printlogo


کد خبر: 131784تاریخ: 1393/10/23 00:00
نبض جامعه

مشاور وزیر بهداشت خبر داد
کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی
60 هزار تخت بیمارستانی کم داریم و کشور فاقد شبکه بهداشت شهری است. به گزارش فارس، محمدهادی ایازی، مشاور وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی همایش تجلیل از خیران سلامت گفت: جامعه ما به سمت میانسالی و سالمندی پیش می‌رود و به همین دلیل نیاز و دغدغه امروز کشور احداث مراکز درمانی و موضوع سلامت است. وی افزود: زمانی تأمین فضای آموزشی دغدغه کشور محسوب می‌شد اما امروز موضوع سلامت دغدغه کشور است چرا که اکنون حدود 60 هزار تخت بیمارستانی در کشور کم داریم. مشاور وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: کشور فاقد شبکه بهداشت شهری است و تنها باید در تهران 700 پایگاه بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها احداث شود. به گفته وی، منابع مالی دولت کفاف انجام اینچنین کارها را نمی‌دهد و به همین دلیل خیران باید به این موضوع ورود کنند. ایازی به ساخت مرکز تخصصی مغز و اعصاب در منطقه 22 توسط خیران اشاره کرد و گفت: تنها در یک روز گردهمایی خیران برای ساخت این مرکز 120 میلیارد تومان پول جمع شد و قصد داریم در جلسه‌ای با حضور مدیران عامل بانک‌های کشور 180 میلیارد تومان برای ساخت این مرکز وام بگیریم. وی با بیان اینکه همه مراکز درمانی شهرهای رفسنجان و دزفول توسط خیران ساخته شده است به حضور خیران در تهران نیز اشاره کرد و گفت: بیمارستان 800 تختخوابی امام خمینی(ره) توسط خیران در حال ساخت است.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد
ورود سامانه جدید بارشی به کشور
در روز پنجشنبه موج جدید بارش و وزش باد از شمالغرب و غرب کشور وارد خواهد شد. فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی کشور بیان داشت: سه‌شنبه در اغلب نقاط کشور جو پایدار حاکم می‌شود و در روز پنجشنبه موج جدید بارش و وزش باد از شمالغرب و غرب کشور وارد خواهد شد. وی با بیان اینکه خلیج فارس سه‌شنبه به دلیل جریان بادهای شدید مواج خواهد بود، به ایسنا گفت: از چهارشنبه نیز با تقویت جریان‌های شمالی در دریای خزر در غرب سواحل دریای خزر، استان‌های گیلان و مازندران، بارش پراکنده و در سایر مناطق آسمان آرام خواهد بود. کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت جوی تهران خاطرنشان کرد: آسمان پایتخت برای روز سه‌شنبه در پاره‌ای نقاط غبار صبحگاهی خواهد داشت.
به گفته گودرزی از سه‌شنبه به دلیل پایداری جوی شاهد غبار صبحگاهی در ورامین و رباط‌کریم خواهیم بود که تا پنجشنبه که موج جدید وارد تهران می‌شود این وضعیت ادامه خواهد داشت اما در روز جمعه با توجه به الگوی نقشه‌ها می‌توانیم بارندگی را پیش‌بینی کنیم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اعلام کرد
قاچاق چمدانی تجهیزات پزشکی
برخی کالاهای پزشکی که حجم کمی دارند به صورت چمدانی به داخل کشور قاچاق می‌شوند. حسین صفوی، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درباره وضعیت قاچاق تجهیزات پزشکی، گفت:‌ در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد اما متأسفانه بحث قاچاق در تجهیزات جدی است، هرچند با شروع طرح تحول سلامت و تأمین بیمارستان‌ها از طریق فهرست اعلام شده به‌خوبی کنترل شده و با ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان عرضه کالای قاچاق محدودتر و سخت‌تر شده است. صفوی به فارس بیان داشت: باید برنامه‌ریزی دقیقی کرد و از عرضه این محصولات قاچاق که تهدیدکننده سلامت هستند، جلوگیری کرد. وی درباره بیشترین تجهیزات پزشکی که قاچاق می‌شوند، خاطرنشان کرد: بسیاری از اوقات ارزش کالا تعیین‌کننده است، کالاهایی که حجم کمی دارند اما ارزش بالایی دارند اغلب به صورت چمدانی قاچاق می‌شوند. مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت یادآور شد: البته کالاهایی که قاچاق می‌شوند، گرانقیمت نیستند، گاهی ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان تضمین‌کننده فروش تجهیزات قاچاق است. صفوی درباره برنامه جدید وزارت بهداشت، در حمایت از تجهیزات تولید داخل نیز  تصریح کرد: آنچه در حال برنامه‌ریزی آن هستیم، تجهیز مراکز درمانی با وسایل و تجهیزات پیشرفته است که اولویت وزارت بهداشت تجهیز این بیمارستان‌ها با تولیدات داخلی است. وی  اظهار داشت: البته در جایی که تولیدات داخلی وجود نداشته باشد، از تجهیزات وارداتی استفاده خواهیم کرد، آنچه مسلم است خرید و تجهیز مراکز درمانی با این وسایل پیشرفته باعث ارتقای خدمات به بیماران می‌شود. به گفته صفوی، بیشتر این تجهیزات پیشرفته وارداتی هستند، با این وجود محصولاتی که ایرانی و تولید داخل هستند به دلیل اینکه ضمانت خدمات پس از فروش دارند، مناسب‌تر از دستگاه‌های خارجی هستند چون به دلیل قطعات یدکی‌شان همچنان نیازمند خواهیم ماند.


Page Generated in 0/0069 sec