printlogo


کد خبر: 131813تاریخ: 1393/10/23 00:00
وضعیت نگران‌کننده‌ای که دامنگیر فعالان صنعتی کشور شده است
تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی کردستان

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به مشکلات حوزه صنعت این استان گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده در حال حاضر بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌فعال هستند. محمد دره‌وزمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به وضعیت نگران‌کننده واحدهای تولیدی استان کردستان بیان کرد: در حال حاضر در این استان ۹۷۴ واحد تولیدی وجود دارد که بعد از ارزیابی‌های صورت‌گرفته مشخص شد ۶۰ تا ۷۰ درصد از این واحدهای تولیدی تعطیل شده یا نیمه‌فعال هستند. وی با اشاره به عملکرد 5 ماهه خود در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: متاسفانه در مجموع می‌توان گفت کردستان یک استان توسعه‌نیافته است و در همین راستا یکی از سیاست‌های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت در این استان تلاش برای جبران کمبودها در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت مرزی است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: عملکرد شفاف و الزام به پاسخگو بودن در مقابل افکار عمومی یک اولویت اصلی است و در همین راستا تلاش می‌شود ضمن از بین بردن حواشی بویژه در بخش معدن زمینه و شرایط برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود فراهم شود.
بهره‌برداری از ۹۷۴ واحد تولیدی پروانه‌دار
وی بیان کرد: از مجموع ۹۷۴ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در استان کردستان متاسفانه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آنها تعطیل یا نیمه فعال هستند. دره‌وزمی افزود: این آمار براساس ارزیابی‌های 2 ماهه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به دست آمده است و توجه به این مهم نشان می‌دهد که ما از بضاعت در اختیار نیز نتوانسته‌ایم به خوبی بهره‌برداری کنیم. وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان در سال‌جاری و در 5 ماه گذشته تلاش برای احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌فعال است و در همین راستا تلاش می‌شود ضمن بهره‌برداری از ظرفیت‌های استانی و کشوری منابع اعتباری برای کمک به این واحدها تامین و زمینه برای احیای مجدد آنها فراهم شود. دره وزمی افزود: با کمال تاسف در گذشته به دلیل نبود نظارت‌های لازم روند ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی در کردستان به هیچ عنوان مناسب نبوده است و به همین دلیل است که امروز مشاهده می‌شود فردی در یک شهرک صنعتی برای ایجاد یک واحد تولیدی زمین تحویل گرفته و هم‌اکنون این محل به تالار عروسی تبدیل شده است و این وضعیت واقعا جای نگرانی دارد.
نگاه مثبت مرکزنشینان به توسعه کردستان
وی نگاه مرکزنشینان به توسعه کردستان را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: به دنبال برگزاری نشست سراسری وزیر، معاونان وی و رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور در استان کردستان خوشبختانه امتیازات خوبی برای این استان در نظر گرفته شد و انتظار می‌رود با توجه به حمایت و پیگیری‌های ویژه استاندار کردستان زمینه برای بهره‌مندی از این شرایط به وجود آمده فراهم شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: در کنار این مهم نگاه شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت به کردستان ویژه است و در همین راستا تاکنون تمام درخواست‌های استان مورد توجه ویژه وزارتخانه قرار گرفته و قرار است در سال آینده قدم‌های عملی‌تری در راستای توسعه کردستان بویژه در دو بخش صنعت و معدن برداشته شود. وی به ظرفیت‌های معدنی استان کردستان اشاره کرد و گفت: در حالی که کردستان در حوزه معدن استعدادهای خوبی در اختیار دارد متاسفانه تاکنون از این ظرفیت‌ها به شکل مناسبی بهره‌برداری نشده و هم‌اکنون می‌توان گفت صددرصد منابع معدنی استخراج‌شده از این استان به‌صورت خام از کردستان خارج و راهی سایر استان‌های کشور می‌شود.
جلوگیری از خام‌فروشی معادن
وی ایجاد صنایع تبدیلی در کردستان با هدف جلوگیری از خام‌فروشی معادن را یکی از برنامه‌های کاری خود عنوان کرد و گفت: روند صدور مجوزهای معدن در حال حاضر در یک چارچوب مشخص صورت می‌گیرد و ما تلاش می‌کنیم این روند به‌صورت شفاف بوده و افکار عمومی در جریان چند و چون آن قرار گیرند و به همین دلیل سعی می‌شود افراد دارای صلاحیت در اولویت واگذاری معادن در استان کردستان قرار گیرند. دره‌وزمی عنوان کرد: در همین راستا لیست تمام معادن واگذارشده به افراد و شرکت‌ها روی سایت سازمان قرار گرفته است و تلاش می‌شود از این پس نیز برای کاهش حاشیه‌ها و حرف‌های مطرح‌شده این روند شفاف‌سازی به‌صورت دقیق ادامه داشته باشد. وی ایجاد زنجیره تولید فولاد در کردستان را یکی از برنامه‌های اصلی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی معادن در این استان عنوان کرد و افزود: در راستای عملیاتی‌کردن این مهم اقدامات اولیه شروع شده است و با توجه به نگاه وزیر و سایر مسؤولان کشوری و استانی انتظار می‌رود این مهم در مدت زمانی کوتاه به نتیجه برسد و ما شاهد تولید فولاد در کردستان باشیم.
 ظرفیت معادن استان ۶۰۰ میلیون تن است
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ نوع ماده معدنی با ظرفیت بالغ بر ۶۰۰ میلیون تن در کردستان کشف و شناسایی شده است، افزود: کردستان ظرفیت‌های بیشتری در حوزه معدن در اختیار دارد و در راستای شناسایی و کشف مواد معدنی جدید برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است که انتظار می‌رود که با مطالعات بیشتر زمینه برای افزایش ظرفیت‌های معدنی در این استان فراهم شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های تجارت مرزی در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: وجود ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همچنین وجود بازار منحصر به‌فرد در شمال این کشور می‌طلبد که ما در این بخش نیز برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. وی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌ها برای توسعه مبادلات مرزی فراهم نیست و اگر در بعضی از حوزه‌ها این زیرساخت‌ها ایجاد شده متاسفانه ما به‌صورت کامل از آنها استفاده نمی‌کنیم و این یک نقطه ضعف جدی است که باید برای پوشش این نقطه ضعف برنامه‌ریزی شود. دره‌وزمی فعالیت مرز رسمی باشماق مریوان را یکی از مزیت‌های اصلی کردستان برای توسعه تجارت و مبادلات مرزی عنوان کرد و افزود: بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این حوزه و همچنین ارتباط بهتر با کشور همسایه عراق بویژه شمال این کشور یکی از ضرورت‌های اصلی است که تلاش می‌شود در این بخش نیز برنامه‌های عملیاتی‌تر تدوین و اجرایی شود. وی در پایان با بیان اینکه کردستان توسعه نیافته است ولی ظرفیت‌های خوبی برای توسعه در اختیار دارد، عنوان کرد: بدون شک همکاری و تعامل در راستای رسیدن کردستان به توسعه همه‌جانبه با تکیه بر توان تشکل‌های بخش خصوصی یکی از نیازهای لازم و ضروری است و در همین راستا انتظار می‌رود مردم نیز در امر رسیدن این استان به توسعه پایدار و همه‌جانبه مشارکت و همراهی داشته باشند.


Page Generated in 0/0055 sec