printlogo


کد خبر: 131097تاریخ: 1393/10/10 00:00
توصیه مهم آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی به مدیران وزارت خارجه در صورت اصرار طرف مقابل بر مطالبات باطل
کفایت مذاکرات اعلام شود
غرب یک باغ وحش منظم است

گروه سیاسی: آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی، استاد برجسته حوزه علمیه و یکی از مراجع برجسته کشور پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا، همواره خود را مقید به بیان توصیه‌هایی در این‌باره دانسته‌اند. اظهارنظر معروف آیت‌الله درباره عدم اعتماد به آمریکایی‌ها که با مثال شمردن انگشتان دست پس از دست دادن با آمریکایی‌ها مطرح شد به خوبی دیدگاه این عالم بزرگ به نوع و محتوای مذاکره را نشان داد. آیت‌الله جوادی آملی در تازه‌ترین اظهارنظر خود نیز توصیه‌های بسیار مهمی به دیپلمات‌های کشورمان داشته‌اند؛ توصیه‌هایی که نشان می‌دهد آیت‌الله به خوبی تمدن غربی را شناخته و بر ماهیت رفتارهای حاکم بر سران غربی احاطه دارد. آیت‌الله جوادی‌آملی این‌بار در جمع تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد وزارت امور خارجه  که در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا حاضر شده بودند درباره بایسته‌های تعامل در اسلام و مذاکره با طرف مقابل سخنرانی کرد. آیت‌الله در این سخنرانی غرب را «باغ‌وحش منظم» دانستند و درباره مذاکره با طرف باطل نیز تاکید کردند در صورت عدم تاثیرگذاری مواضع ما بر طرف مقابل و اصرار آنان بر مواضع باطل خود؛ باید کفایت مذاکرات اعلام شود.
آیت‌الله جوادی آملی در سخنانی، دستورات اسلام درباره تعامل با دیگر کشورها و جوامع را دارای تقسیم‌بندی سه‌گانه دانست و گفت: اسلام درباره تعامل مسلمانان با دیگران در 3 حوزه دستورات و سفارشاتی دارد، نخست حوزه اسلام و مسلمین هستند که با آنها دارای اشتراکات متعدد دینی و فرهنگی هستیم، حوزه دوم حوزه موحدان عالم است که با آنها در اصل توحید و برخی دیگر از موارد دارای اشتراک هستیم و سوم حوزه انسانیت است که شامل همه افراد غیرمسلمان و غیرموحد است که با آنها در اصل انسانیت مشترکیم. وی خاطرنشان کرد: در دستورات دین، 2 عنصر مشترک درباره تعامل با این 3 حوزه وجود دارد و آن 2 عنصر عبارتند از عنصر عقل و عدل؛ یعنی در بخش‌ انگیزه و رفتار عادلانه و در بخش اندیشه عاقلانه رفتار کنیم.
مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: در تعامل با دیگر کشورها باید حق همه را محترم بشماریم و در عین حال هرگز ارزش و جلال خود را کم نکنیم. ما اگر عادلانه و عاقلانه زندگی کنیم و حرفی را که نمی‌توانیم استدلال کنیم؛ نه بپذیریم و نه بیان کنیم از روابط بین‌المللی خوبی برخوردار خواهیم بود.
وی در ادامه به شعار اساسی «نه شرقی، نه غربی» در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: شعار نه شرقی و نه غربی که شعار عمومی در نظام جمهوری اسلامی است، شعاری مربوط به استقلال کشور است اما شعار علمی خواص در بخش‌های علمی و تحقیقی باید شعار «چه شرقی و چه غربی» باشد یعنی دین می‌گوید حرف علمی و منطقی را باید از هر کجا شنیدید بپذیرید. در بحث استقلال نه شرقی و نه غربی کاملا درست است اما وقتی انسان اهل فهم و استدلال شد می‌گوید چه شرقی و چه غربی و به این منظور باید راه صدور و ورود مسائل علمی کاملا باز باشد. آیت‌الله جوادی‌آملی با انتقاد از برخوردهای دوگانه غرب در موضوعاتی مانند حقوق بشر و مبارزه با تروریسم بیان کرد: غرب یک باغ‌وحش منظم است اگرنه غربی‌ها با این همه پیشرفت علمی اگر مریخ را هم فتح کنند در آنجا جنگ جهانی به راه خواهند انداخت، مسؤولان وزارت امورخارجه باید بدانند ما در حوزه بین‌الملل به لطف الهی از همه کشورهای غربی که دستشان به جنایاتی چون جنگ‌های اول و دوم جهانی و حمله به عراق و افغانستان و امثال آن آلوده است بالاتر و سرافرازتریم. در ادامه، آیت‌الله جوادی آملی درباره مذاکرات هسته‌ای اظهارنظر کردند. آیت‌الله جوادی آملی در پاسخ به سوالی درباره مشروعیت مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی اظهار کرد: اصل مذاکره با هر کسی که حرف تازه‌ای دارد مفید است اما اگر حرف حق ما در آنها اثری نداشته باشد و آنها نیز بر حرف باطل خود اصرار کردند، باید کفایت مذاکرات را اعلام کرد. این اظهارنظر آیت‌الله جوادی‌آملی در واقع یک نگرش عقلانی به مذاکرات است که بر استقلال و حفظ عزت مبتنی شده است. نگرشی که به نظر می‌رسد با توجه به رفتار توهین‌آمیز طرف آمریکایی در مذاکرات؛ این روزها برای مردم ناآشنا و غیرمنتظره نیست البته آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه اظهارات خود توضیح داد که در اندیشه او، مذاکره امر مذمومی نیست اما باید برای آن هدف داشت.
آیت‌الله جوادی‌آملی خاطرنشان کرد: اکنون که کشورها در دهکده جهانی زندگی می‌کنند نمی‌توانیم دور خود دیوار بکشیم و به ارتباط با کشورهای دیگر نیندیشیم لذا تا آنجا که ممکن است باید به بهانه مذاکرات حرف خود و اسلام را به آنها منتقل کرد که ان‌شاءالله در این امر موفق‌تر از پیش باشید.
 


Page Generated in 0/0060 sec