printlogo


کد خبر: 131616تاریخ: 1393/10/20 00:00
تقویم تاریخ

شهادت میرزا محمدتقی‌خان امیرکبیر در کاشان به دستور ناصرالدین شاه قاجار (1230ش)
میرزا محمدتقی‌خان امیرکبیر در حدود سال 1187ش در روستای هزاوه در اراک به دنیا آمد. وی پس از طی مراحل پیشرفت و ترقی علمی و سیاسی به صدراعظمی حکومت ناصرالدین شاه قاجار برگزیده شد و در طول 4 سال صدراعظمی خویش خدمات شایسته و فراوانی به ملت و حکومت کرد. اصلاح امور مالی، سر و سامان دادن به وضع ارتش، تلاش در رواج خودکفایی ملی، گسترش فعالیت‏های علمی و تأسیس مؤسسات آموزشی (مانند دارالفنون تهران)، مبارزه با عقاید و انحرافات مذهبی، بی‏اعتنایی به خواسته‏ها و تهدیدات قدرت‏های خارجی و قطع دست ایادی و جاسوسان استعماری، از جمله فعالیت‏ها و تلاش‏های پیگیر او در این ایام بود. سرانجام با جوسازی و شایعه‏پراکنی دولت‏های استعماری و ایادی داخلی آنان علیه امیرکبیر، ناصرالدین‌شاه وی را از صدارت خلع کرده و فقط عنوان فرمانده کل قشون را برای او باقی گذاشت. چند روز بعد او را به حکومت کاشان منصوب کرد و امیرکبیر را به طرف کاشان حرکت دادند که در حقیقت او را تبعید کردند. آنگاه تمام عناصر مخالف داخلی و خارجی که در زمان صدارت امیرکبیر در کمین نشسته بودند، از ترس تغییر نظر شاه و عفو امیرکبیر، دست به دست هم دادند و حکم قتل او را از شاه گرفتند. سرانجام این صدراعظم لایق و باکفایت، در روز جمعه 20 دی‌ماه 1230ش برابر با 18 ربیع‌الاول 1268ق در 43 سالگی به شهادت رسید و بدنش را در کربلا به خاک سپردند.
آغاز بنای مسجدالنبی در مدینه..‌الرسول به دست مبارک پیامبر اکرم و یاران (1 ق)
پس از ورود حضرت محمد(ص) به مدینه، ایشان دستور ساخت مسجد را صادر کرده و با کمک مهاجرین و انصار، شروع به بنای آن کردند. دیوار مسجد از سنگ و آجر و سقف آن از چوب درخت بود و در کنار مسجد اتاق‏های پیامبر(ص) و برخی از اصحاب وی قرار داشت. رسول گرامی اسلام از مسجد نه‌تنها برای انجام عبادت بلکه جهت برگزاری امور قضاوت، مجالس مشورتی، آموزش‏های فنی و حل و فصل دیگر امور مسلمانان استفاده می‏کردند به همین دلیل این مسجد اهمیت فوق‌العاده‏ای برای مسلمانان داشت.
انتشار نخستین روزنامه چاپی جهان در ایتالیا (1653م)
اولین روزنامه خبری جهان به نام گازتا در دهم ژانویه سال 1653م در شهر ونیز ایتالیا چاپ و منتشر شد. از آنجا که بهای هر نسخه از این روزنامه برابر با یک «گازتا» یعنی واحد پول ونیز بود، این روزنامه نیز به همین اسم موسوم شد. این نام بعدها در سایر کشورهایی که روزنامه در آنها منتشر شد، متداول و لغت گازتا با واژه روزنامه مترادف شد.
تشکیل «جامعه ملل» در ژنو پس از جنگ اول جهانی (1920م)
جامعه ملل نخستین سازمان بین‏المللی است که بعد از جنگ اول جهانی به موجب پیمانی 14 ماده‏ای که بخشی از پیمان صلح «ورسای» بود، با عضویت اولیه 18 و سپس 45 کشور در 10 ژانویه 1920م تشکیل شد. در آغاز فعالیت جامعه ملل، کشورهای آفریقایى و آمریکا و شوروی به آن ملحق نشدند و دولت‏های انگلیس و فرانسه نیز تنها از آن پشتیبانی می‏کردند. منشور جامعه ملل، اعضا را متعهد می‏کرد که روابط خود را براساس احترام متقابل به یکدیگر استوار کنند و علیه تجاوز به استقلال و تمامیت ارضی‌شان، اقدام کنند. همچنین برای ناقضان منشور، مجازات‏هایى در نظر گرفته شده بود. پس از روی کار آمدن هیتلر، آلمان در سال 1933م جامعه ملل را ترک گفت و این نخستین گام او در شانه خالی کردن از انجام تعهدات پیمان صلح ورسای بود. جامعه ملل با ناتوانی در دفع تجاوز ایتالیا به حبشه و تجاوز آلمان به اتریش و چکسلواکی و نیز تجاوز ژاپن به چین و هجوم شوروی به فنلاند، به‌تدریج اعتبار خود را از دست داد و کشورهای متجاوز برای اینکه تعهدی در قبال جامعه ملل نداشته باشند به‌تدریج آن را ترک گفتند. در جریان جنگ دوم جهانی، جامعه ملل عملاً به حال تعلیق درآمد تا اینکه پس از جنگ دوم جهانی، در 19 آوریل 1946م منحل شد و سازمان ملل متحد جایگزین جامعه ملل شد. هرچند هنوز هم برخی از مشکلات ساختاری جامعه ملل همچنان دامنگیر سازمان ملل متحد نیز هست.


Page Generated in 0/0056 sec