گروه اجتماعی: عملکرد وزیر آموزش و پرورش از ابتدای تصدیگری این وزارتخانه مهم و زیربنایی در کشور همواره با حواشی بسیاری همراه بوده و تاکنون صدای اعتراض بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش یا حتی نمایندگان مجلس را نیز بلند کرده است. این در حالی است که سنگین شدن سایه سیاست بر برخی از تصمیمات در این وزارتخانه و بروز حواشی متعدد از کمتوجهی به مطالبات فرهنگیان گرفته تا واگذاری مدارس به بخش خصوصی در کارنامه وزیر
آموزش و پرورش به چشم میخورد. در چنین شرایطی و با توجه به سنگین شدن پرونده سکاندار این وزارتخانه، نمایندگان مردم در مجلس چندی پیش خبر جمعآوری بیش از 60 امضا برای استیضاح علیاصغر فانی را اعلام کردند. اما تداوم مشکلات این وزارتخانه و ایجاد نشدن تغییر در شیوه مدیریت وزیر تا جایی پیشرفت که روز گذشته امیرحسین قاضیزادههاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از قوت گرفتن احتمال استیضاح فانی و نارضایتی نمایندگان از عملکرد این وزارتخانه خبر داد.
پیگیری استیضاح وزیر با قدرت
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر قوت گرفتن احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد. سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس در چه مرحلهای است، بیان داشت: این موضوع در مجلس خیلی قوی است. وی با بیان اینکه از ابتدا روی کارکرد این تیم
آموزش و پرورش مشکل داشتیم، اظهارداشت: همان حرفهایی که میزدیم اتفاق افتاد و این تیم بیشتر بهجای اینکه عملکردی فعالیت کند، تیمی سیاسی است.
نارضایتی معلمان از وزیر
نارضایتی معلمان از وزارت آموزش و پرورش از دیگر نکاتی است که درباره اوضاع این روزهای
آموزش و پرورش مطرح میشود. قاضیزاده با اعلام این خبر به فارس خاطرنشان کرد: روز به روز آثار نگاه سیاسی بیشتر دیده میشود و آموزش و پرورش از یک سازمان که در دو سال گذشته از سطح بالای رضایتمندی برخوردار بود و فرهنگیان رضایت نسبی داشتند، تبدیل به یک سازمان معترض شده است.
مدیریت منابع مشکل اصلی وزارتخانه
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش جزو رتبههای بالای دریافت بودجه عمومی کشور است و سالانه منابع هنگفتی از بودجه عمومی را به خود اختصاص میدهد، تصریح کرد: این وزارتخانه در اداره کردن مالی و اداری خود گرفتاری دارد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهارداشت: به نظر میرسد مشکل در مدیریت منابع آموزش و پرورش است، البته روی کارکردهای دیگر نیز بحث داریم اما اصل موضوع، این است.
تحقق نیافتن حقوق فرهنگیان
علیاصغر فانی در تاریخ 27 مرداد 92 به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش تعیین شد و پس از آن از سوی رئیسجمهور به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شد و سرانجام در تاریخ 5 آبان توانست با کسب 185 رای موافق از مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم انتخاب شود اما نگاهی به عملکرد گذشته این وزارتخانه به باور برخی از کارشناسان با سوءمدیریت همراه بوده و نتوانسته برای احقاق حقوق معلمان اقدامی رضایتبخش انجام دهد. از جمله مواردی که در کارنامه عملکرد فانی مورد توجه قرار گرفته سوءمدیریت در حوزههای گوناگون آموزش و پرورش و در برخی استانها است که به باور فتحالله حسینی نماینده مردم قصرشیرین موضوع حق و حقوق ایثارگری آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و حق فرهنگیان در این وزارتخانه نادیده گرفته شده است.
رنگ و بوی سیاست در انتصابات
اما در میان انتقادات صورت گرفته از عملکرد این وزارتخانه موضوع انتصاب سیاسی برخی از مدیران به چشم میخورد. موضوعی که موجی از نگرانی را درباره سرنوشت این وزارتخانه مهم به همراه داشت. برخی از نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که انتصابات اینچنینی با هدف حمایت از جریانات سیاسی صورت گرفته و صلاحیت افراد برای پذیرفتن مسؤولیت چندان مورد توجه نبوده است. علاوه بر این بهکارگیری دوباره نیروهای بازنشسته در برخی مناصب نیز از دیگر محورهای مطرح شده در طرح استیضاح وزیر
آموزش و پرورش است.
واگذاری مدارس به بخش خصوصی
بیم از پولی شدن مدارس به دنبال اجرای طرح واگذاری مدارس به بخش خصوصی نیز از دیگر دغدغههای نمایندگان درباره آینده آموزش و پرورش کشور است. حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره گفته است: براساس قانون اساسی آموزش باید رایگان باشد اما با واگذاری مدارس به بخش خصوصی این نگرانی بهوجود میآید که این اقدام سنگ بنای پولی شدن آموزش شود. واگذاری مدارس به بخش خصوصی نیز که به عنوان یک اقدام شتابزده در آموزش و پرورش بارها مورد انتقاد قرار گرفته یکی دیگر از صفحات کارنامه آموزش و پرورش محسوب میشود.
اجرا نشدن قانون استخدام مربیان
آن طور که حجتالاسلام و المسلمین مهدی موسوینژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است کمتوجهی به قانون استخدام مربیان پیشدبستانی نیز از جمله محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به شمار میآید. این در حالی است که براساس مجلس فرصتی را برای استخدام مربیان پیشدبستانی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده بود اما با وجود پیگیریهای فراوان و حتی تجمع و اعتراض این مربیان در مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه در جذب این افراد ناکام ماند و این افراد همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرند.