printlogo


کد خبر: 131358تاریخ: 1393/10/15 00:00
جشنواره فیلم فجر

سهم سینمای دفاع‌مقدس در فجر 33
 6 فیلم «تا آمدن احمد»، «تگرک و آفتاب»، «حکایت عاشقی»، «مزار شریف»، «بدون مرز» و «ماهی سیاه کوچولو» سهم سینمای دفاع‌مقدس در جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر است. به گزارش ایسنا‌، در این دوره جشنواره‌ فیلم فجر، 6 فیلم از سینمای دفاع‌مقدس به نمایش در می‌آید که 4 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 2 فیلم در بخش «نگاه نو» قرار دارد. «تا آمدن احمد» دومین ساخته سینمایی صادق صادق‌دقیقی که فیلم قبلی این کارگردان با عنوان «بزرگ مرد کوچک» در حوزه دفاع‌مقدس ساخته شده بود‌، درباره یکی از رزمندگان هلال‌احمر در جبهه خوزستان است که قرار بوده روز عروسی خواهرش به جزیره خارک بازگردد. در این فیلم مهدی فقیه، افسر اسدی‌، پرهام دلدار و بهرام ابراهیمی به ایفای نقش می‌پردازند. «تگرک و آفتاب» هم به کارگردانی رضا کریمی روایت و نگاه تازه‌ای به دفاع‌مقدس دارد. «حکایت عاشقی» نیز به کارگردانی احمد رمضان‌زاده با بازی بهرام رادان، شیلان رحمانی و قطب‌الدین صادقی داستان عشق یک خبرنگار ایرانی به یکی از بازماندگان بمباران شیمیایی حلبچه را روایت می‌کند. همچنین فیلم «مزار شریف» که پس از سال‌ها عبدالحسین برزیده را به جشنواره فیلم فجر آورده است‌، موضوعش در زمان جنگ تحمیلی اتفاق نمی‌افتد اما روایتی از حمله طالبان به کنسولگری ایران در 17 مرداد 1377 در شهر مزار شریف و شهادت 8 نفر از دیپلمات‌های ایرانی است که تنها بازمانده این حادثه الله‌مدد شاهسوند راهی سفری 15 کیلومتری با پای پیاده به سمت ایران می‌شود. حسین یاری، مهتاب کرامتی و مسعود رایگان بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلم «بدون مرز» نیز که در بخش فیلم‌های نگاه نو جشنواره قرار دارد، اثری ضدجنگ محسوب می‌شود. این فیلم به کارگردانی امیرحسین عسگری داستان پسری را روایت می‌کند که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل نشسته‌ای در نقطه‌ صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده اما حضور غریبه‌ای این آرامش را به هم می‌زند. همچنین داستان فیلم «ماهی سیاه کوچولو» اولین فیلم بلند سینمایی مجید اسماعیلی و تنها فیلمی که مریلا زارعی پس از «شیار 143» در آن به ایفای نقش پرداخته است، در دهه 60 اتفاق می‌افتد و در خلاصه آن آمده است: «اگر ناگهان پرنده‌ها به پرواز درآمدند، یعنی دشمن پشت بوته‌هاست اما اگر پرنده‌ای پرید شاید پی دانه‌ای می‌رود. جنگجویان خطاکار تنها به پیروزی فکر می‌کنند، پس بدیهی است به سمت هر جنبشی پشت بوته‌ها یورش می‌برند اما جنگجویان خردمند که حواس، درک و عکس‌العمل‌شان را یکپارچه کرده‌اند تفاوت پروازهای دسته جمعی و تنها را می‌دانند. آنها آگاهی بر نشانه‌ها را طی آموختن «آیین دلاوری» زیست کرده و می‌دانند موقعیت پس از پیروزی مهم است نه پیروز شدن.

تاریخ پیش‌فروش بلیت سی و سومین جشنواره فیلم فجر
پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اواخر دی آغاز می‌شود. به گزارش سینماپرس، مدیر اطلاع‌رسانی و ارتباطات سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر طی گفت‌وگویی اظهار داشت: یکی از برنامه‌ریزی‌ها، درباره زمان پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره است که احتمالاً هفته پایانی دی آغاز می‌شود. سیداحد میکائیل‌زاده افزود: با توجه به اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره فیلم فجر، دیگر موارد براساس برنامه پیش‌بینی شده در دست اقدام است. وی اضافه کرد: علاوه بر بخش مستند، هیأت انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران آثار راه‌یافته به بخش «سودای سیمرغ»، «فیلم اولی‌ها» و «هنر تجربه» را پیش از این اعلام کرده بود. جشنواره سی‌وسوم از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری علیرضا رضاداد در تهران برگزار می‌شود.

شانس حضور «تابو» در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر
فیلم «تابو» به کارگردانی خسرو معصومی این شانس را دارد که در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور یابد.  به گزارش مهر، فیلم «تابو» به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی که فرم حضور در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را پر کرده بود ولی در فهرست سودای سیمرغ این دوره از جشنواره قرار نگرفت این شانس را دارد که در بخش خارج از مسابقه حضور داشته باشد. در خلاصه داستان فیلم «تابو» آمده است: سالار یکی از ملاکین بانفوذ منطقه‌ هزارجریب، در آرزوی فرزندی تصمیم می‌گیرد برای چهارمین بار ازدواج کند. آق‌عمو که معتاد به مواد مخدر است و در گاوداری صالح مشغول به کار است، می‌پذیرد در ازای پرداخت بدهی که به صالح دارد، دخترش را به عقد برادر صالح (سالار) در بیاورد. بهار که از قبل دل در گرو کسری داشته، در مقابل این پیشنهاد بشدت مخالفت می‌کند. الناز شاکردوست، هادی دیباجی و جمال اجلالی  در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.
 


Page Generated in 0/0056 sec