printlogo


کد خبر: 131560تاریخ: 1393/10/20 00:00
قاچاق روزانه ۷ میلیون لیتر گازوئیل ادامه دارد

دلیل اصلی ناکارآمدی ابزارهای قیمتی و غیرقیمتی بر مصرف گازوئیل در سال‌های اخیر، ضعف کارشناسی در تعیین میزان سهمیه‌های گازوئیل خودروهای سنگین است چنانکه می‌توان با اصلاح این سهمیه‌ها بر مبنای اطلاعات پیمایش براساس سند بارنامه، از قاچاق 6/7 میلیون لیتر در روز گازوئیل جلوگیری کرد. با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌ای از 150 به 250 تومان و افزایش قیمت گازوئیل آزاد از350 به 500 تومان، مصرف این فرآورده نفتی در سال 93 کاهش نیافت. آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران حاکی از آن است که میزان مصرف گازوئیل کشور در 9ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی 2 درصدی روبه‌‌‌‌‌رو شده و به 3/102 میلیون لیتر در روز رسیده است. آمارهای موجود نشان می‌دهد میزان سهمیه‌های گازوئیل اختصاص یافته به خودروهای دیزلی، بیش از 2 برابر حد مورد نیاز آنها و حدود 110 میلیون لیتر در روز است. بدیهی است تا زمانی که «الگوی مصرف» این بخش به‌صورت دقیق تعیین نشود، سوءاستفاده از سهمیه‌های مازاد گازوئیل و عرضه خارج از شبکه آن (قاچاق) ادامه می‌یابد و ابزارهای قیمتی و غیرقیمتی بر مصرف گازوئیل در این بخش و همچنین قاچاق آن، تاثیری نخواهد داشت. گفتنی است متوسط مصرف خودروهای باری گازوئیلی در هر 100کیلومتر، 50 لیتر است و با توجه به میزان بارنامه‌های الکترونیکی صادره در کشور به‌صورت سالانه و با فرض اینکه در حالت بدبینانه، حداکثر 50 درصد از پیمایش هر بارنامه خودرو خالی حرکت کند حداکثر 1/10 میلیارد لیتر گازوئیل برای پوشش تقاضای این بخش در سال کافی است، در حالی که براساس آمارهای موجود، 17 میلیارد لیتر گازوئیل در این بخش مصرف شده است.


Page Generated in 0/0053 sec