printlogo


کد خبر: 131567تاریخ: 1393/10/20 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد
نگرانی از بودجه اورژانس کشور در سال 94
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی: برای ورود آمبولانس به کشور مشکل داریم

حامد مهرنیا: مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از جمله مراکزی است که باید در مواقع بحرانی با اتکا بر تجهیزات و نیروی انسانی ورزیده برای ارائه خدمات اورژانسی حاضر شود اما ضعف منابع مالی و کمبود نیروی انسانی باعث شده حال و روز این روزهای مراکز حوادث و فوریت‌های پزشکی تاحدی اورژانسی گزارش شود.  این درحالی است که مراکز اورژانس در حوزه وسیعی فعالیت داشته و  از پوشش خدمات جاده‌ای گرفته تا سوانح شهری و انتقال بیماران و مصدومان حوادث غیرمترقبه را نیز بر عهده دارند اما ناکافی بودن اعتبارات، کمبود 7 هزار و 500 امدادگر و هزار و 500 آمبولانس از جمله مواردی است که نگرانی درباره کیفیت امدادرسانی را دوچندان می‌کند، تاجایی که امین صابری‌نیا، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور نیز در گفت‌وگو با
«وطن امروز» ضمن ابراز نگرانی از بودجه 94 خواستار توجه ویژه دولت به اورژانس شد.
جای خالی 7 هزار و 500 امدادگر
کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات جدی اورژانس به شمار می‌رود که فشار کاری مضاعفی را به نیروهای اورژانس تحمیل می‌کند. در حالی که براساس ماموریت‌های تعریف شده، این مراکز باید برای خدمت‌رسانی در شرایط بحرانی در بالاترین سطح آمادگی قرار داشته باشند تا امید حادثه‌دیدگان را ناامید نکنند. در زمان بروز هر نوع سانحه توقع افراد از اورژانس این است که با نیروهای متخصص و امکانات کافی سر بالین مصدومان حاضر شوند و کمبود نیروی انسانی یا تجهیزات به تهدید جان سانحه‌دیدگان تبدیل نشود. صابری‌نیا درباره این مشکلات به «وطن امروز» اظهارداشت: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی مشکل‌ساز شده و نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی و پرستاران در بخش اورژانس بیمارستانی را با فشار مضاعف کاری مواجه کرده است. به گفته رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، هم‌اکنون و تنها برای حفظ و نگهداشت پایگاه‌های فعلی اورژانس به
7 هزار و 500 نفر نیرو احتیاج است که باید برای ارتقای کیفیت خدمات ارائه‌شده استخدام شوند.
نبود مجوز استخدام در اورژانس
هرچند اورژانس نیز برای جبران این کمبود دست به کار شده و با استفاده از نیروهای شرکتی و خرید خدمات  به عنوان مسکن موقتی سعی در رفع کاستی‌ها دارد اما به نظر می‌رسد ادامه این نوع خدمات‌رسانی در اورژانس چندان هم خالی از اشکال نباشد چراکه براساس وظایف تعریف‌شده برای اورژانس این افراد می‌توانند وارد منازل مردم شده و به حریم خصوصی افراد ورود پیدا کنند. این موضوع حساسیت کار اورژانس را دوچندان کرده و بر لزوم توجه دولت بر استخدام نیروهای رسمی اورژانس می‌افزاید. در حال حاضر درمان این مشکل اورژانس تنها به دست دولت و با تامین اعتبار و ارائه مجوز برای استخدام نیرو میسر است که به گفته صابری‌نیا متاسفانه تاکنون مجوزی برای این کار صادر نشده است.
معضل بزرگی به نام کمبود اعتبارات
این در حالی است که کمبود بودجه و نیروی انسانی مراکز اورژانس را از برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت بازداشته است. رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به برنامه پنجم توسعه افزود: براساس برنامه پنجم توسعه باید 803 پایگاه اورژانس در کشور احداث می‌شد اما متاسفانه کمبود اعتبارات معضل بزرگی شده و زمانی که 25درصد نسبت به نیاز واقعی کمبود اعتبار داریم برنامه‌ریزی برای توسعه معنا ندارد.
کمبود 1500 آمبولانس
همانطور که از نام اورژانس برمی‌آید آمبولانس یکی از مهم‌ترین تجهیزات ضروری برای انجام یک ماموریت موفق به شمار می‌آید اما فرسودگی، کمبود هزار و 500 دستگاه آمبولانس و مشکلاتی که سر راه واردات این نوع خودرو وجود دارد سه ضلع مثلثی است که می‌توان آن را به پای لنگ اورژانس در مسیر خدمت‌رسانی تشبیه کرد. حاضر شدن سر صحنه حادثه نیمی از کار اورژانس در نظر گرفته می‌شود و انتقال مصدومان با خودروهای مخصوص و مجهز نیز نیم دیگر مسؤولیت اورژانس به حساب می‌آید. بر این اساس آمبولانس نیز نقش بسیار مهمی در روند امدادرسانی دارد که نه‌تنها باید به تعداد کافی موجود باشد بلکه باید از نظر نوع ماموریت‌های تعریف شده در مناطق گوناگون و شرایط جغرافیایی کشور نیز مناسب انتخاب شود. همچنین صابری‌نیا درباره تجهیزات و امکانات اورژانس خاطرنشان کرد: در حال حاضر 1500 دستگاه آمبولانس فرسوده در اختیار اورژانس قرار دارد که حدود نیمی از آنها نیاز به تعمیر و تعویض دارند.
شرمنده ملت ایران هستیم
وی با بیان این نکته که تشریفات اداری و مشکلات موجود باعث شده در خرید و واردات آمبولانس به کشور ناکام بمانیم، افزود: حدود 6 ماه است که برای واردات آمبولانس با مشکل مواجه هستیم و نمی‌توانیم آمبولانس‌هایی را در خور شأن ملت ایران تهیه کنیم و از این جهت که قادر به بهسازی ناوگان نیستیم، شرمنده مردم هستیم.
نگرانی از بودجه 94
خدمت‌رسانی امدادگران در اورژانس که البته با سختی‌های فراوانی نیز همراه است این روزها در شرایطی صورت می‌گیرد که در برخی از مناطق کانکس یا ساختمان‌های موقت و استیجاری جای خود را به پایگاه‌های اورژانس داده و پرسنل باید حتی 5 تا 6 سال از یک کانکس به عنوان پایگاه امدادی استفاده کنند. ناگفته پیداست که کلید قفل اورژانس تامین منابع مالی و اعتبارات کافی برای حل مشکلاتی است که از یک سو با سلامت جامعه ارتباط دارد و از طرف دیگر گریبانگیر نیروهای اورژانس شده است اما با توجه به اظهارات رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور چندان هم نمی‌توان برای رفع این مشکلات در سال آینده امیدوار بود. صابری‌نیا در این باره بیان داشت: اعتبارات لازم برای طرح توسعه را ابلاغ کرده و امیدواریم منابع لازم برای اجرایی شدن آن محقق شود اما در عین حال نگران بودجه 94هستیم که اگر صددرصد اعتبارات پیش‌بینی‌شده تامین نشود تغییری در وضعیت اورژانس ایجاد نخواهد شد.
 


Page Generated in 0/0057 sec