printlogo


کد خبر: 131232تاریخ: 1393/10/13 00:00
درخواست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از دولت
فراتر از وظیفه به «مترو» کمک کنید

محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با نگارش یادداشتی که در اختیار «وطن امروز» قرار گرفته، به بررسی ابعاد گوناگون وضعیت آلودگی هوای پایتخت و وظایف این روزهای دولت در قبال بودجه مترو و نقش توسعه هرچه بیشتر این  وسیله حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا پرداخته است.

آلودگی هوای پایتخت و مشکل ترافیک این کلانشهر از جمله معضلاتی به شمار می‌رود که شرایط زندگی در تهران را سخت‌تر می‌کند. مشکل آلودگی هوا که به مراتب از گره‌های ترافیکی، خطرآفرین‌تر محسوب می‌شود این روزها در پایتخت به حدی شدت یافته که همه روزه باید شاهد ناسالم بودن شرایط تنفس باشیم. ادامه‌دارشدن این شرایط هزینه‌های بسیاری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم  به کشور تحمیل می‌کند. بر این اساس به منظور جلوگیری از بروز خسارت‌های مادی و با توجه به اولویت بسیار مهم‌تری به نام حفظ سلامت مردم، توسعه حمل و نقل عمومی بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. در این شرایط توسعه
حمل و نقل عمومی مورد توجه شهرداری تهران قرار گرفته و این نهاد با برنامه‌ریزی برای توسعه و تکمیل خطوط متروی پایتخت به عنوان یکی از پاک‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی، عزم خود را برای ساماندهی این اوضاع جزم کرده است. با توجه به پیش‌قدم شدن شهرداری پایتخت و وضعیت آلودگی هوای این شهر به نظر می‌رسد باید دولت نیز برای حمایت از این برنامه تمام قد وارد عمل شود، چرا که شهرداری به تنهایی قادر نیست از پس هزینه‌های سنگین توسعه مترو برآید. ضرورت دارد در این مقطع، دولت نگاه خود به مقوله مترو به عنوان یک هزینه شهری را تغییر داده و با دید سرمایه‌گذاری، توسعه خطوط متروی پایتخت را دنبال کند، چرا که بازخورد این نوع حمایت‌های مالی مستقیم به دولت مرتبط خواهد شد. اگر دولت مطالبات شهرداری در بحث توسعه مترو و حمل و نقل عمومی را پرداخت کند نه تنها برای رفع این مشکل اقدامی انجام داده بلکه از هزینه‌های تحمیلی درمانی و استهلاک که در اثر نبود سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و آلوده شدن هوا برای دولت ایجاد می‌شود نیز جلوگیری کرده است. به نظر می‌رسد موضوع مهمی که با سلامت شهروندان نیز ارتباط دارد باید بیش از این مورد توجه دولت قرار گیرد.  اگر این موضوع مورد غفلت قرار گیرد به طور مستقیم با جان مردم که از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است بازی شده و باید منتظر بروز انواع و اقسام بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی متعاقب آن باشیم. بر این اساس دولت باید اهمیت گسترش خطوط مترو و حمل و نقل عمومی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و نه تنها سهم قانونی خود بلکه مبالغی فراتر از تکلیف خویش را نیز برای گسترش مترو پرداخت کند.  براساس قانون در توسعه حمل و نقل عمومی سهمی برای دولت در نظر گرفته شده که باید برای همکاری و همیاری با شهرداری‌ها پرداخت کند. بنابراین هم براساس موارد قانونی و هم با توجه به اولویت موضوع سلامت ضرورت دارد دولت برای برداشتن بار سنگین متروی پایتخت به کمک شهرداری آمده و برای ریل‌گذاری قطار توسعه مترو برنامه‌ریزی کند.
 


Page Generated in 0/0056 sec