گروه اجتماعی: دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از دوره یکساله معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه شخصی و دولتی سبک و موتوسیکلت خبر داد و گفت: این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سنگین 6 ماهه خواهد بود که توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد. مهدی یدیهمدانی، دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور افزود: دوره زمانی معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین اعم از درونشهری و برونشهری با عمر 10 سال یا کمتر، 6 ماهه و برای عمر بیشتر از 10 سال، سهماهه خواهد بود در حقیقت برای خودروهایی که سن بیشتری دارند دورههای معاینه فنی کوتاهتر شده است.
معاینه فنی 6 ماهه برای خودروهای امدادی
وی در گفتوگو با ایسنا بیان داشت: دوره زمانی معاینه فنی انواع وسایل نقلیه فوریتهای پزشکی و امدادی مانند آمبولانس، آتشنشانی و امداد خودروها اعم از سبک، سنگین و موتوسیکلت 6ماهه خواهد بود. همدانی خاطرنشان کرد: درباره خودروهایی که از سوخت سیانجی استفاده میکنند نیز در ماده 6 آییننامه پیشبینی شده است تا چنانچه در بحث مخزن مشکلی داشته باشند معاینه فنی برای آنها صادر نشود. همچنین انواع وسایل نقلیه دارای سوخت سیانجی سبک با پلاک شخصی و دولتی هر 3 سال بازرسی چشمی و هر 6 ماه باید آزمایشهای هیدرواستاتیک را انجام دهند. این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سبک با پلاک عمومی هر دو سال بازرسی چشمی و هر 6 ماه آزمایشهای هیدرواستاتیک خواهد بود. وی تاکید کرد: وسایل نقلیه دارای سوخت سی ان جی سنگین با هر نوع پلاکی باید هر دو سال بازرسی چشمی و هر 6 ماه آزمایشهای هیدرواستاتیک را انجام دهند.
تدوین آییننامه جدید معاینه فنی
دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به وجود ابهامات و مشکلات در فرآیند معاینه فنی و نارساییهایی که در آییننامه قبلی مصوب سال 1382 وجود داشت، گفت: وزارت کشور با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و همفکری وزارت راهوشهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و شهرداریهای کشور، آییننامه جدیدی در تیرماه سال جاری برای تصویب به دولت ارسال کرد و پس از انجام بحثهای کارشناسی در جلسه 19 آذرماه این پیشنهاد به تصویب هیات وزیران رسید و در 14 دیماه توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد. وی یادآور شد: برخی تعابیر مربوط به معاینه فنی اصلاح شده و ساختار معاینه فنی در سطح ملی، استانی و شهری به صورت کامل تعریف شده است در صورتی که در آییننامه قبلی ابهامات زیادی در این تعاریف و ساختارها وجود داشت.
مکانیزه شدن کنترل معاینه فنی
همدانی با اشاره به راهاندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی تا خردادماه سال آینده به عنوان یکی دیگر از بندهای ماده 1 این مصوبه اظهارداشت: این سامانه به صورت آنلاین و برخط در اختیار تمام مراکز معاینه فنی خودروی کشور قرار میگیرد. در فرآیندهای سامانه هیچ اقدامی با دخالت نیروی انسانی انجام نمیشود و از لحظه ورود خودرو به مرکز تا زمان خروج تمام اطلاعات به صورت مکانیزه ثبت میشود. وی تاکید کرد: نتایج تمام آزمایشها و اعتبار زمانی معاینه فنی هر خودرو در این سامانه ثبت میشود و پلیس هم به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت. در این مصوبه آمده است هر آزمایش که در مراکز معاینه فنی انجام میشود باید یک مهندس مکانیک دارای مدرک کارشناسی آنها را تایید کند.
راهاندازی سامانه ملی تا خرداد94
دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور افزود: وزارت کشور، شهرداریها و وزارت راه در یک همکاری مشترک تا خردادماه سال 1394 سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی در کشور راهاندازی میکنند و پس از راهاندازی این سامانه تنها معاینه فنیای معتبر خواهد بود که از طریق سامانه صادر شده و هر معاینه فنی بعد از خرداد 94 خارج از این سامانه صادر شود وجاهت قانونی ندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروهایی که برگه معاینه فنی از مراکز دریافت نکردهاند برخورد قانونی میکند. به گفته وی، پیشبینی شده در آینده بتوانیم از دوربینهای موجود در سطح شهر برای ثبت تخلفات معاینه فنی هم استفاده کنیم و کنترل معاینه فنی خودروها مکانیزه انجام شود. در حقیقت این کنترل علاوه بر افسران پلیس توسط دوربینهای ثبت تخلف نیز صورت میگیرد.
مبادله اطلاعات بین پلیس و مراکز معاینه فنی
همدانی درباره نحوه عملیاتی شدن کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها خاطرنشان کرد: همه مراکز و پلیس راهنمایی و رانندگی به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی متصل میشوند و اطلاعات بین پلیس و مراکز معاینه فنی مبادله میشود؛ به طوری که پس از خروج خودرو از این مراکز اطلاعات معاینه فنی در سامانه ثبت میشود به این ترتیب خودرو در هر نقطهای از کشور معاینه فنی گرفته باشد، اطلاعات در سامانه ثبت شده و در تمام نقاط کشور این معاینه فنی معتبر خواهد بود.
معرفی جاعلان به مراجع قضایی
وی تاکید کرد: در آییننامه جدید پیشبینی شده مراکزی که گواهی معاینه فنی خلاف واقع یا جعلی صادر میکنند؛ شهرداریها و سازمان راهداری موظف هستند با قید فوریت این مراکز را به مراجع قضایی معرفی کنند و هر برگه معاینه فنی که به صورت غیرواقع صادر بشود بهعنوان جعل سند با آن برخورد میشود. دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ابراز امیدواری کرد: بخشی از مشکلات معاینه فنی با این آییننامه مرتفع شود و با همکاری همه دستگاهها موضوع معاینه فنی در قالب این آییننامه ساماندهی شود. همدانی تصریح کرد: تصویبنامه جدید جایگزین تصویبنامهای شد که در سال 1382 درباره موضوع معاینه فنی به تصویب رسیده بود و از لحظه ابلاغ برای همه دستگاهها لازمالاجراست.