پس از 8 روز رقابت آثار فیلمسازان در سینما فلسطین، آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، شب گذشته با معرفی برگزیدگان و تقدیر از حاجصادق آهنگران در سینما فلسطین تهران برگزار شد. به گزارش فارس، پس از 8 روز رقابت آثار فیلمسازان در سینما فلسطین، آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، جمعه شب 19 دیماه در سالن شماره یک سینما فلسطین تهران برگزار شد. در این مراسم بخشهای فیلم داستانی، مستند، انیمیشن، بینالملل و برنامههای تلویزیونی برگزیدگان خود را از بین نامزدهای اعلامشده خواهند شناخت. براساس همین گزارش، در این مراسم از سوی اصحاب جبهه فرهنگ و هنر انقلاب از حاجصادق آهنگران، مداح اهلبیت و حماسهخوان ایام دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد. همچنین از ترانه جدید حامد زمانی با عنوان «و این اول عشق است» با موضوع رویشهای هنر انقلاب پس از فتنه 88 رونمایی شد. این مراسم که از ساعت 18:30 در سینما فلسطین (واقع در تقاطع خیابان ولیعصر و طالقانی) برگزار شد، برای عموم مردم آزاد بود و همچنین مانند افتتاحیه این مراسم به طور زنده از طریق شبکه نمایش پخش شد. بنابر این گزارش، برنامه اکرانهای مردمی جشنواره عمار، در سراسر کشور پس از اختتامیه سینما فلسطین ادامه داشته و کماکان داوطلبان برگزاری اکرانهای مردمی میتوانند از طریق سامانه 30001801 یا سایت ammarfilm.ir برای این منظور ثبتنام کنند. مراسم شب گذشته در واقع اختتامیه جشنواره عمار نبود و تنها مراسم تقدیری است از فیلمسازانی که آثار خود را برای حضور در جشنواره فیلم عمار ارسال کردهاند. مراسم اختتامیه برای این جشنواره همیشه آغازی برای ازسرگیری فعالیت مسؤولان، اکرانکنندگان و فیلمسازان عماری در تولید، توزیع و پخش فیلمهای انقلابی و اسلامی بوده است. در این دوره از جشنواره عمار هم مانند دورههای پیش شاهد رویشهای فراوانی بودیم که این را میتوان در میان آمار و ارقامی که مسؤولان جشنواره به رسانهها ارائه دادند مشاهده کرد. البته دیدن آثار فیلمسازان ایرانی و خارجی میتواند نمای بهتری از این رویشها را به بینندگان نشان دهد. رویشی که در سطح فیلمسازی عماریون و تعداد فیلمهای داستانی و فیلمهای خارجی جشنواره به وضوح قابل رویت است. جشنواره فیلم عمار محفلی است برای دور هم جمع شدن سالانه فیلمسازانی که با شعار «صدور انقلاب به قلبهای مردم جهان» گرد هم میآیند و به هماندیشی و همافزایی و ارتقای تواناییهای فیلمسازی خود میپردازند. برگزاری کارگاههای فیلمسازی در این دوره از جشنواره و سخنرانیهای متفاوت سخنرانان همیشگی این جشنواره نشان داد که باید منتظر پیشرفت چشمگیری در ارتقای سطح فیلمسازان جوان و پردغدغه این جشنواره مردمی باشیم. در این دوره علاوه بر افزایش کمی فیلمهای ایرانی و خارجی که به دبیرخانه ارسال شد، شاهد رشد کیفی فیلمها نیز بودیم. فیلمهایی که عمیقتر شده بودند و سینماییتر به سوژههایی که سالها در سینمای ایران مورد غفلت قرار گرفته بودند، میپرداختند. مردمی شدن سینمای ایران توسط فیلمسازانی که براساس دغدغههای دینی و ایدئولوژیکی به این فرم از هنر روی آوردهاند مهمترین هدفی است که توسط جشنواره عمار دنبال میشود. تا اینجای کار این جشنواره توانسته گامهای مثبتی را در این زمینه بردارد، این را میتوان در گفتوگو با مردم، مسؤولان، داوران، اکرانکنندگان و فیلمسازان که هریک به نحوی در این جنبش فرهنگی نقش دارند مشاهده کرد. مهدی نقویان یکی از فیلمسازانی است که در این دوره از جشنواره با فیلمهای «رمز و راز ملکه» و «گرمترین روزهای زمستان» حضور داشت. او درباره فیلم «رمز و راز ملکه» که درباره ملکه انگلستان است، میگوید: بسیاری از کارگردانهای باتجربه درباره این مستند آرشیوی میگفتند که استانداردهای روز فیلمسازی در دنیا، بهخوبی در این کار رعایت شده است. البته چون جنس کارهایم بیشتر از این نوع بوده است، تجربه زیاد باعث شد تا بتوانم مستندی قوی بسازم. محمدعلی باشهآهنگر یکی از فیلمسازانی است که با حضور در سینما فلسطین و دیدن این فیلم به تایید این مستند آرشیوی پرداخت. فیلمی که با ظرافتهای سینمایی به افشای پشت پردهها و ناگفتههای سلطنت در انگلستان میپردازد. این فیلم تنها یکی از مستندهای خوبی بود که در هفته گذشته در جشنواره عمار به نمایش درآمد. معین مومنیان، مسؤول برگزاری جشنواره فیلم عمار در استان اصفهان به نوعی دیگر با این جشنواره در تعامل است. او میگوید: جشنواره اول و دوم فیلم عمار در اصفهان اصلا نماینده نداشت و به صورت موردی درخواست اکران فیلمها مطرح میشد. در جشنواره سوم یک رابط در استان وجود داشت که هرکس تقاضای اکران داشت، بستههای اکران را از او میگرفت و توزیع میکرد. در جشنواره چهارم قرار شد این رابط تبدیل به دبیرخانه شود و جشنواره بهطور مستقل در اصفهان برگزار شد. سال گذشته صرفا دبیرخانه توانست در کل استان جشنواره را برگزار کند اما امسال دبیرخانه بهطور مستقل قصد دارد که فیلمهای مربوط به اصفهان را داوری کند، در ضمن همه 25 شهرستان استان اصفهان جزو اکرانکنندههای ما هستند. اوایل بهمنماه این جشنواره به طور رسمی در اصفهان شروع میشود. او تاکید میکند: در نقاط مختلف کشور سلیقه مردم درباره فیلمها متفاوت است و نکته مثبت جشنواره عمار این است که توانسته همه سلیقهها را تأمین کند و آثار آن به سلیقه بیشتر مناطق و فرهنگها نزدیک است. بهعنوان مثال برخی آثار در نقاط غربی و برخی دیگر در نقاط کویری و شرقی اصفهان استقبال شدند. این فیلمها باعث شد افرادی که حرفی برای گفتن دارند برای ساخت فیلم ترغیب شوند. مسؤول برگزاری جشنواره عمار درباره تأثیر برگزاری این جشنواره میگوید: در این جشنواره بخشی به نام «فیلم ما» برای افرادی که نمیخواهند فیلم حرفهای بسازند، وجود دارد. میتوانم بگویم از هر 10 اکران 9 اکران مخاطبان را برای شرکت در بخش فیلم ما ترغیب کرد. بهعنوان مثال ما شهر کوچکی به نام «هرند» داریم که بچههای آنجا دوربین برای مستندسازی تهیه کردند و کار خود را شروع کردند و الگوگیری اصلی آنها از جشنواره عمار است. آنها گاهی با ما تماس میگرفتند و میگفتند به ما کمک کنید تا درباره معضلات منطقه خود فیلم بسازیم. در قضیه فتنه 88 بعد از دیدن فیلمهایی با این مضمون مثل«من مدیر جلسهام» دید مردم به حقایق روشنتر شد. فیلم«لکه» هم تأثیر خوبی داشت و توانست دیدگاه مردم را نسبت به اتفاقات 88 تغییر دهد. فیلمهایی مثل«ننه قربان» هم تأثیرگذاری زیادی در میان مردم داشتند.
سیدسعید صدرزاده، کارگردان «عشق علیهالسلام» دیگر فیلمسازی است که در پنجمین جشنواره فیلم عمار حضور دارد. او 4 اثر برای این جشنواره ارسال کرده است که از این بین دو اثر در جشنواره پذیرفته شده و یکی از آنها در بخش مسابقه قرار گرفته است. او میگوید: سوژهها و اهدافی در جامعه ایرانی وجود دارد که تقریبا از سینما حذف شده و شامل دغدغههای همکاران سینمایی نمیشود. از طرفی هم اگر این دغدغهها مورد نظر سینماگر باشد، برچسب خاص سفارشیسازی و... میخورد. جشنواره عمار راه را برای بسیاری از افراد که این اهداف را دنبال میکنند، باز کرده است. این جشنواره راه را برای بچههایی که نام و نشان خاصی ندارند و جایی برای فعالیتشان نبود باز کرده است. اکثر بچههایی که آثارشان در این جشنواره شرکت میکند، بهخاطر علاقه به خود جشنواره عمار در این رویداد فرهنگی حاضر میشوند اگرنه جوایز آنچنانی به آنها داده نمیشود. هنوز هم نگاه مثبتی نسبت به فیلمسازان انقلابی وجود ندارد اما جشنواره عمار به تدریج موجی ایجاد کرد و میکند که این نوع نگاهها کمرنگ شود و عرصه برای فعالیت دیگران باز شود. در حالی که هر لحظه اخبار جدیدی از دبیرخانه پنجمین جشنواره فیلم عمار برای خبرگزاریها ارسال میشود، به مراسم تقدیر از فیلمسازان عماری نزدیک میشویم.
از «موج تقدیر هنرمندان از حاجصادق آهنگران» گرفته تا «خطشکنی عمار پنجم در حوزه آموزش» همگی نوید سینمایی را به ما میدهد که در پیچ تاریخی زمان
در حال متحول شدن به دست جوانان انقلابی ایران اسلامی است.
لازم به ذکر است تا لحظه تهیه گزارش هنوز منتخبان جشنواره مشخص نشده بودند؛ در شماره فردا فهرست کامل جوایز و منتخبان جشنواره منتشر خواهد شد.