهرمانی را بالای سر بردند. آنها بدون آردا توران و دیگو کاستای مصدوم قدم به میدان گذاشتند و در حالی که بارسلونا با پیروزی قهرمان می‌شد این اتلتیکو بود که یک امتیاز لازم را گرفت و برای یک فصل هم که شده به سلطه بارسا و رئال بر فوتبال اسپانیا پایان داد.
هت‌تریک یوونتوس در قهرمانی
یووه یووه یووه! این سومین بار متوالی بود که بیانکونری فاتح سری A شد. کونته با یووه در قهرمانی هت‌تریک کرد و به تیم ملی ایتالیا رفت تا جام گرفتن را آنجا هم امتحان کند. این برای دومین بار در تاریخ باشگاه بود که یوونتوس 3 بار پشت سر هم یا بیشتر قهرمان لیگ داخلی می‌شد. بانوی پیر تاکنون 32 بار قهرمان ایتالیا شده که البته رسوایی کالچوپولی دو تایش را از آنها گرفت.
بخت خوش رئال‌مادرید در 2014
درست در روزهای پایانی یکی از به‌یادماندنی‌ترین سال‌های فوتبال اروپا هنوز برای شگفتی‌های بیشتر زمان بود. وقتی که رئال‌مادرید به لادسیما رسید. همشهری رئال یعنی اتلتیکو تا کسب جام تنها 2 دقیقه فاصله داشت اما گل راموس و 3 گل دیگر در وقت‌های اضافی از گران‌ترین و بهترین بازیکنان جهان کافی بود تا آنچلوتی دهمین قهرمانی اروپایی را بالاخره برای رئال به دست بیاورد.
رکوردشکن آلمانی
میروسلاو کلوزه 36 ساله بالاخره به آرزویش رسید. یکی از انگیزه‌های اصلی او و آلمان گذر از رکورد گلزنی رونالدو در جام‌جهانی بود و چه کسی نزدیک‌تر از کلوزه به این رکورد؟ او 2 بار دیگر در جام‌جهانی برزیل گلزنی کرد تا با 16 گل زده بهترین گلزن تاریخ جام‌جهانی شود. او این رکورد را از سال 2002 و با حضور در 23 بازی به ثبت رساند.
امان از این سوارس!
از گاز گرفتن و محرومیت سوارس که بگذریم او در سال 2014 یک بار دیگر اولین شد. قرارداد 81 میلیون یورویی او با بارسلونا لقب «گران‌ترین» را در سال گرفت. آبی‌واناری‌ها با وجود محرومیت طولانی‌مدت سوارس از حضور در همه میادین بیشترین پول در سال را به لیورپول دادند تا خط آتش خود را در کنار مسی و نیمار
زهردارتر کنند.


Page Generated in 0/0068 sec