printlogo


کد خبر: 131346تاریخ: 1393/10/15 00:00
خیانت به میراث طبیعی با واگذاری آشوراده

گروه اجتماعی: عضو انجمن ارزیابی زیست محیطی دانشگاه تهران واگذاری هر وجب از منطقه آشوراده به سازمان گردشگری را برای احداث تاسیسات و تسهیل
رفت و آمد به این جزیره خیانت به میراث طبیعی و فاجعه‌ای غیرقابل جبران دانست. نرگس روحانی، عضو انجمن ارزیابی زیست محیطی دانشگاه تهران اظهار داشت: آشوراده را بیشتر از همه قدمت تاریخی‌ای که دارد مهم ساخته، چرا که جزیره‌ای با این قدمت در کل دریای مازندران بی‌نظیر است. به گفته وی، این جزیره از دیرباز مورد طمع بسیاری بوده، روزگاری توسط صفوی‌ها به شکارگاه تبدیل شده بود و زمانی به اشغال روس‌ها در آمده تا آنجا که 30 سال آشوراده به بهانه سرکوب ترکمن‌ها در اختیار روس‌ها بود، لیانازوف صاحب امتیاز شیلات شمال در آن سال‌ها همه‌کاره آشوراده بود اما بالاخره با سقوط تزاریسم، شوروی از حاکمیت آشوراده چشم پوشید و در سال 1310 هـ.ق اتحاد جماهیر شوروی سابق جزیره آشوراده را به ایران بازپس داد.
بالابودن کمیت ارزشی آشوراده
عضو انجمن ارزیابی زیست محیطی دانشگاه تهران با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد بین‌المللی جزیره آشوراده به مهر بیان داشت: این جزیره بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود که از سال 1354 به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در فهرست یونسکو ثبت شد و این در حالی است که روی کره زمین تنها چند منطقه خاص زیست‌کره داریم که
به خاطر بالا بودن کمیت ارزشی چنین عنوانی گرفته‌اند. روحانی تصریح کرد: ویژگی دیگر این جزیره وجود ماهی اوزون برون یکی از نادرترین ماهی‌های خاویاری است که در دریای مازندران در دل آشوراده جای دارد و یکی از 5 گونه ماهیان خاویار ممتاز جهان و نیز از کوچک‌ترین ماهیان خاویاری خزر محسوب می‌شود. اینگونه که حاوی خاویار یعنی گران‌ترین غذای دنیا (کیلویی5/2 میلیون تومان) است بین 14 تا 17 سالگی بالغ می‌شود یعنی به عبارتی برای به‌دست آوردن بهترین خاویار دنیا از این ماهی باید حداقل 16 سال صبر کرد که خود بر ارزشمند بودن زیستگاه آن تأکید می‌کند. وی افزود: ماهی کپور و ماهی کلمه‌کلی نیز تنها زیستگاه‌شان همین نیزارها و بوته‌زارهای منطقه آشوراده است و ماهی اوزون برون نیز با تغذیه از این ماهی‌های بی‌نظیر به زندگی خود ادامه می‌دهد. این فعال محیط‌زیست یادآور شد: بخشی از آشوراده در دنباله خلیج گرگان که به تالاب بین‌المللی گمیشان منتهی می‌شود جزو اولین سایت‌های کنوانسیون رامسر است که معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر است این معاهده در سال 1971 میلادی برابر با 1349 خورشیدی به تصویب رسید.
زیستگاه یکی از نادرترین گونه‌های جانواری
روحانی تأکید کرد: همچنین فوک خزری این ناحیه جزو نادرترین گونه‌های جانوری شناخته شده روی کره زمین است و در حقیقت تنها پستاندار خونگرم و شناگر دریای مازندران است که می‌تواند وضعیت این دریاچه بسته جهان یعنی دریای مازندران را از نظر آلودگی و حفاظتی مشخص کند. به گفته وی، چند سالی است که در منتهی‌الیه شمال جزیره آشوراده مکانی جهت تیمار فوک‌های آسیب دیده ایجاد شده که انجمن نجات فوک‌ها با کمک دکتر لنی‌هات که عضو IUCN است همراه با آموزش و تشویق صیادان به رهاسازی فوک‌های گرفتار در تورها به بقای تنها پستاندار خونگرم دریای مازندران کمک می‌کنند. فوک‌ها از نظر دیرین‌شناسی به نسل سوم زمین‌شناسی مربوط هستند. وضعیت این جانور به حدی در مازندران وخیم است که در فهرست قرمز گونه‌های آسیب‌پذیر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد.
ارزش بالای اکولوژیکی آشوراده
به اعتقاد عضو انجمن ارزیابی زیست محیطی دانشگاه تهران، تمام ویژگی‌های نام برده شده حکایت از ارزش اقتصادی اکولوژیکی بسیار بالای آشوراده روی کره زمین است. روحانی اظهار داشت: براساس مطالعات اکولوژیکی که در سال 85 در این منطقه انجام شد این منطقه زیست‌بومی حساس و شکننده اعلام شده و این بدین معناست که آشوراده تنها برای مطالعات و پژوهش‌های علمی و پرنده‌نگری ظرفیت استفاده دارد. وی احداث هتل 20 طبقه، رستوران، زمین گلف و تنیس را عامل بر هم زدن آرامش و امنیت آشوراده دانست و بیان داشت: با این روند تمام ارزش‌های اکولوژیکی این جزیره به مشتی آهن و جمعیت و سروصدا تبدیل می‌شود و همان بلایی که جزایر ابوموسی و هندورابی به آن دچار شدند بر سر آشوراده هم خواهد آمد.
خیانت به میراث طبیعی کشور
عضو انجمن ارزیابی زیست محیطی دانشگاه تهران با طرح این پرسش از مدیران محیط‌زیست که در حال حاضر چند نفر از افراد محلی جزایر ابوموسی و هندورابی در تاسیسات مستقر این جزایر به کار گمارده شده‌اند، گفت: از مدیران گردشگری و میراث فرهنگی باید پرسید آیا حاضرند موزه ایران‌باستان را با آن همه ارزش‌های تاریخی بی‌نظیر به مسافرخانه و متل تبدیل کنند!؟ به باور روحانی، واگذاری هر وجب از منطقه حساس آشوراده به سازمان گردشگری برای احداث هرگونه تاسیسات و رفت و آمد خیانت به میراث طبیعی کشور و فاجعه‌ای غیرقابل جبران است.
درخواست اساتید دانشگاه از رئیس‌جمهور
به گفته وی، به موجب ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست سازمان محیط‌زیست تنها قائم‌مقام قانونی دولت در مناطق چهارگانه است و حق واگذاری این مناطق را ندارد. این فعال محیط‌زیست از رئیس‌جمهور درخواست کرد مانع از تکرار اشتباهات گذشته در حوزه محیط‌زیست شود و افزود: استادان محیط‌زیست و اکولوژی یکصدا از شما می‌خواهند که آشوراده به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش باقی بماند.


Page Generated in 0/0078 sec