printlogo


کد خبر: 131780تاریخ: 1393/10/23 00:00
در گپ و گفت «وطن امروز» با علی‌اکبر عصارنیا کارشناس فرهنگی مطرح شد
عملکرد ضعیف شورای عالی جوانان!

حامد مهرنیا: در شرایطی که این روزها برخی جوانان از مشکلات‌شان گلایه دارند حال و روز بودجه 94 در حوزه جوانان هم چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. مبهم بودن بودجه دستگاه‌های دولتی و عمومی در حوزه جوانان که صدای اعتراض مشاور وزیر ورزش و جوانان را هم بلند کرده خود گواهی بر تداوم مشکلات ازدواج و اشتغال جوانان در سال آینده است. پابرجا بودن مشکلات جوانان و انجام نشدن پیش‌بینی‌های لازم برای رفع مشکلات آنها در بودجه 94 نگاه این قشر را به سمت وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی امور جوانان معطوف می‌کند و علامت سوال بزرگی درباره نحوه عملکرد این وزارتخانه در ذهن‌ها ایجاد می‌کند چراکه به باور برخی کارشناسان بیشتر اقدامات این وزارتخانه معطوف به امور ورزشی است و تمرکز چندانی بر رفع مشکلات جوانان ندارد.  این موضوع بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با علی‌اکبر عصارنیا، کارشناس فرهنگی گره‌کور مشکلات جوانان در وزارت ورزش و جوانان را ریشه‌یابی کنیم.
دیوار مشکلات، سد راه جوانان
همزمان با تداوم مشکل ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان در جامعه زمزمه‌هایی مبنی بر تفکیک حوزه جوانان از وزارت ورزش نیز شنیده می‌شود تا شاید به عنوان یک پیشنهاد بتواند سازوکار مشخصی را برای کوتاه‌تر کردن دیوار مشکلات جوانان فراهم آورد. در حال حاضر به نظر می‌رسد وزارت ورزش و جوانان تنها نام جوانان را یدک می‌کشد و بالاترین تمرکز این وزارتخانه بر موضوعات ورزشی قرار گرفته است. اما عصارنیا در این باره به «وطن امروز» بیان داشت: هرچند تفکیک حوزه جوانان از وزارت ورزش می‌تواند برای تخصصی‌تر انجام گرفتن تصمیمات موثر باشد اما این مقوله هم نمی‌تواند به‌صورت ریشه‌ای مشکلات پیش روی جوانان را برطرف کرده و درمان درد تلقی شود. به گفته این پژوهشگر، مشکل اصلی که می‌تواند به دردسرهای جوانان دامن بزند ناکارآمدی شورایعالی جوانان است.
شورایعالی  جوانان چکار می‌کند؟
وی با تایید معضل بیکاری و بالارفتن سن ازدواج جوانان خاطرنشان کرد: اگر سازمان ملی جوانان دوباره احیا شود تا حدودی مشکلات را کاهش می‌دهد اما به صورت ریشه‌ای این مسائل برطرف نخواهد شد. عصارنیا با توضیح این موضوع یادآور شد: شورایعالی انقلاب فرهنگی دارای یکسری شوراهای زیرمجموعه است که یکی از آنها شورایعالی جوانان با ریاست رئیس‌جمهور است. به باور این کارشناس، حوزه جوانان احتیاج به انجام کار ستادی قوی، سیاستگذاری، رصد و تقسیم کار و نظارت مستمر دارد که باید از طریق شورایعالی جوانان صورت گیرد و تا زمانی که این سازوکار فعالیت جدی نداشته باشد مشکلات جوانان در قالب هر نوع سازمان یا وزارتخانه‌ای پابرجا خواهد ماند.
ضعف در ساختار ستادی
همچنین عصارنیا بیان داشت: من با تشکیل سازمان جوانان در حوزه اجتماعی موافق هستم اما این سازمان هم تنها در موضوعات اجتماعی می‌تواند موفق عمل کند و مسائلی مانند اشتغال، ازدواج، هویت و اوقات فراغت نیاز به یک ساختار ستادی دارد که هماهنگی، سیاستگذاری و نظارت را انجام دهد.
به گفته وی، هم‌اکنون این ساختار به بهترین شکل در کشور وجود دارد اما متاسفانه از آن استفاده نمی‌شود. این ستاد شورایعالی جوانان است که تاکنون شاهد عملکرد رضایت‌بخشی از آن نبوده‌ایم.
ضرورت توجه به دبیرخانه مستقل
این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به کارکرد ضعیف شورایعالی جوانان در دولت تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته این شورا به دلیل نداشتن دبیرخانه قوی دچار مشکل شده است. عصارنیا اظهار داشت: دبیرخانه این شورا در حال حاضر به وزارت ورزش و جوانان سپرده شده که یک سازمان اجرایی و ناتوان است. لازم است شورایعالی انقلاب فرهنگی دست به کار شده و دبیرخانه مستقلی تشکیل دهد تا تغییری در وضعیت کنونی حاصل شود. وی درباره تمرکز وزارت ورزش و جوانان بر موضوعات ورزشی بیان داشت: وظیفه اصلی رسانه‌ها و جراید این است که موضوع را برای جوانان موشکافی کنند. در حال حاضر مساله ما ساختار نیست، بهترین ساز و کار در جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.
به گفته عصارنیا، زمان آن فرارسیده که رسانه‌ها برای آنچه موجود است مطالبه‌گری کنند و از دولت بخواهند با توجه به این سازوکار برنامه‌ریزی‌های خود را ارائه کند.
مسائل اصلی جوانان قربانی فرعیات
این کارشناس خاطرنشان کرد: احیای سازمان ملی جوانان فقط با کارکرد اجتماعی می‌تواند 20درصد مشکلات جوانان را حل کند اما 80درصد باقیمانده فعال کردن شورایعالی جوانان است. یعنی اصل نباید فدای فرع شود این مشکلی است که در حال حاضر اتفاق افتاده است. وی با اشاره به مشکلات بودجه 94در حوزه جوانان بیان داشت: زمانی که ضعف حوزه ستادی وجود داشته باشد بروز چنین مشکلاتی هم دور از ذهن نخواهد بود. اگر بودجه هم به اندازه کافی در اختیار باشد اما مغز متفکر این سازوکار با مشکل مواجه باشد باز هم نمی‌توان برای آینده جوانان امیدوار بود.
دامن زدن تعارفات دولتی بر مشکلات
عصارنیا راهکار برون‌رفت از این وضعیت را فعال شدن دبیرخانه شورایعالی جوانان دانست و افزود: این دبیرخانه باید به صورت مستقل در شورایعالی انقلاب فرهنگی دایر شود نه اینکه در دولت مستقر باشد. اگر این دبیرخانه در دولت استقرار یابد دچار تعارفات شده و مشکل جوانان ادامه خواهد یافت. وی تاکید کرد: بیش از اینکه بر مشکلات اجرایی تمرکز داشته باشیم باید بر موانع ستادی کار متمرکز شویم. در این زمان باید نمایندگان مجلس از دولت بخواهند که خروجی جلسات شورایعالی جوانان را ارائه دهد.  


Page Generated in 0/0057 sec